صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و نه - ۲۳ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و نه - ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۱

نهضت ملی مسکن سرعت گرفت

مذاکره دولت با کشورهای خارجی برای فاینانس ساخت مسکن

دولت سیزدهم از زمان آغاز به کار خود وعده ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در قالب طرح جهش تولید مسکن را داد که در حال حاضر ساخت بخش عمده‌ای از این واحدها در شهرهای مختلف کلید زده شده است.
برهمین اساس در قانون جهش تولید مسکن اعلام شده که دستگاه‌ها باید برای تأمین این اراضی، زمین‌های مازاد خود را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند و در صورت مقاومت دستگاه‌ها، اسناد این زمین‌ها به نام وزارت راه و شهرسازی زده می‌شود. در ابتدا برخی دستگاه‌ها در خصوص تخصیص اراضی مازاد مقاومت می‌کردند اما بعد از گذشت چند ماه و پیگیری‌های سازمان ملی زمین و مسکن، بخش زیادی از این اراضی در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار داده شده و ساخت و تحویل واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن سرعت گرفته است. برای تأمین مالی این طرح بزرگ نیز علاوه بر تهاتر نفت، جذب فاینانس خارجی در دستورکار قرارگرفته است.
 
مذاکره دولت با کشورهای خارجی برای فاینانس ساخت مسکن
درهمین راستا، دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه بانک‌ها ۵ درصد از سهمیه وام نهضت ملی مسکن را پرداخت کردند از مذاکره دولت برای تأمین فاینانس ساخت مسکن خبر داد. روح‌الله اکبری در  حاشیه مراسم امضای تفاهمنامه مشترک برای ساخت 84 هزار واحد نهضت ملی مسکن توسط بخش خصوصی از پیگیری استفاده از فاینانس و یوزانس کوتاه مدت برای استفاده در بخش مسکن‌سازی خبر داد و گفت: در این رابطه مذاکراتی را با چند کشور خارجی داشته‌ایم. وی با اشاره به اولویت استفاده از ظرفیت سازندگان داخلی برای ساخت واحد‌های ویلایی نهضت ملی مسکن اظهار کرد: با توجه به توانمندی داخلی برای ساخت مسکن هیچ نیازی به ورود خدمات مهندسی نداریم و تنها برای تأمین مالی با خارجی‌ها مذاکره می‌کنیم.
وی درادامه از تأمین 28.5 هزار هکتار زمین برای طرح مذکور خبر داد و اظهار کرد: این درحالی است که به پروژه‌های مسکن مهر 8 هزار هکتار زمین الحاق شده بود. وی از تسریع روند پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن طی سه ماه اخیر و پس از دستور رئیس‌جمهور خبر داد.
 
ساخت 84 هزار واحد نهضت ملی مسکن با همکاری بخش خصوصی
طی تفاهمنامه‌ای که توسط سازمان ملی زمین و مسکن با شرکت‌های پیشران استان‌های یزد، آذربایجان شرقی، کرمان و قزوین منعقد شد، با واگذاری بیش از ۲ هزار و ۶۱۸ هکتار زمین، ۸۴ هزار واحد مسکونی برای کارکنان این شرکت‌ها ساخته می‌شود.
سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن گفت: اکنون با تأمین ۲۸ هزار هکتار حدود ۶۰۰ هزار متقاضی صاحب خانه می‌شوند.
ارسلان مالکی در مراسم امضای تفاهمنامه سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت‌های پیشران برای ساخت ۸۴ هزار واحد نهضت ملی مسکن گفت: از ابتدای شکل‌گیری دولت سیزدهم بحث تأمین مسکن برای افراد فاقد مسکن همواره پیگیری شد و در قالب هم‌افزایی دولت و مجلس با تصویب قانون جهش تولید مسکن اقدامات مؤثری انجام شد.
مالکی گفت: طرح نهضت ملی مسکن به همه ابعاد و مخاطبان توجه داشته است و کارهای بزرگی تاکنون انجام شده و از تمام ظرفیت‌ها استفاده شده است. ما با مردم توافق می‌کنیم، با شرکت‌ها در حال توافق هستیم و همه وزارتخانه‌ها تفاهمنامه شده که از اراضی خود آنها استفاده کنند و متقاضیان خود را خانه دار کنند.
 
۱۱۵ هزار واحد مسکونی نهضت ملی در شهرها وارد فاز اجرا شد
از سوی دیگر، معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از اجرایی و عملیاتی شدن بیش از ۱۱۵ هزار واحد مسکونی شهری توسط آن بنیاد خبر داد.
حمیدرضا سهرابی در ارتباط با تأمین اراضی از سوی وزارت راه و شهرسازی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در مناطق شهری توضیح داد: اراضی معرفی شده به بنیاد مسکن برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن به تعداد ساخت ۲۰۰ هزار واحد است که برخی کاربری مسکونی داشته و به پروژه‌ها متصل شده و برخی نیز مراحل بررسی را طی‌ می‌کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی