صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و هشت - ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و هشت - ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۰

خروج شاخص کل بورس از کانال 1.8 میلیون واحد

ارزش معاملات خرد کماکان بالاتر از میانگین 3، 6 و 9 ماهه خود قرار دارد

در جریان داد و ستد روز یکشنبه، از همان آغاز معاملات، برتری فروشندگان به وضوح مشهود بود و تا جایی ادامه پیدا کرد که شاخص کل بورس پس از افت 33 هزار واحدی، کانال 1.8 میلیون واحد را ترک کرد.
با پایان معاملات روز یکشنبه 21 اسفند، شاخص کل بورس با بازدهی منفی 1.85 درصدی همراه شد و پس از افت 33 هزار و 500 واحدی در ارتفاع یک میلیون و 783 هزار واحد آرام گرفت. شاخص کل هم‌وزن نیز با رشد منفی 1.75 درصد و کاهش 9 هزار و 600 واحد در سطح 539 هزار و 600 واحد قرار گرفت. شاخص کل فرابورس نیز با ثبت بازدهی منفی 1.58 درصد، 365 واحد افت کرد و در تراز 22 هزار و 718 واحد ایستاد.

ارزش معاملات خرد 7.2 هزار میلیارد تومان
بازار سهام، روز یکشنبه در حالی به کار خود پایان داد که ارزش معاملات خرد به 7 هزار و 297 میلیارد تومان می‌رسید. به‌رغم آنکه ارزش این معاملات نسبت به روز قبل با 23 درصد کاهش همراه بود، اما آمار نشان می‌دهد که کماکان از میانگین 3، 6 و 9 ماهه آن بالاتر است.
همچنین، معاملات خرد روز یکشنبه با 903 میلیارد تومان خروج پول حقیقی همراه شد و صندوق‌های درآمد ثابت نیز 339 میلیارد تومان خروج پول حقیقی را تجربه کردند. همچنین در پایان معاملات این روز، از مجموع 716 نماد مورد معامله، 116 نماد با تغییرات مثبت و 596 نماد با تغییرات منفی در قیمت خود نسبت به روز گذشته همراه بودند. بر همین اساس، 45 نماد در بالاترین قیمت مجاز روزانه خود در صف خرید قرار داشته و در مقابل 105 نماد نیز به صف فروش رفتند.

تأثیر توافق تهران و ریاض بر بازار سهام
در روزهای اخیر، شاهد انتشار خبر توافق ایران و عربستان پس از 7 سال بودیم که یکی از تحولات مهم بین‌المللی به حساب می‌آید.
در پی این توافق و با کاهش ریسک سیاسی کشور، شاهد کاهش نرخ ارز و تقویت پول ملی بودیم که به عقیده کارشناسان با درنظر گرفتن خوشبینی صورت گرفته در بستر جامعه، روند کاهش نرخ ارز تا حد چشمگیری ادامه پیدا خواهد کرد. از این رو، انتظار می‌رود سودسازی شرکت‌های صادرات‌ محور فعال در بازار سرمایه تحت تأثیر قرار گرفته و همانگونه که در روزهای اخیر شاهد بودیم، در کوتاه مدت با کاهش قیمت سهام روبه‌رو شوند. بر همین اساس، این گروه از نمادها به عنوان گروه‌های شاخص‌ساز تأثیر مهمی در افت شاخص کل از خود به جا گذاشته و روز یکشنبه شاخص کل بورس را تا زیر کانال 1.8 میلیون واحد آوردند. اما کارشناسان بر این باورند، با وجود این تأثیرات کوتاه‌مدت، در بلندمدت چنین توافقی با کاهش ریسک سیاسی به عنوان یک گشایش بین‌المللی، می‌تواند به افزایش طرح توسعه شرکت‌ها منجر شده و دسترسی به منابع سرمایه‌گذاری خارجی را تسهیل کند. از این رو چنین رخداد مهمی در بلندمدت به نفع بازار سرمایه خواهد بود و کارشناسان بروز نتایج مثبت آن را در سال جدید انتظار می‌کشند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی