صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و نه - ۲۳ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و نه - ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۰

رشد 53 درصدی درآمدهای کاشی و سرامیکی‌های بورسی

طی 11 ماهه سال 1401 بیش از 11 میلیون متر مربع از محصولات کاشی و سرامیکی صادر شد

صنعت کاشی و سرامیک یکی از صنایعی است که در سال‌های گذشته به امر صادرات اهمیت ویژه‌ای داده است و توانسته بازارهای جدیدی را برای محصولات خود ایجاد کند.
این صنعت در سال 1400 صادرات خود را افزایش داد و براساس اعلام دست اندرکاران امر، تمامی ارز حاصل از صادرات خود را به بازارهای ایران بازگرداند تا در زمینه کلان اقتصادی نیز نقش مثبت خود را ایفا کرده باشد. آمار نشان می‌دهد تا پایان بهمن ماه، شرکت‌های کاشی و سرامیکی در حدود 11 میلیون و 746 هزار متر مربع از محصولات خود را از طریق صادرات به فروش رسانده‌اند.
اما این صنعت در سال‌جاری با مشکلات عدیده‌ای نیز دست به گریبان بود که با تمامی این مشکلات توانست رشد و تولید خود را ادامه دهد و در امر به روز‌رسانی تکنولوژی‌های ساخت نیز به نتایج قابل قبولی دست یابد. در این خصوص، امیر پروال، مدیر فعال در صنعت کاشی و سرامیک در مصاحبه با خبرنگار روزنامه ایران گفت: یکی از صنایع معدنی غیرفلزی که در کشور بیشترین خودکفایی و قدمت قابل توجهی دارد، صنعت کاشی و سرامیک است و محصولات این صنعت از نمونه محصولاتی به شمار می‌رود که با هنر و سنت ایرانی گره خورده و جزو صنایع بومی کشور محسوب می‌شود.
وی به مهم‌ترین مشکلات موجود در صنعت اشاره کرد و در این خصوص عنوان کرد: صنعت کاشی و سرامیک ایران در سال‌های اخیر مشکلات مختلف از تحریم گرفته تا تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش را تجربه می‌کند و معضلات کلان اقتصاد ایران نظیر تورم بالا هم بر این مشکلات افزوده است. بنابراین طی سال‌های گذشته کمتر به اصلاح و توسعه سازکارها پرداخته شده است.
وی ادامه داد: به جرأت می‌توان گفت اساسی‌ترین چالش در این صنعت موانع موجود در امر صادرات می‌باشد که با تسهیل نقل و انتقال منابع مالی می‌توان سازکار نوینی را برای این امر اختصاص داد. علاوه بر این تسهیل واردات ماشین‌آلات صنعتی می‌تواند منجر به توسعه فعالیت شرکت‌های صنعتی فعال در این حوزه شود.
پروال افزود: علاوه بر این مشکلاتی نظیر مشکلات حمل و نقل، بی‌ثباتی نرخ ارز و افزایش هزینه‌های مبادله از جمله چالش‌های اساسی در این صنعت می‌باشد که رفع هرکدام از این چالش‌ها به طور کامل می‌تواند نقش بسزایی در پیشرفت این صنعت داشته باشد.
 
رشد 53 درصدی درآمدهای صنعت کاشی در 1401
به گزارش سایت چابک آنلاین، بررسی آمار تولید و فروش شرکت‌های کاشی وسرامیکی فعال بازار سرمایه نشان می‌دهد، این شرکت‌ها تا پایان بهمن ماه سال‌جاری بیش از ۳۱ میلیون متر مربع انواع محصولات خود را در بازارهای داخلی و صادراتی به فروش رسانده‌اند که در حدود 2.4 درصد نسبت به ارقام اعلام شده در سال قبل کاهش یافته است.
با این حال، افزایش قیمت محصولات در این مدت باعث شد تا این شرکت‌ها باوجود فروش کمتر، درآمد ریالی بیشتری داشته باشند. بر این اساس، مجموع  درآمدهای شناسایی شده این گروه تا پایان بهمن ماه به 3 هزار و 647 میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با سال قبل حدود 53 درصد رشد را نشان می‌دهد.
به گفته مدیران صنعت، بخش بسیار زیادی از نهاده‌های مورد نیاز تولید صنعت کاشی و سرامیک در داخل کشور موجود است و شرکت‌ها دراین سال‌ها پروژه‌های بسیار مناسبی را برای بهبود تکنولوژی تولید و افزایش کیفیت تولیدات خود انجام داده‌اند. با وجود این، بخشی از مواد مورد نیاز در تولید کاشی و سرامیک از خارج از کشور تأمین می‌شود و نیاز شرکت‌ها به واردات همچنان پابرجاست.

جستجو
آرشیو تاریخی