صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و شش - ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و شش - ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۴

دو روزنامه امریکایی و آلمانی، گروه‌های غیردولتی حامی اوکراین را عامل خرابکاری‌های بالتیک خواندند

اوکراین، متهم جدید پرونده انفجار نورداستریم

زهره صفاری
خبرنگار

 
روایت جدید دو رسانه امریکایی و آلمانی درباره پشت پرده انفجارهای خطوط گازی نورد استریم، آن هم پس از جدی شدن شائبه‌های مداخله واشنگتن در این خرابکاری، با واکنش شدید روسیه همراه شد و مسکو انتشار این اخبار جعلی برای انحراف توجهات و معرفی گروه‌های حامی اوکراین به عنوان عاملان این اقدام را شرم‌آور دانست.
به گزارش خبرگزاری تاس روسیه، روزنامه امریکایی نیویورک‌تایمز ابتدا با انتشار گزارشی برخی از گروه‌های طرفدار اوکراین را مسئول اختلال در مسیر اصلی صادرات گاز روسیه به اروپا معرفی کرده بود. نیویورک‌تایمز حتی در گزارش خود تأکید کرد که سازمان‌های اطلاعاتی کشورهای غربی از نام حامی احتمالی اوکراینی‌های خرابکار در نورد استریم نیز باخبر هستند. کمی بعد روزنامه آلمانی زیت نیز با ادبیاتی دیگر رد پای اوکراین در خرابکاری‌های اخیر در خطوط لوله نورد استریم در دریای بالتیک را مسلم اعلام کرد.
اما انتشار این اخبار آن هم با پوشش گسترده از سوی رسانه‌های غربی، با واکنش کرملین همراه شد و سخنگوی کاخ ریاست جمهوری مسکو این داستان‌پردازی‌ها درباره خرابکاری نورد استریم به دست گروه‌های مستقل حامی اوکراین را بی‌اساس خواند. دیمیتری پسکوف گفت: «فرضیه مطرح شده درباره ارتکاب خرابکاری نورد استریم توسط گروه حامی اوکراین «دکتر شیطان» غیرقابل باور است. چراکه انجام چنین عملیات دشواری تنها از عهده گروه‌های آموزش‌دیده سرویس‌های خاص برمی‌آید و از این دست افراد در جهان تعداد محدودی داریم.»
وی خاطرنشان کرد: «نکته جالب اینکه پوشش رسانه‌ای اخبار مربوط به معرفی عاملان این حمله در کشورهای مختلف به صورت همزمان انجام شد. در این شرایط کرملین در شرایط فعلی تحقیقات درباره این خرابکاری را ضروری می‌داند. بی‌شک ارتکاب چنین اقدامات تروریستی آن هم در قبال بخش مهمی از تأسیسات انرژی بسیار خطرناک است. اما سؤال اینجاست که چطور مقامات امریکایی می‌توانند بدون تحقیقات چنین نتیجه‌گیری داشته باشند. بنابراین ما خواستار تحقیقات تخصصی و شفاف درباره پرونده نورد استریم در شورای امنیت سازمان ملل هستیم.»
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز با انتقاد از اقدام رسانه‌های غربی گفت: «تلاش برای شفاف‌سازی درباره یک پرونده خرابکاری آن هم به استناد چندین آژانس اطلاعاتی اروپایی و امریکایی، برای هر رسانه غربی شرم‌آور است.»
اسپوتنیک به نقل از روزنامه اشپیگل در توضیح گزارشی که در رسانه‌های غربی درباره نورد استریم آمده، نوشت: کشتی‌ای که گمان می‌رود خرابکاران در آن مواد منفجره گذاشته و بر دریای بالتیک روانه شده‌اند از شرکتی متعلق به دو اوکراینی در لهستان اجاره شده بود، اما هنوز ملیت عاملان اصلی این خرابکاری مشخص نشده است.

انکار اوکراین
اندکی پس از انتشار گزارش‌های روزنامه‌های غربی درباره خرابکاری گروه غیردولتی حامی اوکراین، دولت کی‌یف به عنوان نخستین مظنون مورد انتقاد قرار گرفت. به نوشته بی‌بی‌سی اما میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس‌جمهور اوکراین با قاطعیت مداخله در این ماجرا را رد کرد و گفت: «گرچه من از دیدن تئوری‌های توطئه علیه دولت اوکراین لذت می‌برم، اما باید بگویم که ما هیچ ارتباطی به خرابکاری دریای بالتیک نداریم و هیچ اطلاعاتی نیز درباره گروه مطرح شده به عنوان عاملان انفجار نورد استریم در اختیار ما نیست.»
وی در عین حال بار دیگر انگشت اتهام را به سمت روسیه گرفت و این کشور را به ارتکاب عمدی این خرابکاری متهم کرد و افزود: «در بحبوحه جنگ، اوکراین و همپیمانانش بدون شک دست به اقدامی نمی‌زدند که در جبهه برای کی‌یف بردی نداشته باشد. اما در عین حال این اتفاق برای روسیه بسیار سودمند بود چراکه توجهات را از جنگ برمی‌داشت.» مشاور زلنسکی در عین حال گزارش روزنامه‌های امریکا و آلمان را پر از ابهام خواند که حقایق واقعی پشت آن نیست.

احتیاط امریکا و آلمان
کاخ سفید که در چند هفته اخیر متهم ردیف اول نورد استریم معرفی شده است، حاضر به قطعیت دادن به این روایات نشد. جان کربی، سخنگوی کاخ سفید گفت: «ما باید اجازه دهیم تحقیقات به نتیجه برسد و بعد درباره عاملان احتمالی آن صحبت کنیم.»
به نوشته ان پی آر، بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان با هشدار درباره نتیجه‌گیری زودهنگام درباره این گزارش گفت: «اینکه ما در این برهه به عواقب این موضوع بر حمایت‌های‌مان از اوکراین فکر کنیم، کمکی به کسی نمی‌کند.» کریستین مولینگ از اعضای کمیته روابط خارجی آلمان اما تأکید کرد: «بسیار دشوار است که بخواهیم حقایق را از این موضوع بیرون بکشیم. این گزارش بدون منابع و مدارک مشخص اعلام شده است و می‌توان آن را بخشی از پازلی دانست که حتی نمی‌دانیم تکه‌های دیگر آن و حتی اصلش چیست و کجا است. به عقیده من، این گزارش بیشتر شبیه رقابت رسانه‌ای برای انتشار اولین خبر در این باره از سوی دو رسانه امریکایی و آلمانی بود. اما به هر حال هر چه در پس این گزارش باشد نمی‌تواند ردی از منابع اصلی آن بدهد.»
هر دو روزنامه امریکایی و آلمانی، آژانس‌های اطلاعاتی کشورهای مختلف را به عنوان منابع اطلاعاتشان معرفی کرده بودند.
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز مانند دیگر غربی‌ها به سی‌ان‌ان گفت: «ما نمی‌توانیم با قاطعیت درباره اتفاقات مرتبط با این انفجار صحبت کنیم. در حال حاضر تحقیقات در سطح ملی در جریان است و باید صبور باشیم تا بررسی‌ها نهایی شود.»

 

خبر
پلاس

  انتقاد پاپ فرانسیس از امپراطوری‌های جنگ‌افروز
رهبر کاتولیک‌های جهان در گفت‌و‌گو با شبکه ایتالیایی‌زبان آر اس آی گفت: «روسیه تنها کشور دخیل در جنگ اوکراین نیست بلکه منافع امپراطوری‌های مختلف به آتش جنگ دامن می‌زند.» به نوشته ایرنا به نقل از رویترز، پاپ فرانسیس همچنین از آمادگی خود برای مذاکره با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای دعوت به صلح پرده برداشت. وی پیش از این نیز بارها خواستار آتش‌بس برای جلوگیری از خطر تشدید درگیری‌ها در شرق اروپا شده بود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی