صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و هشت - ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و هشت - ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۹

نظارت شبانه روزی بازرسان وزارت جهاد کشاورزی بر بازارها

بازرسان مراکز عمده عرضه کالا را از ساعت 6 عصر تا 6 صبح زیر نظر دارند

نفیسه امامی
خبرنگار

 
 ایام پایانی سال تقاضای خرید برای اقلام مختلف خوراکی و مایحتاج عمومی رو به افزایش می‌گذارد و تولیدکنندگان و فروشندگان هم با توجه به این رشد تقاضا، کالاهای خود را خودسرانه و با قیمت‌های بالاتر به دست مصرف کننده می‌رسانند. این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی در این بازه زمانی با فرصت عرضه مستقیم کالاهای اساسی و تنظیم بازاری در نمایشگاه‌ها در سراسر کشور، کالا را به طور مستقیم و با تخفیف ۱۰ تا ۲۰ درصدی برای رفاه حال خریداران عرضه کرده است.
علاوه بر برگزاری نمایشگاه عرضه محصولات کشاورزی و غذایی مانند «فجر تا فطر» و نمایشگاه عرضه مستقیم محصولات کشاورزی که اقدام به توزیع محصولات با تخفیف می‌کند، دفتر نظارت و بازرسی وزارت جهاد کشاورزی هم با رصد تخلفات در حوزه گرانفروشی یا کم فروشی، بازوی توانمندی برای کنترل قیمت‌ها در بازار و ممانعت از جهش و نوسانات قیمتی عمل می‌کند.
مجموعه برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته موجب شود تا فضای بازار آرام و با التهاب کمتری باشد و دسترسی شهروندان و مردم به کالاها با قیمتی نازل‌تر از قیمت بازار، توسط تولید کنندگان انجام شود.
مسعود امراللهی، سرپرست دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی که روزهای شلوغی را بواسطه نظارت‌های میدانی در آستانه نوروز می‌گذراند به «ایران» گفت: با توجه به ایام پایانی سال و تقارن نوروز امسال با ماه مبارک رمضان از اول اسفندماه طرح‌های نظارتی برای محصولات مختلف از جمله اقلام پروتئینی، میوه و صیفی‌جات، برنج، شکر، آرد، مرغ و گوشت آغاز شده است. وی با اشاره به اینکه بازرسان وزارت جهاد کشاورزی شبانه روز در حال نظارت‌های میدانی از بازارها هستند، افزود: فعالیت شبانه روزی بازرسان صرف دادن یک شعار نیست زیرا آنها از روزهای گذشته از 6 عصر تا 6 صبح به طور کامل در میادین و بازارها مستقر هستند و تخلفات جدی در حوزه گرانفروشی را رصد می‌کنند. یکی از این تخلفات گسترده در بخش پیاز بود که با رصد و پیگیری‌های انجام گرفته باعث نزولی شدن قیمت‌ها شد.
امراللهی با تأکید بر آغاز نظارت‌های جدی دفتر بازرسی افزود: مقابله با گرانفروشی مرغ، گوشت قرمز و تخم مرغ آغاز شده است و مانورهای نظارتی تا پایان ماه رمضان با استفاده از ظرفیت‌های بسیج اصناف، جهاد کشاورزی و حافظان نظام در کنار تیم‌های نظارتی مستقر ما در حال انجام است.
مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی ادامه داد: علاوه بر تیم‌های نظارتی بازرسان که به طور میدانی و فیزیکی در حال رصد بازارها هستند، همشهریان می‌توانند برای مقابله با گرانفروشی از طریق سامانه 124 تخلفات را اطلاع‌رسانی کنند. امراللهی با اشاره به برگزاری طرح فجر تا فطر برای در دسترس قرار دادن محصولات غذایی تخفیف دار گفت: طرح فجر تا فطر با همکاری فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تولیدکنندگان 34 قلم کالای اساسی در بیشتر فروشگاه‌های زنجیره‌ای در حال اجراست. در این طرح سراسری کالا از 5 تا 25 درصد در حال عرضه است که مورد استقبال مردم قرار گرفته است ضمن اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز از برگزاری آن استقبال کردند. وی اظهار کرد: فروشگاه‌ها در سال‌های گذشته به طور معمول در ایام پایانی سال کالاهای خود را گران‌تر به فروش می‌رسانند اما امسال با توجه به درایت وزارت جهاد کشاورزی با دعوت از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تولیدکنندگان طرح فجر تا فطر اجرایی شد. در این طرح هر کدام از فروشگاه‌های زنجیره‌ای بعضی از اقلام را از مجموع 34 قلم عرضه می‌کنند و الزاماً هر کدام از این فروشگاه‌ها همه 34 کالا را به فروش نمی‌رسانند.

بهره‌مندی شهرهای کوچک از عرضه مستقیم کالا
امراللهی با اشاره به اینکه طرح فجر تا فطر برای همه استان‌ها و حتی شهرهای کوچک هم درنظر گرفته شده است، افزود: ارائه اقلام با تخفیف برای همه شهرستان‌ها و شهرهای کوچک درنظر گرفته شده است اما در مجموع این طرح در فروشگاه‌هایی که جامعیت بیشتری دارند در حال اجراست.

جستجو
آرشیو تاریخی