صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و شش - ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و شش - ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۶

جلال چراغپور، کارشناس فوتبال در گفت‌و‌گو با «ایران»:

تیم ملی در دوره دگردیسی قرار دارد

محمدمحمدی سدهی
روزنامه نگار

 پس از حذف تیم ملی فوتبال کشورمان از جام جهانی قطر کارلوس کی روش به همکاری خود با فدراسیون فوتبال ایران پایان داد تا تکلیف نیمکت تیم ملی نامشخص شود. در آن زمان فدراسیون فوتبال به صورت نه چندان جدی چند مربی را به عنوان گزینه معرفی کرد و حالا در آستانه فیفادی به دنبال معرفی گزینه مورد نظر است. در این شرایط از فدراسیون فوتبال خبر می‌رسد که در بین گزینه‌های مورد نظر فلیکس سانچس، سرمربی سابق تیم ملی قطر نزدیک‌ترین گزینه به نیمکت تیم ملی فوتبال کشورمان است.
جلال چراغپور، کارشناس فوتبال در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» در خصوص انتخاب سرمربی تیم ملی می‌گوید: «انتخاب سرمربی تیم ملی نیازمند تفکر زیربنایی است و در واقع این تنها یک انتخاب نیست و باید با دقت تمامی جوانب در نظر گرفته شود، تیم ملی در دوره دگردیسی قرار دارد و نیاز اصلی این تیم تغییر نسل است. مدت زمان استفاده از بازیکنان در تیم ملی 10 سال است و تیم در این 10 سال به تکامل می‌رسد. مسئولان فنی نباید اجازه دهند که تیم پس از 10 سال اُفت کند و فرسوده‌تر شود چرا که این تیم دیگر چیزی برای ارائه نخواهد داشت. چنین تیمی با تغییر 2 بازیکن ترمیم نمی‌شود و باید تغییر نسل بدهد.»
این کارشناس فوتبال صحبت‌های خود را این گونه ادامه داد: «در حال حاضر تیم‌های منچستر و رئال مادرید با این معضل مواجه هستند و میانگین سنی این دو تیم بالاست، به این دلیل این دو تیم در حال حاضر عملکرد خوبی ندارند. تیم ما هم بیش از اندازه پیر شده است. تیمی که یکبار در دوران کارلوس کی روش تغییر نسل داد اما او برای جام جهانی قطر فرصت زیادی نداشت به این دلیل مسئولان تیم ملی و کی روش با ریسک بالا با همان تیم در جام جهانی قطر حاضر شدند که این تیم در قطر ناکام بود.»
چراغپور با اشاره به شرایط بد تیم ملی در مقدماتی جام جهانی قطر بیان می‌کند: «تیم ملی در آن زمان در یک باتلاق گیر افتاده بود و به این دلیل فدراسیون تصمیم گرفت مربی را تغییر دهد. در آن زمان مارک ویلموتس بنا به دلایلی از تیم ملی رفت و هدایت تیم به دراگان اسکوچیچ سپرده شد. زمانی که تیم ملی با اسکوچیچ از باتلاق درآمد یک معامله ناجوانمردانه اتفاق افتاد و فدراسیون تیم ملی را به کی روش سپرد. در زمان اسکوچیچ بازیکنان به 2 دسته تقسیم شدند و در واقع زمانی که تیم پیر می‌شود این اتفاق درون تیم رخ می‌دهد که تیم ملی هم با این موضوع مواجه شد.»
او می‌گوید:  «نیاز فوتبال ملی این است که تیمی برای 10 سال دیگر ساخته شود. اعتقاد من بر این است که حتی علیرضا بیرانوند هم چنین وضعیتی دارد و تیم ملی حتی در درون دروازه هم نیاز به تغییر اساسی دارد. استاندارد دروازه بانی این است که یک گلر در 6 بازی یک اشتباه داشته باشد، این در حالی است که بیرانوند در هر 1 بازی 6 اشتباه می‌کند.»
این کارشناس فوتبال صحبت‌های خود را این گونه ادامه می‌دهد: «اعتقاد من بر این است کسی باید سرمربی تیم ملی شود که تجربه حضور 25 سال در لیگ برتر را داشته باشد و امیرقلعه نویی بهترین گزینه محسوب می‌شود. در کنار سرمربی تیم ملی باید یک practitioner (متخصص) باسواد باشد که بتواند تیم را با علم روز دنیا تمرین دهد که از نظر من این فرد می‌تواند پرتغالی باشد. در کنار اینها می‌توان از چند مربی داخلی استفاده کرد تا این مربیان بتوانند به خوبی در کنار قلعه نویی کار کنند. در واقع نیاز است که چند مربی معتمد در کنار قلعه نویی باشند.»
چراغپور بیان می‌کند: «قلعه نویی پیش از این مربی تیم ملی بوده و در استقلال به موفقیت‌های زیادی دست یافت. او در سپاهان هم خوب کار کرد و در تیم گل گهر هم عملکرد خوبی دارد. تیم ملی می‌تواند با قلعه نویی در مسابقات جام ملت‌های آسیا بهترین نتیجه را کسب کند. چرا به قلعه نویی فرصت حضور روی نیمکت تیم ملی را نمی‌دهیم!؟ اگر قلعه نویی خارجی بود قطعاً مسئولان فدراسیون او را به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب می‌کردند.»
 در این بین دیروز اعلام شد که فلیکس سانچس، سرمربی اسپانیایی که هدایت تیم ملی قطر در جام جهانی را برعهده داشت، نزدیک‌ترین گزینه به نیمکت تیم ملی است. او چنین نظری در خصوص این مربی اسپانیایی دارد: «انتخاب سرمربی خارجی اشتباه در اشتباه است. مربی خارجی برای شناخت نفرات مورد نظر خود نیاز به زمان دارد. این در حالی است که تیم ملی مسابقات مهم جام ملت‌ها را در پیش دارد و به این دلیل سرمربی تیم ملی نمی‌تواند در این شرایط خارجی باشد. فوتبال ما حفره‌های عمیقی دارد و در آن زمان که کی روش به تیم ملی آمد این موضوع را به خوبی متوجه شد به این دلیل برخی از بازیکنان را کنار گذاشت. در حال حاضر هم این حفره‌ها در تیم ملی وجود دارد که باید این حفره‌ها ترمیم شود.»

 

آ.اس اسپانیا: فلیکس پیشنهاد ایران را رد کرد

کدام مربی روی نیمکت داغ تیم‌ملی می‌نشیند؟

فیفادی پیش روی تیم ملی فوتبال ایران 28 اسفند 1401 آغاز و 8 فروردین 1402 به پایان می‌رسد. در این شرایط شنیده می‌شود که مسئولان فدراسیون فوتبال برای جانشینی کارلوس کی‌روش به گزینه مورد نظر خود نزدیک و نزدیک‌تر شده‌اند. مهدی تاج پیش از این اعلام کرد که سرمربی تیم ملی تا 20 اسفند معرفی خواهد شد و طبق وعده رئیس فدراسیون، امروز (شنبه) روزی است که تکلیف نیمکت تیم ملی مشخص خواهد شد. فدراسیون برای رسیدن به گزینه مورد نظر چند مربی داخلی و خارجی را معرفی کرد اما اولویت فدراسیون از همان ابتدا به‌کارگیری مربی خارجی بود. مسئولان فدراسیون برای جذب گزینه خارجی به دنبال تأمین منابع مالی بودند که شنیده می‌شود این مشکل تا حدود زیادی برطرف شده است، به این دلیل مذاکره با مربیان خارجی به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت. در نهایت فدراسیون فوتبال از بین گزینه‌های مطرح شده فلیکس سانچس، سرمربی سابق تیم ملی قطر را به‌عنوان گزینه نخست انتخاب و مذاکرات را با این مربی اسپانیایی آغاز کرده است. حتی شنیده می‌شود که فدراسیون برنامه‌ای برای هدایت تیم ملی به او ارائه کرده است. در این بین صحبت‌های ابتدایی بین طرفین انجام شده و دو طرف بر سر جزئیات از جمله مبلغ قرارداد، وارد مذاکره شده‌اند. نکته مهم این است سانچس که در حال حاضر در قطر حضور دارد، با برخی بازیکنان ایرانی شاغل در لیگ این کشور و حتی سرمربیان سابق تیم ملی همچون کارلوس کی‌روش برای برعهده گرفتن این سمت صحبت کرده و از آنها نیز مشورت گرفته است که کی‌روش پالس‌های مثبتی به سانچس داده است. در شرایطی که اخبار منتشر شده نشان از حضور سانچس روی نیمکت تیم ملی کشورمان داشت، نشریه آ.اس اسپانیا در خبری مدعی شد که این سرمربی اسپانیایی پیشنهاد سرمربیگری ایران را رد کرده است. این نشریه ادعا کرد که سانچس هدایت تیم ملی اکوادور را پذیرفته و قرار است به امریکای جنوبی برود. در این بین شنیده می‌شود که در صورت به بن‌بست رسیدن مذاکرات با سانچس، امیر قلعه‌نویی هدایت تیم ملی را برعهده خواهد گرفت. در این بین مسئولان فدراسیون فوتبال در فیفادی به دنبال برگزاری چند بازی دوستانه هستند. فدراسیون پیش از این، مذاکرات خود را برای برگزاری بازی دوستانه با تیم ملی روسیه انجام داد، بر همین اساس تیم ملی روز سوم فروردین در ورزشگاه آزادی از ساعت ۲۰ پذیرای تیم ملی روسیه خواهد بود. دیدار با عراق هم یکی دیگر از بازی‌های تیم ملی بود که لغو این بازی باعث شد فدراسیون مذاکرات خود را با سه کشور دیگر آغاز کند تا در صورت توافق با یکی از آنها در روز ششم فروردین بازی دوستانه‌ای برگزار شود.

جستجو
آرشیو تاریخی