صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و نه - ۲۳ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و نه - ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۰

عقب ماندگی بازار سهام جبران خواهد شد

امسال ارزش معاملات بورس کالا به بیش از 1000 همت رسیده است

روز دوشنبه 22 اسفند 1401، در چهارمین نشست خبری رئیس و اعضای هیأت مدیره سازمان بورس اوراق بهادار با اصحاب رسانه، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس جلسه را با توضیحاتی در خصوص عملکرد سازمان در سال 1401 آغاز کرد و سپس در قامت پاسخگویی به سؤالات خبرنگاران حاضر شد.
مجید عشقی در خصوص بازگشایی نماد‌‌‌های معاملاتی اظهار داشت: خوشبختانه بسیاری از نمادهایی که طی ماه‌‌‌ها و سال‌‌‌ها بسته بوده‌اند، طی سال گذشته بازگشایی شده‌اند و کماکان نسبت به نماد‌‌‌های بسته بی‌تفاوت نیستیم و به دنبال رفع گره‌‌‌ها و مشکلات آنها هستیم.
وی در خصوص حاکمیت شرکتی نیز اظهار داشت: سال آینده سال اجرای حاکمیت شرکتی است. ما در رعایت حاکمیت شرکتی نقص‌‌‌های جدی داریم. لذا سال آینده برنامه جدی برای آموزش مدیران ناشران خواهیم داشت که امیدوارم نتایج خوبی برای رعایت حقوق سهامداران اقلیت داشته باشد. وی در مورد پرداخت سود نقدی سهامداران گفت: در سال‌جاری بیش از 30 میلیون نفر واریزی سود سنواتی داشتیم. سجام امسال همه سود‌‌‌های نقدی را پرداخت کرد. در این بین افرادی بودند که حدود ۱۰۰ میلیارد تومان سود‌‌‌های رسوبی طلبکار بودند. رئیس سازمان بورس در خصوص عملکرد هیأت داوران گفت: مشکلی که همواره در این هیأت مشاهده می‌شد بحث طولانی شدن رسیدگی به پرونده‌‌‌ها بود. امسال این آمار کاهش بسیاری داشته و مدت پیگیری پرونده‌‌‌‌ها به کمتر از صد روز رسیده است. عشقی بیان داشت: امسال ارزش معاملات بورس کالا به هزار همت رسیده و بیش از ۱۱۰ میلیون تن کالا در این بازار معامله می‌شود، این مسأله اطمینان قابل قبولی در فروش شرکت‌‌‌‌ها ایجاد کرده و طی سال‌ آینده نیز این سیاست را پیش خواهیم برد و اقلام بیشتری به بورس کالا ورود خواهد کرد.
وی درخصوص توسعه صندوق‌‌‌ها گفت: ما با کمک نهاد‌‌‌های مالی بویژه بخش
صندوق تضمین اصل سرمایه، اهرمی، املاک مستغلات، صندوق اوراق دولتی و… را داشتیم که عمدتاً توسط بخش خصوصی طراحی و راه‌اندازی شد و ان‌شاءالله در سال آینده توسعه این صندوق‌‌‌‌ها را در دستور کار داریم. این اتفاق مثبتی است که طیف متنوعی از صندوق‌‌‌‌ها را داریم که سطح ریسک‌پذیری متفاوتی دارد و سلیقه‌‌‌‌های متفاوت را دربرمی‌گیرد.
 
چقدر به دغدغه‌‌‌های سرمایه‌گذاران در بودجه پرداخته شده است و تا چه میزان این موارد محقق شده است؟
قبل از اینکه بحث بودجه در دولت مطرح شود، کمیته‌ای از کانون‌ها، نهادها، اتاق بازرگانی، صاحبنظران و فعالان بازار سرمایه تشکیل شده و با بررسی‌هایی که انجام شد، یک مجموعه شامل بیش از 30 بند از دغدغه‌‌‌های اصلی بازار تهیه و نتایج آن به دولت و کمیسیون تلفیق ارائه شد. خوشبختانه با مسائل اصلی در لایحه بودجه موافقت شده و در خصوص مواردی که موافقت نشد، پیگیر طرح آنها برای تعیین سازوکاری در قوانین هستیم.
 
سازکار صندوق تثبیت بازار چیست؟
صندوق تثبیت بازار سرمایه، شیوه‌نامه معاملاتی دارد و روی این شیوه‌نامه نظارت نیز صورت میگیرد. اینکه کجا وارد شود و چه زمانی و به چه نحوی وارد شود، طبق شیوه‌نامه تعیین می‌شود؛ اما صندوق تثبیت بازار سرمایه نمی‌تواند جزئیات ورود و خرید سهم‌‌‌‌ها را اعلام کند؛ چرا که معامله‌گران می‌توانند به راحتی ورود کنند و معاملات را بی‌اثر کنند. اما صورت‌‌‌‌های مالی این صندوق در گذشته منتشر شده و در آینده هم منتشر خواهد شد.  
در همین راستا، رضا عیوض‌لو، معاون نظارت بر بورس‌‌‌ها و ناشران بیان داشت: بعد از سال 1399 و افت و خیز شاخص‌‌‌‌های اصلی بورس شاهد رسیدن شاخص هم‌وزن به سقف‌‌‌‌های تاریخی هستیم در حالی که شاخص کل همچنان با سقف‌‌‌‌های خود فاصله دارد و شائبه شاخص‌سازی صندوق‌‌‌‌های تثبیت و توسعه بازار سرمایه رد می‌شود.
 
افزایش دامنه نوسان چه شد و چه تاریخی اجرایی می‌شود؟
دستکاری زیرساخت‌‌‌‌های بازار سرمایه بحث حساسی بوده و تا زمانی که الزامی در این خصوص به وجود نیاید، متغیر‌‌‌های آن را تغییری نخواهیم داد. وی افزود: افزایش دامنه نوسان، سیاستی بوده که سازمان بورس از پیش آن را مدنظر قرار داده است اما این درخصوص نیز باید شرایط و توان بازار درنظر گرفته بشود. ولی درحال حاضر زمان مشخصی برای این امر مدنظر نیست اما به‌طور کلی دامنه نوسان تا ۱۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.
 
بحث عرضه خودرو در بورس کالا به کجا خواهد رسید؟
همه می‌دانیم که جای خودرو به خودی خود در بورس نیست. اما شرایطی که پیش آمد و نحوه قرعه‌کشی در کشور، نتیجه‌‌ای جز از بین رفتن صنعت خودرو‌سازی و متضرر شدن مصرف‌کنندگان نداشت. علت عدم افزایش کیفیت خودرو، این بود که اساساً در سال‌‌‌‌های گذشته بخشی به نام تحول و توسعه نداشتند.  وی گفت: ما نمی‌توانیم عرضه‌کننده را مجبور کنیم که از روش ما استفاده کند. تعهداتی دارند که باید به آن عمل کنند و در سال آینده تعهدات مدیران عامل را پیگیری خواهیم کرد. شرکت‌‌‌‌ها باید حقوق سهامداران را رعایت کنند و خودرو را با زیان نفروشند. این مهم‌ترین چالش ما با خودروسازان خواهد بود.
عشقی تأکید داشت: عرضه خودرو در بورس کالا هم منتفی نشده است. اما سیاست کلی ما این نیست که آنها را مجبور کنیم حتماً در بورس کالا عرضه کنند. سیاست ما این است که خودروسازان زیان نکنند و صرفه و صلاح سهامداران را رعایت کنند.
با توجه به نرخ تورم چه زمانی قیمت سهام بازار به ارزش واقعی خود می‌رسند؟
شاخص بازار سرمایه روندی طبیعی را طی می‌کند و همیشه به همین ترتیب بوده که با شیب ‌ملایمی پیش می‌رود و یا به‌طور‌مقطعی با افتی روبه‌رو می‌شود و بعد از مدتی عقب‌ماندگی‌‌‌‌های خود را جبران می‌کند. درخصوص بازار‌‌‌های موازی همچون طلا و مسکن نیز چنین قاعد‌‌‌های وجود دارد.  
وی ادامه داد: روند بازار سهام در سال 1399 غیرمنطقی بوده و آن را نباید در نظر گرفت اما اکنون باتوجه به تورم و البته وضعیت شرکت‌‌‌‌ها روند بازار کاملاً منطقی است و به‌طور حتم عقب‌ماندگی خود را جبران خواهد کرد.
همچنین معاون نظارت بر بورس‌‌‌ها و ناشران سازمان بورس نیز در این خصوص بیان داشت: در سال 1399، قیمت‌ نماد‌‌‌ها از ارزش واقعی‌شان فاصله گرفته بود اما اکنون قابل مقایسه با آن زمان نیست چراکه مقوله‌ای همچون تورم بی‌شک بر بازار سهام تأثیر گذاشته است؛ همچنین نسب
P/Eدر حد منطقی و معقولی قرار دارد و بازار سرمایه عقب‌ماندگی‌ خود را جبران خواهد کرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی