صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و هفت - ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و هفت - ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۰

شاخص کل بورس هفته را بدون تغییر آغاز کرد

ارزش معاملات خرد به 9 هزارو 586 میلیارد تومان رسید

به رغم آنکه بازار بورس هفته گذشته را با رخت سبز به پایان رسانده بود، در جریان آغاز معاملات هفته جاری، با از سر گذراندن جدال بین عرضه و تقاضا، در نهایت پس از یک اوج و فرود، با کاهش اندکی نسبت به هفته گذشته به معاملات خود پایان داد.
روز شنبه 20 اسفند 1401، بازار سرمایه معاملات خود را صعودی آغاز کرد و شاخص کل با رشد 10 هزار و 600 واحدی همراه شد و به ارتفاع یک میلیون و 828 هزار واحدی رسید اما در ادامه بازار صعود خود را از دست داد و با برتری فشار عرضه بر تقاضا روبه‌رو شد. در نهایت شاخص کل با کاهش قابل اغماضی به میزان 846 واحد نسبت به روز معاملاتی قبل، در آستانه یک میلیون و 817 هزار واحد درجا زده و کانال 1.8 میلیون واحد را ر‌ها نکرد.
با این حال، شاخص کل هم وزن در این روز سبز پوش بوده و افزایش 3 هزار و 600 واحدی را تجربه کرد و در نهایت در ارتفاع 549 هزار و 260 واحد ایستاد.
شاخص کل فرابورس نیز با رخت سبز به معاملات خود پایان داده و با رشد 37 واحدی در تراز 23 هزار و 83 واحد قرار گرفت.

ارزش معاملات خرد بالاتر از میانگین 3، 6 و9 ماهه
در جریان داد و ستد روز شنبه 20 اسفند، ارزش معاملات خرد به 9 هزارو 586 میلیارد تومان رسید و به رغم آنکه نسبت به روز معاملاتی قبل با 7 درصد کاهش همراه بود، اما ارزش این معاملات کماکان از میانگین 3، 6، و 9 ماهه خود بالاتر است.
تراز پولی نیز نشان می‌دهد که بازار سرمایه در این روز شاهد خروج 531 میلیارد تومان پول حقیقی از معاملات خرد بوده است. در عین حال، صندوق‌های درآمد ثابت نیز خروج چشمگیر یک هزار و 61 میلیارد تومان پول حقیقی را در این روز تجربه کردند.

نماگر‌های بازار
در جریان معاملات روز شنبه، از مجموع 706 نماد مورد معامله، 271 نماد با تغییرات مثبت و 435 نماد با تغییرات منفی به معاملات خود پایان دادند.
بر اساس آمار، در زمان پایان معاملات، در مقابل 70 نماد که در بالاترین قیمت مجاز روزانه خود در صف خرید قرار داشتند، تنها 54 نماد به صف فروش رفتند. بر این اساس، گروه‌های فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و خودرو و نماد‌های «خودرو»، «فولاد»، «بپاس»، «فملی» و «کاوه» بیشترین خروج و در مقابل گروه‌های فعالیت‌های کمکی مالی، بانک و مخابرات و نماد‌های «بورس»، «وبملت»، «وبصادر»، «اخابر» و «وسینا» بیشترین ورود پول حقیقی را تجربه کردند.
همچنین بر اساس گزارش‌ها، در جریان معاملات این روز، حقیقی‌ها بیشترین خرید خود از حقوقی‌ها را در نماد‌های «بورس»، «وبملت»، «وبصادر»، «وسینا» و «وپست» انجام دادند و در عین حال حقوقی‌ها نیز در نماد‌های «خودرو»، «فولاد»، «بپاس»، «فملی» و «کاوه» بیشترین حمایت خود مقابل حقیقی‌ها را به نمایش گذاشتند.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی