صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و شش - ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و شش - ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۴

سرمایه گذاری 2 2 میلیارد دلاری در میادین نفتی دریا

بنا داریم بسیاری از پروژه‌هایی که به ما سپردند را تا دو سال دیگر تمام کنیم

شرکت نفت فلات قاره در سال 77 راه‌اندازی شده ویکی از وظایف آن اجرای قراردادها در زمینه اکتشاف، توسعه و تولید نفت خام و گاز طبیعی و فرآورش و انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی به مخازن و بنادرمربوط به بارگیری درمحدوده جغرافیایی خلیج فارس و دریای عمان به استثنای پارس شمالی و
جنوبی است. با هدف بررسی فعالیت و وضعیت توسعه‌ای میادین این شرکت، با علیرضا مهدی‌زاده
مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران گفت‌و‌گویی انجام شده که از نظر می‌گذرد:
از شرکت نفت فلات قاره به عنوان یکی از شرکت‌های مهم صنعت نفت یاد می‌شود، مهمترین برنامه‌ها و اقدامات انجام شده این شرکت در سال‌جاری چه بود؟
شرکت نفت فلات قاره ایران به عنوان پیشتاز توسعه نفت و گاز در پهنه خلیج‌فارس ودریای عمان شناخته شده و وظایف سازمانی این شرکت در دو دسته عملیاتی و توسعه‌ای قابل تقسیم‌بندی است.
درسال 1401 و با همت کارکنان این شرکت در مناطق عملیاتی و سکوهای دریایی پیشرفت چشمگیری دراغلب برنامه‌های عملیاتی و توسعه‌ای این شرکت رخ داده است.  درحوزه برنامه‌های توسعه‌ای نیز اقدامات ارزنده‌ای در طول سال 1401 انجام گرفته که برخی از مهمترین آنها مشتمل بر تحقق برنامه افزایش تولید ناشی از تکمیل طرح افزایش تولید در میادین سیوند و اسفند، حصول پیشرفت قابل ملاحظه درطرح افزایش تولید میدان مشترک فروزان، حفاری و تکمیل 32 حلقه چاه درمیادین مختلف این شرکت است. همچنین تعمیرات و بازسازی مخازن ذخیره نفت‌خام که نقش مهمی در برنامه‌ریزی صادرات ایفا می‌کنند نیزبا اولویت پیگیری و 500 هزار بشکه در سال‌جاری به ظرفیت ذخیره‌سازی این شرکت افزوده شد. با توجه به لزوم حرکت در مسیر تحقق شعارسال، شرکت نفت فلات قاره ایران با حمایت تعداد زیادی از پروژه‌های تولید بار اول به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یافته است. در حوزه عملیاتی اگرچه در سال‌های گذشته و به دلیل برخی محدودیت‌های مالی و سیاسی، برنامه نوسازی تأسیسات این شرکت در مقایسه با برنامه مطلوب، فاصله داشته است اما با توجه به پیگیری‌های مکرر، حضور در مناطق عملیاتی و اقدامات به عمل آمده تحول چشمگیری در این امر پدیدار شده است به نحوی که فقط در طول سال‌جاری دست کم تعمیرات اساسی 8 دستگاه توربوژنراتور در انواع مختلف تکمیل شده و با موفقیت به فرایند تولید این شرکت اضافه شده‌اند.
وجود طرح‌های سنواتی درشرکت‌های صنعت نفت به عاملی برای کند‌تر شدن روند تولید تبدیل شده، با توجه به وجود تعداد طرح‌های سنواتی در این شرکت، سیاست‌های جنابعالی برای تسریع طرح‌های مورد اشاره چه بوده است؟
تعدادی ازپروژه‌هایی که به دلایل مختلف با طولانی شدن زمان اجرا و کندی پیشرفت مواجه هستند، در شرکت نفت فلات قاره ایران نیز وجود دارد. در این راستا با توجه به اولویت‌بندی‌های انجام شده، بخش قابل توجهی از این‌گونه پروژه‌ها در سال جاری تعیین تکلیف شده و با اختصاص منابع لازم در پروسه تکمیل قرار گرفته‌ا‌ند. از آن جمله می‌توان به «تعیین تکلیف پروژه ساخت عرشه‌های هنگام» که تغییرکاربری آن جهت استفاده در پروژه توسعه میدان فروزان نهایی شده، «نوسازی عرشه مسکونی فروزان» که پس از سال‌ها در آستانه راه‌اندازی قرار گرفته و فعال‌سازی مجدد «پروژه تکمیل طرح توسعه میدان مشترک فروزان» که به منظور تصمیم‌گیری نهایی و تأمین اعتبار به شرکت ملی نفت ایران منعکس شده اشاره کرد.
با توجه به تمرکز طرح‌هایی چون توسعه میادین فروزان، رسالت و رشادت، پیشرفت این طرح‌ها از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم تا چه میزان افزایش یافته است؟
از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم و با توجه به رهنمودهای مقام عالی وزارت نفت و تأکیدات ویژه مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، برنامه‌ریزی‌های لازم به منظور پیشبرد طرح‌های توسعه میادین در شرکت نفت فلات قاره ایران انجام شده است. براین اساس طرح توسعه و نگهداشت توان تولید میدان مشترک فروزان که با کشور عربستان سعودی مشترک است در تیرماه سال 99 توسط کنسرسیومی داخلی متشکل از شرکت‌های پتروپارس و ایزوایکو آغاز شد ولی به علت مشکلات پیمانکاران، پیچیدگی‌های مدل قراردادهای جدید EPCD و مسائل متعدد مهندسی، انجام کار با تأخیرات متعددی مواجه شد وعملاً پیشرفت کار تا آغاز به کار دولت جدید کمتر از 5 درصد بود. با توجه به تلاش‌های انجام شده و تسهیلات فراهم شده از وزارت نفت در دولت سیزدهم و پیگیری‌های مستمر، درحال حاضر با استقرار دکل‌های حفاری در این میدان، عملیات حفاری 4 حلقه چاه به پایان رسیده و با برنامه‌ریزی دقیق درخصوص حفاری سایر چاه‌ها و اقداماتی که در حفاری به صورت همزمان انجام شده، انتظار می‌رود تکمیل 8 حلقه چاه دیگر در آینده نزدیک قابل تحقق باشد. بنابراین براساس برنامه‌های اعلام شده، پیشرفت پروژه در سال آتی بیش از 60 درصد خواهد شد و نهایتاً در سال 1403 به پایان خواهد رسید. طرح توسعه میدان رشادت نیز از دیگر طرح‌های توسعه‌ای مهم در شرکت نفت فلات قاره ایران است. میدان نفتی رشادت در 108 کیلومتری جنوب غربی جزیره لاوان قرار دارد و طرح توسعه میدان رشادت با هدف افزایش توان تولید به میزان 35 هزار بشکه نفت در روز در تیرماه 1400 با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) به امضا رسیده است.  همچنین فاز اول طرح توسعه میدان نفتی رسالت واقع در جنوب غربی جزیره لاوان با هدف نوسازی تأسیسات موجود، ساخت سکوی دریایی جدید و در نهایت انجام عملیات حفاری 4 حلقه چاه جدید و حفاری مجدد دو حلقه چاه، بستر افزایش تولید 12 هزار بشکه در روز را فراهم می‌آورد. علاوه بر موارد قبلی، اعتبار لازم جهت توسعه زودهنگام میدان آرش و میدان اسفندیار در سال 1401 به تصویب رسیده و تمهیدات و مقدمات انجام کار فراهم شده تا در کمترین زمان ممکن امکان واگذاری و آغاز به کار آنها نیز میسر شود.
برای توسعه میادین و طرح‌های در دست اقدام چه میزان سرمایه موردنیاز بوده و آیا طرح‌ها طبق برنامه‌ریزی جنابعالی در حال پیشرفت است؟
هزینه انجام طرح‌ها دردریا از جنبه سختی اجرا و سپس نگهداری تأسیسات قابل مقایسه با تأسیسات
سرزمینی نیست و معمولاً به دلیل بار مالی زیاد آنها، شانس مناسبی در فرایندهای اولویت‌بندی و غربالگری ندارند. در این خصوص بسته طرح‌های جدید سرمایه‌گذاری به مبلغ بیش از 2/2 میلیارد دلار ‌در میادین مختلف از جمله رسالت، دورود، اسفند، سروش و نوروز تعریف و برای تصمیم‌گیری به شرکت ملینفت ایران ارائه شده و انتظار می‌رود با حمایت دولت از منابع قابل تحقق جهت اجرای این طرح‌ها  در اسرع وقت در شورای اقتصاد مورد موافقت قرار گیرد. همچنین بسته بازسازی تأسیسات حیاتی این شرکت که در برنامه ششم تعریف شده بود نیز کماکان مورد نیاز بوده و انتظار می‌رود پس از به‌روز‌رسانی آن در سقف 2 میلیارد دلار در مسیر تأمین اعتبار قرار گیرد.
با توجه به حضور برخی میادین در شرکت تحت مدیریت جنابعالی، برای مهار و استفاده بهینه از گازهای همراه چه تدابیری را مد نظر قرار داده‌اید؟
برای این منظور مزایده گاز میدان سلمان و انتقال زودهنگام گازهای همراه میدان فروزان به خارگ جهت تأمین خوراک پتروشیمی این جزیره انجام شده است. درسال‌های گذشته دو طرح عمده جهت جمع‌آوری و استفاده از گازهای همراه در میادین شمال خلیج‌فارس (‌خارگ و بهرگان) و جنوب خلیج فارس (‌سیری) انجام شده که به دلایل مختلفی تاکنون به نتیجه مطلوب منجر نشده است. در این راستا پیگیری لازم جهت تکمیل طرح NGL خارگ توسط بخش خصوصی به عمل آمده و در گزینه موازی نیز مطالعه امکان انتقال گاز به پالایشگاه بیدبلند در سال‌جاری نهایی شده است.

 

بــــرش

مهم‌ترین طرح‌های در دست اقدام
«تعیین تکلیف پروژه ساخت عرشه‌های هنگام»، «نوسازی عرشه مسکونی فروزان» و «پروژه تکمیل طرح توسعه میدان مشترک فروزان»  از جمله  مهم‌ترین طرح‌های در حال تکمیل سال جاری قلمداد می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی