صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و هشت - ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و هشت - ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۴

اخبار

موافقت اصولی احداث ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه جدید صادر شد
مجری طرح احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه با اشاره به استقبال صنایع از طرح احداث حداقل ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید حرارتی (سیکل ترکیبی) و تجدیدپذیر، گفت: تاکنون برای ۳۴ شرکت به میزان ۱۵ هزار مگاوات موافقت اصولی صادر شده است.
«سید زمان حسینی» افزود: براساس اقدام‌های صورت گرفته انتظار می‌رود دومین نیروگاه گازی موضوع تفاهمنامه وزارت نیرو و وزارت صمت تا پایان سال‌جاری در سمنان به شبکه متصل شود.
 وی ادامه داد: همچنین دومین واحد گازی نیروگاه شهید باکری سمنان با تلاش شبانه‌روزی و حداقل زمان در مرحله تست و راه‌اندازی قرار گرفت؛ عملیات اجرایی این نیروگاه در بهار ۱۴۰۱ آغاز شده بود.
 مجری طرح احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع درباره استقبال صنایع از طرح احداث حداقل ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید حرارتی سیکل ترکیبی و تجدیدپذیر خاطرنشان کرد: تاکنون برای ۳۴ شرکت به میزان ۱۵ هزار مگاوات موافقت اصولی صادر شده است، همچنین تقاضای ۱۱ شرکت حدود ۳۲۰۰ مگاوات برای صدور موافقت اصولی در دست بررسی است.  حسینی گفت: در حال حاضر ۵۶۹۶ مگاوات نیروگاه در فاز اجرایی و عملیاتی قرار گرفته است، به طوری که نخستین واحد گازی طرح به ظرفیت ۱۸۳ مگاوات در نیروگاه شهید شاکری سمنان در زمان کوتاه پنج ماهه به اتمام و در تابستان ۱۴۰۱ به بهره‌برداری رسید.

 

رشد بارش‌ها در ۱۹ استان
وضعیت بارندگی‌ها در استان‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۹ اسفندماه نشان از آن دارد که ۱۹ استان با رشد بارش همراه بودند و ۲۰ استان هم کاهش بارش داشتند اما استان ایلام با ۷۳ درصد رشد نسبت به پارسال بیشترین میزان بارش را داشته است. تازه‌ترین گزارش دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور بیانگر آن است که استان ایلام از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۹ اسفندماه با دریافت ۳۱۱.۱ میلیمتر در مقایسه با ۱۸۰.۴ میلیمتر بارش پارسال از رشد ۷۳ درصدی بارش برخوردار شده که بالاترین میزان رشد در بین استان‌های کشور است.
بعد از ایلام، استان بوشهر هم از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۹ اسفندماه ۲۹۸ میلیمتر بارش داشته که در مقایسه با ۱۸۱.۹ میلیمتر پارسال با رشد ۶۴ درصدی مقام دوم پربارش‌ترین استان کشور را دارد.
استان یزد نیز از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۹ اسفندماه، ۸۰.۹ میلیمتر بارش داشته که در مقایسه با ۵۱.۳ میلیمتر بارش در مدت مشابه پارسال با رشد ۵۸ درصدی بارش روبه‌رو شده است. استان‌های اصفهان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، سمنان، کرمانشاه و لرستان نیز استان‌هایی هستند که دارای رشد بارش تا ۱۹ اسفندماه بودند.

استان‌های کم بارش کدام‌اند؟
استان هرمزگان از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر) تا ۱۹ اسفندماه، ۸۹ میلیمتر بارش دریافت کرده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال که ۲۰۱.۳ میلیمتر بارش داشته با کاهش ۵۶ درصدی همراه شده که مقام نخست کم بارش‌ترین استان‌ها را به خود اختصاص داده است.

 

۵۰ درصد حجم سدهای کشور پر از آب شد
میزان پرشدگی سدهای کشور که هفته گذشته ۴۸ درصد بود، در هفته جاری و پایان روز گذشته
(۲۰ اسفند ماه) با ۲ درصد افزایش به ۵۰ درصد رسید. بارش‌های اخیر اندکی وضعیت آب موجود در سدهای کشور را بهتر کرده است. همچنین گرم‌تر شدن هوا سبب شده پوشش برفی ذوب شده و به این ترتیب حجم سدها افزایش یابد.
بر اساس تازه‌ترین گزارش دفتر اطلاعات و داده‌های آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، حجم آب موجود در سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه) تا ۲۰ اسفند ماه با رشد ۵ درصدی نسبت به سال گذشته همراه شد.  بر این اساس حجم آب موجود در سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری (اول مهرماه ۱۴۰۱) تا ۲۰ اسفندماه در حالی به رقم ۲۴ میلیارد و ۴۵۰ میلیون مترمکعب رسیده که این رقم در سال آبی گذشته همین زمان ۲۳ میلیارد و ۳۹۰ میلیون مترمکعب بوده است.

جستجو
آرشیو تاریخی