صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و شش - ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و شش - ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲۲

اخبار

هشدار هواشناسی در پی پیش‌بینی بارش برف و باران در ۴ استان

سازمان هواشناسی کشور از بارش باران و برف در مناطقی از چهار استان کشور خبر داد.
سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زرد از فعالیت سامانه بارشی و به تبع آن بارش باران، گاهی رعد و برق، در ارتفاعات بارش برف، وزش باد شدید موقتی و رخداد مه تا فردا شنبه ۲۰ اسفند خبر داد. کاهش دید، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل هوایی، احتمال آبگرفتگی معابر به طور محدود، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها و کولاک برف در نواحی کوهستانی از اثرات فعالیت این سامانه بارشی است و از این رو سازمان هواشناسی کشور به احتیاط در سفرهای برون شهری، به همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر توصیه کرده است.
در همین راستا سازمان هواشناسی بر ضرورت آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و آمادگی برای برف‌روبی توسط دستگاه‌های مربوطه در نواحی سردسیر تأکید کرده است. همچنین سازمان هواشناسی با صدور یک هشدار سطح نارنجی از تقویت سامانه بارشی و به تبع آن رگبار و رعدوبرق، بارش تگرگ، وزش باد شدید موقت و بارش برف و کولاک برف در نقاط مرتفع و سردسیر طی شنبه ۲۰ اسفند در خراسان رضوی خبر داده است. لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید، اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، طغیان رودخانه‌ها، کولاک برف و بهمن در نواحی کوهستانی و خسارت به صنعت کشاورزی از اثرات این مخاطره هستند و توصیه می‌شود از سفرهای برون شهری، اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها اجتناب شود.
همچنین سازمان هواشناسی در خصوص به همراه داشتن تجهیزات زمستانی و سوخت کافی، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها در نواحی سردسیر و آمادگی برای برف‌روبی توسط دستگاه‌های مربوطه توصیه کرده است. همچنین در هشدار جداگانه‌ای اداره‌ کل هواشناسی خوزستان با پیش‌بینی وقوع رگبار باران در سطح استان، هشدار سطح زرد صادر کرد. زمان شروع سامانه اول اواخر روز یکشنبه ۲۱ اسفند ماه ذکر شده که تا قبل از ظهر روز سه‌شنبه ۲۳ اسفندماه ادامه دارد. سامانه دوم 23 اسفندماه تا 25 اسفند فعال می شود. همچنین رئیس مرکز پیش‌بینی هواشناسی استان کرمان از ادامه طوفان و گرد و غبار در شرق استان خبر داد. هواشناسی استان مرکزی نیز اعلام کرد: طبق بررسی‌ها احتمال بارش تگرگ در برخی از مناطق به ویژه در نواحی شمالی استان دور از انتظار نیست.

 

۱۳ هزار ازدواج دانشجویی در یک سال
رئیس ستاد ازدواج دانشجویی با انتقاد نسبت به کاهش ازدواج‌های دانشجویی به ۱۳ هزار مورد در سال‌جاری، گفت: دستگاه‌های بودجه‌ریز باید به تسهیل در پیوندهای دانشجویی توجه ویژه داشته باشند. محدودیت منابع و بالا رفتن هزینه‌ها، اجازه توسعه این برنامه را به ما نمی‌دهد.
حجت‌الاسلام والمسلمین سید مصطفی رستمی در گفت‌و‌گو با ایرنا درباره برنامه‌های ستاد ازدواج برای دانشجویان گفت: ستاد ازدواج دانشجویان اخیراً با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و حکم ریاست جمهوری تشکیل شد. وی گفت: خوابگاه‌سازی، تسهیل مقررات، ترویج، همسان‌گزینی و حمایت‌های مشاوره‌ای از جمله فعالیت‌های ستاد است که برنامه‌ریزی آنها در حال طراحی است.

 

دانشگاه تبریز موفق
در جذب دانشجوی خارجی
رئیس دانشگاه تبریز از کسب پنج رتبه‌ برتر این دانشگاه در نخستین جشنواره جذب دانشجوی خارجی خبر داد و گفت: به منظور حضور مؤثر در عرصه‌های علمی و فرهنگی جهانی، درصدد توسعه دیپلماسی علمی و گسترش همکاری‌های فناوری با کشورها و ملت‌ها هستیم.
صفر نصرالله‌زاده  به ایرنا گفت: اگر بخواهیم به‌عنوان یک دانشگاه بین المللی سهمی در دیپلماسی علمی داشته باشیم، باید به‌اندازه‌ ۲۰ درصد تعداد کل دانشجویان دانشگاه، دانشجوی خارجی جذب کنیم و ما در بحث جذب دانشجویان خارجی هرگز کیفیت را فدای کمیت نکرده و نخواهیم کرد. در این راستا دانشگاه تبریز در بخش مدیریت همکاری‌های علمی رتبه نخست کشوری، دربخش‌های جذب دانشجوی بین المللی، امور کنسولی و طراحی تارنمای دانشجویان بین المللی نیز رتبه نخست کشوری و در بخش تعداد دانشجو رتبه دوم کشوری را به دست آورد.
نصرالله زاده با اشاره به سفر اخیر خود به شهرهای کوفه، نجف و کربلا در عراق و بازدید از دانشگاه های مطرح این کشور و دیدار و رایزنی با رؤسای این دانشگاه‌ها اظهار کرد: در دیدار با رئیس دانشگاه کوفه یکی از پنج دانشگاه بزرگ عراق ضمن معرفی دانشگاه تبریز و توانمندی‌های این دانشگاه، پیشنهاد ایجاد گروه‌های مشترک آموزشی و پژوهشی و اجرای برنامه تبادل اساتید در برنامه‌های آموزشی را مطرح کردیم.

جستجو
آرشیو تاریخی