صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و هشت - ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و هشت - ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۵

دورنما

اکونومیست
بریتانیا

اروپا یک سال است، شاهد خونبارترین جنگ فرامرزی خود از سال 1945 تاکنون است. اما در آسیا نیز خطر نزدیک است. این خطر برآمده از تشدید تنش‌ها بین امریکا و چین بر سر تایوان است. زیرا امریکایی‌ها به دکترین جدیدی در این خصوص رسیده‌اند و در مقابل چین نیز دست و پا بسته ننشسته است و در حالی که امریکا تسلیحات خود را به سمت این جزیره سرازیر کرده، چین هم جنگنده‌های خود را در اطراف آن به پرواز در آورده است.

 

اسپکتیتور
بریتانیا

تا همین چند ماه پیش هیچ کس فکر نمی کرد، رونالد دوسانتیس تبدیل به جدی ترین رقیب دونالد ترامپ در انتخابات درون حزبی شود. اما جدیدترین نظر سنجی‌ها نشان می دهد، در حالی که ترامپ با 53 درصد آرا هنوز بالاتر از سایر سیاستمداران جمهوری خواه است، دوسانتیس نظر 28 درصد آنان را جلب کرده است. ضمن اینکه او 44 ساله است و همین بسیار را جذب خود می کند.

 

نشنال ریویو
امریکا

دولــت امریــکا از اســاس دولت پاسخگویی در مقابل شهروندان خود نیست. طوری که بسیاری از کارمندان دولتی می گویند، تا کنون ندیده اند، مدیری به دلیل ضعف عملکرد، از کار اخراج شود. در یکی از مشهورترین این نمونه ها، اداره پلیس مینیاپولیس قبل از قتل جورج فلوید بیش از 2 هزار و 600 شکایت دریافت کرده بود اما به هیچ کدام از آنها ترتیب اثر داده نشد.

 

لوموند دیپلماتیک
فرانسه

زلزله سوریه که بیش از 6 هزار سوری را به کام مرگ کشید، فرصتی بود تا روابط این کشور با سایر کشورهای عربی رو به بهبود رود و سفرهای دیپلماتیک مهمی انجام شود. هرچند که پیش از این نیز امارات و بحرین در سال 2018 سفارتخانه های خود در دمشق را بازگشایی کرده بودند و سال 2021 نیز ملک عبدالله، شاه اردن در تماسی تلفنی با بشار اسد مذاکره کرده بود.

جستجو
آرشیو تاریخی