صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و هفت - ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و هفت - ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۱

هشدار سازمان بازرسی کل کشور به شرکت‌های هواپیمایی

مجوز ایرلاین‌ها در صورت احراز تخلف ابطال می‌شود

کمبود بلیت هوایی که از ماه‌ها قبل شاهد آن بودیم در تعطیلات نوروزی مشکلات زیادی برای متقاضیان سفرهای هوایی ایجاد کرده است و بلیت برای مسیرهای پرتردد از مدت‌ها قبل از نوروز کمیاب و حتی نایاب شده است. از سوی دیگر برخی مسافران از افزایش قیمت بلیت هواپیما به‌‌رغم تأکید سازمان هواپیمایی بر نرخ‌های قبلی، گله دارند.
در تازه‌ترین اظهارنظرها در خصوص بازار پروازهای نوروزی، سازمان بازرسی کل کشور در راستای رعایت حقوق عامه در هشداری به سازمان هواپیمایی کشوری، خواستار اعمال نظارت بیشتر بر فروش بلیت به نرخ‌های اعلامی شد. به گزارش سازمان بازرسی کل کشور، مهدی خنجری بازرس کل امور راه و شهرسازی سازمان بازرسی کل کشور با توجه به در پیش بودن سفرهای نوروزی، در نامه‌ای هشداری به سازمان هواپیمایی کشوری، خواستار اعمال نظارت بیشتر بر فروش بلیت به نرخ‌های اعلامی شد.
اعمال نظارت بیشتر بر فروش بلیت به نرخ‌های اعلامی و جلوگیری از فروش خارج شبکه رسمی فروش بلیت شرکت‌های هواپیمایی (ایجاد بازار سیاه) و مازاد بر ظرفیت هواپیما، اعلام ممنوعیت فروش بلیت گروهی یا چارتری در ایام سفرهای نوروزی از طریق ابلاغ بخشنامه به شرکت‌های هواپیمایی و تأکید بر قابل استرداد بودن بلیت و رعایت سقف قیمت‌ها از جمله موارد مطروحه در نامه یادشده است.
همچنین سازمان بازرسی کل کشور خواستار آن شد تا اعمال نظارت روزانه و برنامه‌ریزی شده بر عملکرد شرکت‌های هواپیمایی، سامانه‌های فروش بلیت، آژانس‌های مسافری و دفاتر فروش، شرکت‌های خدماتی و فرودگاه‌های کشور از طریق انجام بازدیدهای میدانی و کنترل‌های فرایندی و مبتنی بر داده‌های کلان صورت گیرد.
تأکید به شرکت‌های هواپیمایی مبنی بر رعایت حقوق مسافران و نظارت بر عملکرد فرودگاه‌ها برای ارائه تسهیلات و امکانات و خدمات رفاهی قبل، حین و بعد از سفر و همچنین رسیدگی با سرعت و دقت مضاعف به شکایات واصله از سوی مسافران نیز مورد تأکید سازمان بازرسی کل کشور واقع شده است. سازمان بازرسی کل کشور در این نامه خطاب به رئیس سازمان هواپیمایی کشوری خواستار آن شد تا در برنامه‌ریزی و صدور مجوزهای پروازی، ایجاد توازن لازم برای جلوگیری از کمبود پرواز در مسیرهای پرتردد داخلی، زیارتی و سیاحتی رعایت شود.
سازمان بازرسی کل کشور بر این امر تأکید کرد که باید تمهیدات لازم برای استفاده از هواپیمای پشتیبان در مواقع مورد نیاز مانند موارد ابطالی و تأخیر پرواز با همکاری همه شرکت‌های هواپیمایی اتخاذ شود. از سوی دیگر با توجه به افزایش تقاضا برای بلیت، سازمان بازرسی بر لزوم دقت در احراز هویت مسافران تأکید کرد تا افراد با بلیت شخص دیگر امکان سفر نداشته باشند و مشخصات آنها با کدملی در مرحله فروش بلیت و احراز هویت، ملاک سفر قرار گیرد تا فروش بلیت خارج از سیستم انجام نشود.
تأکید بر انتشار حقوق مسافر برای اطلاع، پیگیری و بهره‌مندی مسافران از حقوق خود نیز در این زمینه مورد توجه قرار گرفته است.
سازمان بازرسی کل کشور تأکید کرده است که فروش اجباری؛ فروش تور همراه بلیت در مواقعی که مسافران متقاضی خرید صرفاً بلیت هستند یا تحمیل هرگونه شرایطی که خارج از خواست مسافران باشد، ممنوع است.

آغاز گشت‌های نوروزی برای کاهش تخلفات نوروزی ایرلاین‌ها
به منظور افزایش نظارت بر عملکرد شرکت‌های هوایی در نوروز امسال، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از راه‌اندازی گشت‌های نوروزی در بخش هوایی خبر داد. جعفر یازرلو افزود: برای عدم ایجاد تخلف در ایرلاین‌ها، کار خود را آغاز کرده‌اند.
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص بسته‌های اجباری ایرلاین‌ها به مهر گفت: مسیرهایی که دارای بسته هستند بزودی اعلام خواهد شد و طبق مجوزهای داده شده، ایرلاین‌ها حق فروش این بسته‌ها را دارند منتهی در مسیرهای پرفروش معمولاً بسته‌ای ارائه نمی‌شود و اگر کسی برای خرید بلیت مراجعه کند ایرلاین نمی‌تواند متقاضی را مجبور کند تا بسته‌ای خریداری کند.
وی در ادامه بیان کرد: فروش این بسته‌ها بدون رضایت مشتری خلاف است و ایرلاین‌ها نمی‌توانند به صورت بسته‌ای اجبار به فروش بلیت کنند و حتی نمی‌توانند خارج از عرف که قیمت‌ها اعلام شده بلیتی را به فروش رسانند.
وی گفت: در حال حاضر گشت‌های نوروزی و تعزیرات حکومتی برای رسیدگی به شکایات مردم و همچنین رسیدگی به تخلفات ایرلاین‌ها، کار خود را آغاز کرده‌اند و اگر تخلف ایرلاینی محرز شود از سوی سازمان هواپیمایی کشوری مجوز ایرلاین ابطال می‌شود و از سوی نهادهای دیگر هم که متولی رسیدگی به تخلفات هستند قطعاً منجر به جریمه نقدی خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی