صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و هشت - ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و هشت - ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۴

نفت خام گزینه جدید سرمایه گذاری برای مردم

سالانه ۶ میلیارد دلار گواهی سپرده نفت‌خام و میعانات گازی عرضه می‌شود

وزیر نفت با بیان اینکه گواهی سپرده نفت‌ خام می‌تواند به‌عنوان وثیقه و ضمانت بانکی استفاده شود، گفت: این گواهی ابزاری برای شفافیت و ایجاد تنوع در صادرات نفت است.
جواد اوجی درآیین رونمایی از معاملات گواهی سپرده نفت‌خام و میعانات گازی با اشاره به فعالیت ۱۶ ماهه شرکت ملی نفت ایران برای آماده‌سازی این معاملات، مشارکت‌ حداکثری سرمایه‌های خرد مردم در این معاملات را از موضوع‌های کلیدی برشمرد که در دولت گذشته محقق نشده وافزود: از زمان آغاز به‌کار دولت در شهریورماه ۱۴۰۰، مشکلات و مسائل عدیده‌ای در همه سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها بویژه در وزارت نفت وجود داشت.
وزیر نفت افزود: همه از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی نگران فروش نفت بودند و درباره توانمندی وزارت نفت برای فروش نفت شک داشتند، در آن دوران آمار فروش نفت بسیار پایین آمده بود و از سال ۹۷ به بعد روزها و ماه‌هایی بود که وصول درآمد نفتی به صفر رسیده بود و در باقی ماه‌ها هم بسیار پایین بود که آمارهای آن نیز موجود است.
وی، در این باره با اشاره به این که با تلاش‌هایی که در دولت سیزدهم صورت گرفت بالاترین رقم صادرات نفت را از سال ۹۷ تا کنون به ثبت رساندیم، توضیح داد: در ۱۱ ماه اخیر توانستیم ۱۴ میلیارد دلار در سامانه نیما و به‌تازگی در سامانه مبادلات ارزی واریز کنیم و این مهم با افزایش ۱۹۰ میلیون بشکه‌ای فروش نفت و میعانات نسبت به سال ۱۳۹۹ و افزایش ۸۳ میلیون بشکه‌ای فروش نفت و میعانات گازی نسبت به سال ۱۴۰۰ محقق شد که درآمدهای حاصل از آن به کل وصول شده است.
وزیر نفت از افزایش صادرات گاز نیز در همین دوره خبر داد و گفت: در حوزه گاز شاهد افزایش ۱۴ درصدی صادرات نسبت به پارسال هستیم که ارزش ۶.۵ میلیارد دلاری را در پی داشت و در صادرات گاز مایع (ال‌پی‌جی) نیز افزایش ۲۱ درصدی صادرات را شاهد بودیم.
اوجی با اشاره به بهره‌برداری از فاز ۱۴ پارس جنوبی از افزایش تولید ال‌پی‌جی و اتان یاد کرد و گفت: با بهره‌برداری از این پالایشگاه سالانه یک میلیون تن ال‌پی‌جی و یک میلیون تن اتان بیشتر برای صادرات داریم.
وی، با بیان اینکه در زمان تحویل دولت ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی ذخیره روی آب داشتیم، افزود: دیگر جایی برای ذخیره‌سازی در خشکی و دریا باقی نمانده بود، اما با تدابیر دولت و وزارت نفت اکنون کمتر از ۲۰ میلیون بشکه ذخیره باقی مانده و این در حالی است که روزانه ۸۵۰ تا ۸۶۰ هزار بشکه نیز تولید میعانات گازی داریم.
وزیر نفت اقدام مبتکرانه مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران را عاملی برای کاهش ذخایر میعانات گازی روی آب ایران دانست و افزود: راه‌اندازی واحد شیرین‌سازی و مرکاپتان‌زدایی میعانات گازی فازهای ۲ و ۳ پارس‌جنوبی ابتکاری بود که به کاهش میعانات گازی ذخیره‌شده روی آب کمک کرد.
وی، با بیان اینکه این گواهی‌ معاملات ابزار شفافیت و تنوع‌بخشی فروش نفت هستند، گفت: صاحبان اوراق می‌توانند از این گواهی به‌عنوان ضمانت و وثایق بانکی استفاده کنند.
وزیر نفت گفت: قیمت‌گذاری نفت خام و میعانات در بورس انرژی دربازه زمانی مشخص به همان قیمت فروش به مشتریان خارجی به متقاضیان داخلی‌ در بورس انرژی عرضه می‌شود و امیدواریم کشورهای همسایه هم بتوانند در خرید اوراق گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی مشارکت داشته باشند.
وی افزود: گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی در جمع‌آوری نقدینگی مؤثر بود و امیدواریم در آینده نزدیک در حوزه بهینه‌سازی گاز نیز بتوانیم با شرکت بورس انرژی ایران همکاری داشته باشیم، سالانه ۷۲ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی از طریق این گواهی عرضه خواهد شد.
وی، با اشاره به توافق دیپلماتیک ایران و عربستان در روزهای اخیر گفت: در نشست‌های اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) همکاری نزدیکی با عربستان داریم و تصمیم‌های خوبی در ماه‌های اخیر با مشارکت هم گرفته‌ایم. در توسعه میدان‌های مشترک پیشنهادهایی ارائه شده و هم‌اکنون با عمان توافقنامه امضا شده است و امیدواریم در دیگر میدان‌های نفتی با کشورهای دیگر هم این موضوع به نتیجه برسد.
وزیر نفت با بیان اینکه با شرکت‌های بزرگ روس نیز ۴۰ میلیارد دلار توافقنامه و ۴.۵ میلیارد دلار قرارداد داریم، گفت: امیدواریم توافقنامه‌ها به‌زودی به مرحله قرارداد برسند.
اوجی با اشاره به قرارداد سوآپ روزانه ۵ میلیون مترمکعبی گاز با جمهوری آذربایجان و افزایش آن به ۱۰ میلیون مترمکعب در ماه‌های اخیر گفت: مذاکرات با ترکمنستان در همین زمینه در حال انجام است.

سالانه ۶ میلیارد دلار گواهی سپرده نفت‌خام و میعانات گازی عرضه می‌شود
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از عرضه ۶ میلیارد دلار گواهی سپرده نفت‌خام و میعانات گازی در طول سال در بورس انرژی خبر داد.
 محسن خجسته‌مهر هم در آیین رونمایی از معاملات گواهی سپرده نفت‌خام و میعانات گازی با بیان اینکه امروز نقطه عطفی در اقتصاد کلان کشور است، گفت: با رویکرد تازه در کلان اقتصاد با همکاری وزارتخانه‌های نفت و امور اقتصاد و دارایی این هدف محقق شد.
وی با بیان اینکه امروز روز تحقق آرزوی دیرینه است، افزود: زمانی که این آرزو را در سر داشتیم شاید درک درستی از موضوع نداشتیم اما با رویکرد صحیح این اتفاق رخ داد.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از فضای مستعد در سازمان‌ها یاد کرد و گفت: قوانین بالادستی به سازمان‌ها اجازه کارهای بزرگی را می‌دهد، اما این فعالیت‌ها را موضوعی جز رویکردها و گرایش‌ها محقق و جاری نمی‌کند.
خجسته‌مهر رویکرد مهم برای تحقق معاملات گواهی سپرده نفت‌خام و میعانات گازی را اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: این رویکرد از سوی مقام معظم رهبری تبیین شد و مهم‌ترین گرایش دولت سیزدهم که با هدف‌گذاری دقیق اجرایی شد، تحقق بند ۱۳ اقتصاد مقاومتی بود.
وی در تشریح این بند از اقتصاد مقاومتی گفت: این بند از ضربه به بخش‌های مختلف از جمله ضربه به درآمدهای کشور جلوگیری می‌کند و آن تنوع‌بخشی به صادرات است.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: در شرایط تحریم‌های بین‌المللی باید کاری کنیم که تحریم‌پذیر نباشیم و به فرمایش مقام معظم رهبری تحریم‌ها را خنثی کنیم. خجسته‌مهر گفت: پیش‌تر عنوان می‌شد باید تحریم را دور بزنیم، اما اکنون می‌گوییم اصلاً تحریم نباید منجر به بن‌بست و تکانه در اقتصاد کشور شود.
وی با بیان اینکه طراحی معاملات گواهی سپرده نفت‌خام و میعانات گازی با فرمان وزیر نفت رقم خورد، تشریح کرد: یک‌سال کار مداوم برای آن با همکاری وزارت امور اقتصاد و دارایی و بورس انرژی انجام و در واقع مهم‌ترین بند اقتصاد مقاومتی امروز رونمایی شد.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از انجام ۳ هزار ساعت کار برای معاملات گواهی سپرده نفت‌خام و میعانات گازی یاد کرد و گفت: در این زمان به رفع ایرادهای کار پرداختیم و در نشست‌های پرشمار با وزیر نفت درستی انجام کار را محرز کردیم.
خجسته‌مهر اوراق گواهی سپرده را کاری مبتکرانه در بازار سرمایه دانست که برای نخستین‌ بار معرفی می‌شود و گفت: دارندگان این اوراق مالک فیزیکی نفت‌ خام هستند و نفت آنها در انبارها ذخیره‌ می‌شود و در صورتی که موفق شوند یک محموله نفت خریداری کنند این نفت از انبارها صادر می‌شود.
خجسته‌مهر این معاملات را عاملی برای مدیریت نقدینگی در کشور دانست و تشریح کرد: عرضه گواهی ارزی می‌تواند از توجه نقدینگی به بازارهای سکه، ارز و طلا جلوگیری کند و توجه را به ارزشمندترین ارز یا به‌عبارتی طلای سیاه جلب کند.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با ابراز امیدواری به فراتر رفتن این معاملات از مرز جمهوری اسلامی به بازارهای بین‌المللی گفت: این اوراق قابلیت معامله در بازارهای ثانویه را دارند و می‌توان آنها را خرید و فروش کرد.
خجسته‌مهر دیگر ویژگی‌های این اوراق را برشمرد و افزود: این اوراق می‌توانند به‌عنوان محکم‌ترین تضامین در بانک‌ها مورد استفاده قرار گیرند و با مجوز شورای اقتصاد امکان بازپس‌گیری اوراق تا ۱۰ درصد وجود دارد که در همین زمینه با مؤسسات مالی از جمله دو بانک در این باره هماهنگ شده است، ضمن آنکه بر اساس نرخ بانک مرکزی امکان خرید این اوراق به ریال نیز وجود دارد که با این مسأله به تقویت پول ملی کمک می‌کنیم.

احتمال کشف ذخایر جدید گازی در میدان مشترک پارس جنوبی
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه خارج از بلوک‌های کنونی میدان مشترک پارس جنوبی در حال انجام عملیات اکتشافی هستیم، گفت: به‌تازگی در یکی از چاه‌های اکتشافی در این میدان به نتایج خوبی رسیده‌ایم و با حفاری چند حلقه چاه دیگر مقدار دقیق ذخایر احتمالی کشف‌ شده اعلام خواهد شد.
خجسته‌مهر، با اشاره به استقبال بخش خصوصی برای خرید اوراق گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی اظهار کرد: متناسب با ظرفیت کنونی بازار (۳۶ میلیون بشکه نفت خام و ۳۶ میلیون بشکه میعانات گازی) معاملات می‌تواند افزایش یابد.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: این امکان وجود دارد متقاضیان و فعالان بازار سرمایه به قیمت روز بانک مرکزی می‌توانند معادل ریالی قیمت نفت خام را پرداخت کنند و در بازار ثانویه اوراق خود را خرید و فروش کنند.عمق بخشی و افزایش سهم معاملات گواهی سپرده نفت خام
مدیرعامل بورس انرژی ایران گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در نظر داریم افزون بر عمق‌بخشی و افزایش سهم معاملات گواهی سپرده نفت خام، با همکاری شرکت ملی نفت ایران و با توجه به پذیرش قراردادهای آتی نفت خام و میعانات گازی در بورس، معاملات این قراردادها را برای فعالان برقرار کنیم.  علی نقوی هم در این مراسم، اظهار کرد: از یک سال گذشته با تغییراتی که در شرکت ملی نفت ایران اتفاق افتاد معاملات کاغذی مورد توجه قرار گرفت و سرانجام در شهریورماه امسال در هیأت‌ مدیره این شرکت تصویب شد.
وی با بیان اینکه موضوع عرضه نفت خام در بورس از مطالبات جدی در سطوح مختلف حاکمیتی و رسانه‌ای بوده و تلاش‌هایی نیز در این زمینه شده است، تصریح کرد: از دی‌ماه سال گذشته و تغییرات رخ داده در مدیریت امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، قراردادهای آتی نفت مورد توجه و تأکید شرکت نفت قرار گرفت و در همین زمینه کارگروه مشترکی میان بورس و امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران تشکیل شد.
مدیرعامل بورس انرژی ایران اظهار کرد: پس از بررسی‌های مقدماتی و آسیب‌شناسی انواع الگوهای قابل انجام انتشار گواهی سپرده به‌عنوان ابزاری استاندارد که پیش از این در شورای‌ عالی بورس تصویب شده بود، پیشنهاد شد و مورد توافق قرار گرفت، سپس نظرات همه ذی‌نفعان داخلی شرکت ملی نفت دریافت و پس از آن موضوع با دیگر ذی‌نفعان مطرح و چهارچوب‌های قانونی آن بررسی شد و پس از چند ماه کار فشرده در سطوح مختلف و طرح موضوع در هیأت مدیره شرکت ملی نفت ایران، سرانجام چهارچوب اجرایی این کار شهریورماه امسال در هیأت مدیره شرکت ملی نفت ایران تصویب شد.

 

بــــرش

     عرضه 100 هزار بشکه نفت خام سنگین در هر معامله
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به معاملات هفتگی گواهی سپرده نفت‌خام و میعانات گازی اشاره کرد و افزود: ۱۰۰ هزار بشکه نفت‌خام سنگین و ۱۰۰ هزار بشکه میعانات گازی در هر معامله عرضه می‌شود که در مجموع در طول سال ۲ تا ۳۶ میلیون بشکه عرضه می‌شود که به‌طور تقریبی ۶ میلیارد دلار ارزش دارد و از استقبال بخش خصوصی برای خرید اوراق گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی خبر داد.  
محسن خجسته‌مهر تصریح کرد:  آن دسته از فعالان بازار که کد حقوقی دارند می‌توانند از ۵۰۰ بشکه نفت خام به بالا در بورس انرژی خرید و فروش کنند، همچنین امکان خرید این اوراق برای شرکت‌های خارجی به‌صورت ارزی وجود دارد؛ سهم شرکت ملی نفت ایران از منابع مالی حاصل از فروش نفت در بورس انرژی ۱۴.۵ درصد است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی