صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و شش - ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و شش - ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۴

شی برای سومین بار رئیس‌جمهور چین شد

روز گذشته در جریان چهاردهمین کنگره ملی خلق چین، شی جین پینگ به اتفاق آرای حاضران برای سومین دوره ریاست‌جمهوری خود در این کشور انتخاب شد.
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، شی جین پینگ اولین سیاستمدار چینی است که رکورد سه دوره ریاست جمهوری پیاپی را می شکند. او برای اولین بار در مارس ۲۰۱۳ به ریاست جمهوری چین رسید و بعداً در سال ۲۰۱۸ برای دومین دوره پنج ساله ریاست جمهوری در این کشور انتخاب شد. شی در حالی برای سومین بار این سمت را در دست گرفت که در سال ۲۰۱۸ محدودیت‌ها برای انتصاب دوره‌های ریاست‌جمهوری حذف شد و به این ترتیب شی جین پینگ را قادر ساخت برای سومین دوره ریاست جمهوری و احتمالاً دوره‌های بیشتر نامزد شود. از زمانی که شی جین پینگ به ریاست جمهوری چین انتخاب شد، این کشور شاهد خروج بیش از ۱۰۰ میلیون نفر، به ویژه از جامعه روستایی این کشور از فقر بوده است. وی سال گذشته میلادی همچنین اتحاد مجدد چین و تایوان را اولویت اصلی دولت خود دانسته و اعلام کرده بود تا سال ۲۰۵۰ این هدف محقق خواهد شد.
در پی انتصاب مجدد شی، ولادیمیر پوتین در پیام تبریکی به وی افزود که مسکو از خدمات او برای تقویت همکاری دو کشور قدردانی می‌کند. او در این پیام نوشته است: «روسیه شدیداً قدردان خدمات شخص شما در راستای تقویت همکاری جامع و تعامل استراتژیک میان کشورهایمان است.»
جستجو
آرشیو تاریخی