صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و هشت - ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و هشت - ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۰

گواهی سپرده نفت گام مهم دولت در جهت انتقال سرمایه به بخش مولد

معاملات گواهی سپرده نفت، نقدینگی سرگردان را به خود جذب می‌کنند

با تمام فراز و نشیب‌هایی که طی سال‌‌های گذشته شاهد آن بودیم، با همت مدیران اقتصادی و نفتی دولت سیزدهم، بالاخره پای نفت به بازار‌‌های سهام باز شد تا سرمایه‌گذاران بتوانند این کالای ارزشمند را در سبد دارایی‌‌های خود قرار دهند و از منافع موجود در این بازار نیز بهره ببرند.

گواهی سپرده نفت مشکلات گذشته در معاملات نفت را اصلاح خواهد کرد
سید محمد پورسیدآقایی، کارشناس ارشد معاملات کالایی، با اشاره به اهمیت بسیار زیاد راه‌اندازی اوراق گواهی سپرده نفت در بورس انرژی، به خبرنگار روزنامه ایران گفت: گواهی سپرده نفت براساس ارزش نفت و ارزش دلار قیمت‌گذاری می‌شود و این امکان ایجاد شده که خریداران به دو صورت ارزی و ریالی اقدام به خرید این اوراق کنند و مبنای قیمت ارز نیز، نرخ رسمی در بازار سنا خواهد بود.
وی ادامه داد: پیش‌بینی شده که در قدم اول حداقل سفارش خرید یک هزار بشکه باشد و برای تحویل فیزیکی، شرکت‌‌ها باید حداقل معادل 600 هزار بشکه نفت یا 300 هزار بشکه میعانات گازی را در اختیار داشته باشند. همچنین خریداران می‌توانند زمان و مکان تحویل نفت را نیز پیشنهاد دهند و پیش‌بینی شده، تسویه وجه اوراق خریداری شده خارج از بستر بورس نیز امکان پذیر شود.
این کارشناس بازاردر ادامه به مزایای شروع معاملات گواهی سپرده کالایی اشاره کرد و در این خصوص بیان داشت: یکی از مزایای این اوراق افزایش شفافیت است؛ درگذشته کشف قیمت در بازار مبهم بود که باشروع معاملات گواهی سپرده نفت این مهم میسر خواهد شد، ضمن اینکه موضوع محرمانه بودن مشخصات خریداران نفت نیز در این بازار برنامه‌ریزی شده و خریداران از طریق اخذ کد‌‌های محرمانه از عدم افشای نام خود اطمینان کسب می‌کنند.
پورسیدآقایی ادامه داد: این اوراق ضمن ایجاد بستر شفاف برای معاملات نفتی، می‌تواند بحث تضمین‌‌ها و پیش‌پرداخت‌‌ها در قرارداد‌‌های خرید نفت را نیز مرتفع کند، بطوری که خریداران با خرید اوراق گواهی سپرده، ریسک تغییر قیمت‌‌ها را در قرارداد‌‌های خود پوشش دهند.
وی افزود: همچنین اوراق گواهی سپرده کالایی می‌تواند پول‌هایی که به انگیزه سرمایه‌گذاری در بازار‌‌های ارز حضور می‌یابند را به سمت خود جذب کند. توسعه این ابزار همچنین می‌تواند از طریق تنوع بخشی به دارایی‌ها، ریسک سبد دارایی‌ها را کاهش دهد.
وی تأکید کرد: این مهم با ورود افراد حقیقی به این ابزار که مبنای آن ارز و نفت است، با کیفیت بیشتری اتفاق خواهد افتاد و با ورود افراد حقیقی به بازار گواهی سپرده نفت، این افراد به جای خرید دلار از سبزه میدان، می‌توانند از مزایای این ابزار بهره‌مند شوند. پورسیدآقایی تأکید کرد: بحث نقد شوندگی این اوراق موضوعی است که برای استقبال بیشتر افراد از این اوراق دارای اهمیت خواهد بود و در این راستا لازم است شرایط مناسب برای بازارگردانی نیز مهیا شود.
 
گواهی سپرده نفتی نقدینگی را به بخش مولد انتقال می‌دهد
پورسید آقایی در خصوص مزایای این اوراق برای تأمین مالی بخش مولد اقتصاد گفت: تا قبل از این دولت برای تسویه مطالبات شرکت‌‌ها از اوراق گام استفاده می‌کرد که به دلیل نیاز پیمانکاران به نقدینگی جاری و پیشنهاد فروش در قیمت های پایین و درنتیجه نرخ تنزیل بالای این اوراق، به صورت دومینو وار بر تمامی بازار‌‌های مالی اثر‌گذار بود. اما با انتشار اوراق گواهی سپرده نفت، از آنجایی که این اوراق بر مبنای نرخ ارز و قیمت نفت، نرخ‌گذاری می‌شود، انگیزه فروش اوراق از طرف دارندگان آن نیز کم می‌شود و اثرات منفی اوراق گام از طریق این اوراق مرتفع خواهد شد. وی ادامه داد: فروش این اوراق به جای اوراق ریالی باعث می‌شود، درآمد‌‌های حاصل از تولید نفت ایران زودتر به بخش‌‌های اقتصادی وارد شود. همچنین این اوراق می‌تواند به عنوان وثیقه بانکی نیز استفاده شود و افراد از طریق آن برای تأمین مالی پروژه‌‌های خود اقدام کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی