صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و هفت - ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و هفت - ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲

اخبار

برگزاری جلسه فوق‌العاده
ستاد هماهنگی اقتصادی دولت

جمعه شب گذشته، جلسه فوق‌العاده و ویژه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به ریاست آیت‌الله رئیسی تشکیل شد و طی آن، چند موضوع اقتصادی کشور، از جمله مباحث بودجه در مجلس، بازار ارز و ثبات بازارهای مختلف بررسی شد.
در این جلسه بعد از گزارش سازمان برنامه و بودجه از تصویب لایحه بودجه سال آینده کل کشور و میزان تغییرات و اصلاحات به عمل آمده در این لایحه در مجلس شورای اسلامی، موضوع نرخ ارز و کاهشی شدن آن بررسی شد و بانک مرکزی گزارشی از اقداماتش در حوزه داخلی و بین‌المللی در این راستا ارائه کرد.
در این جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، همچنین بر ضرورت جلوگیری از نوسان قیمت‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله ارز، دارو، مواد غذایی، مسکن و صنایع تولیدی و پرمصرف و لزوم ایجاد ثبات و آرامش در بازار در روزهای پایانی سال و نیز ارائه برنامه تثبیت بازار و کاهش التهاب در سال ۱۴۰۲ مورد تأکید قرار گرفت و راهکارهای پیشنهادی در این زمینه بررسی شد. بررسی الزامات تحقق رونق تولید و ارائه راهکارهای تأمین مالی برای اجرا و تکمیل پروژه‌های بزرگ و زیرساختی کشور در جهت تحقق رشد هدفگذاری شده و لزوم تلاش پیگیر و منسجم همه دستگاه‌ها و نهادها با مشارکت بخش عمومی و دولتی در این زمینه از دیگر محورهای دستور کار این جلسه بود.

 

خط تولید جت آموزشی یاسین افتتاح شد
توسعه فناوری آموزش خلبانی برای مقابله با تحریم

نمونه معیار تولید جت آموزشی یاسین با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد و همزمان خط تولید انبوه این پرنده آموزشی نیز افتتاح شد.
امیر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در این آیین رونمایی با بیان اینکه صنعت هوایی وزارت دفاع از سال‌ها پیش اقدام به طراحی‌ جت آموزشی یاسین کردند که امروز فروند دوم آن رونمایی شد، گفت: ویژگی این جت آموزشی طراحی کاملاً بومی آن است ‌که موجب شده تا از این نمونه بتوانیم برای هواپیماهای رزمی‌ و پشتیبانی نزدیک هوایی نیز استفاده کنیم. وی ‌ادامه داد: غالب تجهیزات هواپیما بومی‌سازی شده و ‌یقین داریم ‌به عنوان ‌هواپیمای ‌پیشرفته می‌تواند مأموریت‌هایی را که به نیروی‌ هوایی واگذار می‌شود بخوبی انجام دهد و در کاهش مدت زمان آموزش و کیفیت آموزش‌ها مؤثر واقع شود.
امیر سرتیپ حمید واحدی فرمانده نهاجا نیز در ادامه استفاده از این‌ هواپیما را موجب‌ کامل‌تر و کوتاه‌تر شدن دوره‌های آموزش‌ها دانست و گفت: در گذشته آموزش خلبانان جت ‌هوایی در خارج از ایران انجام ‌می‌شد که بواسطه تحریم‌هایی‌که علیه کشورمان اعمال شده، اولین‌ جایی که تحت تأثیر این تحریم‌‌ها قرار گرفت این بخش بود که باعث شد نتوانیم آموزش‌ها را در خارج دنبال کنیم.
جت یقین نخستین بار به عنوان یک هواپیمای جت دوموتوره سبک و با کاربری هواگرد آموزشی توسط صنایع هوایی ایران (صها) و به سفارش نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران طراحی و تولید شد. فروند نخست یاسین از دو موتور توربوجت اوج با مجموع توان رانش ٣٢٠٠ کیلوگرم استفاده می‌کرد و در تراز جت روسی
میگ-ای‌تی قرار می‌گرفت. به این ترتیب فروند اول یاسین با پرواز خود طراحی آیرودینامیکی (هواپویشی) و معماری سازه‌ای و دستیابی به فناوری ساخت را محقق کرد.
جت یاسینی که روز گذشته رونمایی شد اما در ابعاد تخصصی و تاکتیکی نسبت به نمونه قبلی توسعه و تکامل یافته و دستاوردهای مختلفی داشته و بومی‌سازی زیرسامانه‌های عمده مانند صندلی پران، اویونیک (الکترونیک هوانوردی) کاملاً بومی، موتور و ارابه‌های فرود بخشی از توانمندی‌های به دست آمده در این فروند است.
وزارت دفاع همچنین در طراحی و ساخت نمونه معیار تولید هواپیمای یاسین در برخی اقلام دیگر مانند رادار هواشناسی نصب شده در دماغه هواپیما نیز از توان شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کرده و تکنولوژی بال این هواپیما به تکنولوژی بال با تعبیه نصب مخازن سوخت در آن تغییر یافته است.
همچنین مهم‌ترین فاکتور در بحث آموزش خلبانی در این فروند پایش دائمی و ثبت داده‌های پروازی حین و پس از پرواز(نمایش و تحلیل سه بعدی داده‌های سورتی و پروازی) است که تحولی قابل توجه در حوزه فناوری آموزش خلبانی بومی کشور به شمار می‌رود.

جستجو
آرشیو تاریخی