صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و هشت - ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و هشت - ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۹

واردات 250 هزار تن گوشت قرمز برای تنظیم بازار

با واردات گوشت قرمز و افزایش کشتار دام داخلی قیمت اواسط فروردین کاهش می‌یابد

43 هزار تن در 11 ماه سال جاری 43 هزار و 400 تن گوشت قرمز به ارزش 190 میلیون دلار وارد کشور شده است که از این میزان حدود 40 هزار تن آن گوشت گاوی و بیش از 3 هزار تن آن نیز گوشت گوسفندی بوده است

امین محمودی
خبرنگار

 

آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران در 11 ماهه سال‌جاری نشان می‌دهد تاکنون 43 هزار و 400 تن گوشت قرمز به ارزش 190 میلیون دلار وارد کشور شده است که از این میزان حدود 40 هزار تن آن گوشت گاوی و بیش از 3 هزار تن آن نیز گوشت گوسفندی بوده است. برای واردات گوشت گاو 172 میلیون دلار و برای گوشت گوسفندی 17 میلیون و 400 هزار دلار ارز تخصیص یافته است، این میزان واردات در حالی صورت می‌گیرد که در مجموع 12 ماهه سال گذشته تنها 31 هزار تن گوشت قرمز به ارزش 142 میلیون دلار وارد کشور شده بود. بنابراین این آمار حاکی از آن است که تاکنون 12 میلیون تن یا 47 میلیون دلار بیشتر از سال گذشته گوشت قرمز برای تنظیم بازار داخل، وارد کشور شده است، این در حالی است که در ماه جاری نیز واردات انواع گوشت قرمز برای تنظیم بازار ماه مبارک رمضان و شب عید همچنان ادامه دارد. امارات متحده عربی، برزیل، ترکیه، روسیه، گرجستان، مغولستان، هلند و هندوستان 8 مبدأ واردات گوشت قرمز به کشورمان طی 11 ماهه سال‌جاری بوده‌اند.

بزودی 250 هزار تن گوشت قرمز برای تنظیم بازار وارد کشور می‌شود
محمد آقامیری، رئیس سازمان دامپزشکی در نشست خبری خود گفت: مجوز واردات 250 هزار تن گوشت قرمز به کشور طی چند روز اخیر صادر شده و در مرحله ثبت سفارش و واردات این محصولات برای تنظیم بازار داخل هستیم.
وی افزود: از طرف دیگر عرضه گوشت گرم گوسفندی داخلی نیز در اوسط فروردین ماه با افزایش چشمگیری روبه‌رو خواهد شد به همین دلیل انتظار می‌رود قیمت گوشت قرمز با افت محسوسی روبه‌رو شده و به دست مصرف‌کننده برسد.
به گفته آقامیری قیمت‌های فعلی گوشت در بازار کاذب است و باید منتظر افت بیشتر قیمت‌ها در آینده باشیم، واردات نیز بیشتر از کشورهای روسیه و برزیل انجام می‌شود.
وی همچنین از طرح ملی تشدید نظارت و کنترل بهداشتی محصولات دامی با منشأ فرآورده‌های خام دامی در تعطیلات نوروز تا پایان عید سعید فطر سال ۱۴۰۲ خبر داد.
قیمت گوشت را به زیر ۳۰۰ هزار تومان می‌رسانیم
مجتبی عالی، مدیرعامل اتحادیه دامداران با بیان اینکه امسال برای نخستین بار در کشور ۴۶ هزار تن دام سبک و سنگین ذخیره‌سازی شد، بیان کرد: سال‌های قبل وزارت جهاد کشاورزی برای ذخیره‌سازی استراتژیک، گوشت از برزیل وارد می‌کرد اما امسال شرکت پشتیبانی امور دام با خرید ۴۶ هزار تن گوشت دام از دامداران داخلی مبادرت به ذخیره‌سازی کرد. وی  درباره قیمت بالای گوشت در بازار اظهار کرد: در حال حاضر بازارگردان‌ها قیمت را در بازار مدیریت می‌کنند. عالی در پایان اظهار کرد: دام به اندازه کافی در کشور موجود است. اتحادیه دامداران بنا دارد با برنامه‌هایی که دارد قیمت گوشت قرمز را به زیر ۳۰۰ هزار تومان برساند در حالی که امروز(یکشنبه) قیمت تمام شده این محصول پروتئینی بیش از ۴۰۰ هزار تومان است.

جستجو
آرشیو تاریخی