صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و هفت - ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و هفت - ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۰

اخبار

افزایش ۳۳ درصدی ارزش معاملات بازار فیزیکی بورس کالا
در هفته گذشته تالار محصول‌های صنعتی و معدنی بورس کالا شاهد معامله ۳ میلیون و ۵۸۳ هزار و ۲۰۱ تن انواع کالا و هزار و ۱۷۵ دستگاه خودرو به ارزش بیش از ۲۹ هزار و ۴۶۳ میلیارد تومان در هفته منتهی به ۱۹ اسفند بود.
در این تالار یک میلیون و ۴۲۰ هزار و ۵۹۰ تن سیمان، یک میلیون و ۴۲۰ هزار تن سنگ آهن، ۶۱۶ هزار و ۲۴۰ تن فولاد، ۱۱۰ هزار و ۶۰۰ تن آهن اسفنجی، هزار و ۲۰۰ تن روی، ۱۰ هزار و ۶۵۰ تن آلومینیوم، ۴ هزار و ۱۲۳ تن مس، ۳۰۰ تن کنسانتره مولیبدن و ۲ کیلوگرم شمش طلا معامله شد.
در هفته معاملاتی مذکور در دو بخش داخلی و صادراتی تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، ۴۲۲ هزار و ۱۷۴ تن انواع کالا و محصول به ارزش بیش از ۹ هزار و ۵۸۹ میلیارد تومان به فروش رسید. در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی ۱۳۸ هزار و ۷۰۱ تن قیر، ۱۲۶ هزار و ۴۳۶ تن مواد پلیمری، ۷۰ هزار تن وکیوم باتوم، ۴۱ هزار و ۶۲۴ تن مواد شیمیایی، ۳۵ هزار هزار تن لوب کات، ۵ هزار تن گوگرد، ۴ هزار و ۸۱۷ تن روغن پایه، هزار و ۴۲۶ تن فرآورده‌های نفتی و ۴۶۰ تن گازها و خوراک‌ها معامله شد.

 

اثر مثبت توافق ایران و عربستان بر بازار سهام
«احسان عسکری» کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با ایرنا، در مورد تأثیر توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط دوجانبه بر بازار ارز و بورس، اظهار داشت: زمانی که ریسک سیاسی در کشور کاهش یابد با دو تأثیر مهم این اتفاق در کاهش تحریم‌ها و افت نرخ دلار مواجه خواهیم شد.
 وی افزود: پیش‌بینی‌های انجام شده نشان از آن دارد که نرخ دلار تحت تأثیر چنین اتفاقی و نیز کاهش ریسک سیاسی کشور تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.
 این کارشناس اقتصادی ادامه داد: با توجه به چنین اتفاقی به نظر می‌رسد هر گشایشی که در کشور رخ دهد در بلندمدت به نفع بازار سهام خواهد بود، اما کاهش قیمت دلار به صورت مقطعی و با شدت زیاد ممکن است برای مدتی شرکت‌های صادرات محور را تحت تأثیر قرار دهد.
 عسکری تأکید کرد: البته باید توجه داشت که نرخ ارز بازار غیر رسمی در صورت‌های مالی برخی شرکت‌های بورسی تأثیری ندارد و این نرخ لحاظ نمی‌شود که با ریزش آن، سود‌آوری شرکت‌ها با کاهش مواجه شود و نرخ بازار نیما و یا مرکز مبادله ارز و طلای ایران در صورت‌های مالی شرکت‌ها تأثیر دارد.
 وی گفت: اگر فرض را بر این بگیریم که نرخ تولید و فروش تغییر نکند؛ بنابراین درآمد ارزی شرکت‌ها به دلیل کاهش قیمت دلار کاهش پیدا می‌کند، اما این موضوع باید مدنظر باشد که گشایش سیاسی می‌تواند طرح توسعه شرکت‌ها را افزایش دهد و دسترسی به منابع سرمایه‌گذاران خارجی را بیشتر کند، اما به طور حتم همه این مسائل کنار یکدیگر برای بازار سرمایه بسیار مثبت خواهد بود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی