صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و هشت - ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و هشت - ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲

اخبار

دستور رئیسی به مخبر برای ارائه «لایحه برنامه» در هفته جاری

در جلسه روز گذشته هیأت دولت که به ریاست رئیس جمهور برگزار شد، آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اهتمام‌ برای تسریع  تصویب لایحه قانون برنامه هفتم توسعه کشور، مقرر کرد لایحه ارائه شده از سوی سازمان برنامه و بودجه به هیأت دولت، در جلسات فوق‌العاده در هفته جاری به ریاست معاون اول رئیس جمهور بررسی و جهت ارسال به مجلس شورای اسلامی نهایی شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، رئیس جمهور با اشاره به محوریت سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و نیز نظرات کارشناسی در تدوین و تنظیم برنامه هفتم توسعه، بر اهمیت بهره‌گیری از نظرات کارشناسان و نخبگان بخش‌های مختلف در جریان بررسی و تصویب آن نیز تأکید کرد.

 

آیت‌الله رئیسی در دیدار سرپرست
وزارت خارجه ازبکستان:
همگرایی با کشورهای همسایه رویکرد مهم دولت مردمی است

آیت‌الله رئیسی روز گذشته در دیدار «بختیار سعیداف» سرپرست وزارت خارجه ازبکستان که همراه با وزیر راه و ترابری این کشور به تهران سفر کرده است، ضمن تاریخی توصیف کردن روابط دو کشور تصریح کرد: اگر چه ایران و ازبکستان اقدامات خوبی برای توسعه روابط انجام داده‌اند، اما با توجه به ظرفیت‌های متقابل، باید با تلاش بیشتر سطح روابط را ارتقا داد. رئیس‌جمهور تقویت سیاست همگرایی با کشورهای همسایه را از رویکردهای مهم دولت مردمی و عدالت‌گرا برشمرد و با اشاره به سفر اخیر خود به ازبکستان، از وزرای مربوطه خواست در روند اجرایی شدن توافقات دو رئیس‌جمهور در حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی، بویژه در بخش‌های تجاری، ترانزیت و کشاورزی تسریع کنند.
سرپرست وزارت خارجه ازبکستان نیز در این دیدار با بیان اینکه کشورش به دنبال تقویت همه‌جانبه روابط خود با جمهوری اسلامی ایران است، به مشترکات تاریخی و روابط عمیق تمدنی و فرهنگی دو کشور و دو ملت اشاره کرد و سفر آیت‌الله رئیسی به سمرقند را باعث گشوده شدن صفحه جدیدی در تاریخ روابط دو کشور دانست. «بختیار سعیداف» با اشاره به توافقات صورت گرفته با ایران تأکید کرد: ازبکستان همه تلاش خود را برای اجرایی شدن توافقات حاصله به‌کار خواهد گرفت.

 

تأیید حکم اعدام سرکرده گروهک تروریستی حرکة‌النضال

حکم اعدام «حبیب فرج‌الله چعب» به اتهام افساد فی‌الارض از طریق تشکیل و اداره و سرکردگی گروه باغی به نام حرکة‌النضال‌ و طراحی و اجرای عملیات‌های تروریستی متعدد در استان خوزستان از سوی دیوان عالی کشور تأیید شد. به گزارش روابط عمومی دیوان عالی کشور، «حبیب فرج‌الله چعب» ملقب به «حبیب اسیود» سرکرده گروهک تروریستی «حرکة‌النضال»، فردی است که حسب محتویات و مستندات موجود در پرونده‌اش و اقاریری که داشته، عملیات‌های تروریستی متعددی را علیه مردم ترتیب داده که یکی از آنها حمله به مراسم رژه نیرو‌های مسلح در اهواز در ۳۱ شهریور سال ۹۷ است که این اقدام تروریستی منجر به شهادت ۲۵ نفر از شهروندان ازجمله یک کودک و مجروح شدن ۲۴۹ نفر دیگر شد. گروهک حرکة‌النضال به سرکردگی «چعب» اقدامات تروریستی خونبار دیگری را نیز علیه امنیت مردم ایران انجام داده که از جمله آنها بمب‌گذاری در اماکن دولتی و سرقت مسلحانه بوده و در مجموع اقدامات تروریستی اعضای این گروهک، ۲۷۴ نفر از شهروندان ایرانی شهید یا مجروح شده‌اند.

 

مطالبه غیرمنطقی عربستان
علت شکست مذاکرات سابق بود

مسعود اسداللهی کارشناس مسائل غرب آسیا در برنامه جهان‌آرا به تحلیل توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دو کشور پرداخت. وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر با قدرت گرفتن بن‌سلمان روابط ایران و عربستان بشدت بحرانی شده بوده در خصوص چرایی به نتیجه نرسیدن مذاکرات در سال‌های اخیر و مذاکرات پیشین در عراق گفت: «درست است که سال گذشته و پیش از آن پنج دور مذاکره بین ایران و عربستان در بغداد برگزار شد اما همه می‌دانند که این مذاکرات هیچ نتیجه‌ای نداد. چون عربستان فقط یک موضع را مطرح می‌کرد که شما به انصارالله بگویید که جنگ را متوقف کند. ایران هم پاسخ می‌داد رابطه ما با متحدانمان این‌گونه نیست که به آنها دستور جنگیدن یا نجنگیدن بدهیم. از طرف دیگر شما این جنگ را شروع کردید و می‌توانید آن را متوقف کنید. همه فکر می‌کردند که خب این به یک بن‌بستی خورده است. به همین دلیل برای همه غیرقابل پیش‌بینی بود که این توافق اعلام شود.» اسداللهی تأکید کرد وقتی شش روز مذاکرات نهایی به طول انجامیده احتمالاً این توافق بندهای زیاد دیگری هم دارد و سر مسائل مختلفی توافق کرده‌اند. این کارشناس مسائل غرب آسیا همچنین پیش‌بینی کرد که توافق عربستان با ایران، دنباله‌روی دیگر کشورهای عربی را نیز در پی خواهد داشت.

جستجو
آرشیو تاریخی