صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و شش - ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و شش - ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۲

آغاز طرح یکپارچه عرضه خودرو‌های داخلی از امروز

عرضه خودرو‌های وارداتی تا قبل از پایان سال 1401

بر‌اساس آخرین اظهارات مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت در اوایل هفته گذشته حدود 120 هزار نفر متقاضی خرید خودرو‌های وارداتی در مرحله پیش‌ثبت‌نام خرید خودرو‌ها ی خارجی، ثبت‌نام کردند. همچنین در این روند ساعت 24 سیزدهم اسفند ماه 1401 زمان ثبت‌نام خرید خودرو‌های وارداتی به پایان رسید و تمدیدی هم در این خصوص صورت نگرفت. اگرچه قرار بود بعد از استعلامات لازم، ثبت‌نام‌کنندگان قطعی مشخص ‌شوند، اما دارا نبودن پلاک فعال انتظامی، اینکه متقاضی طی 48 ماه گذشته ثبت نام و صدور فاکتور خودرو نزد خودروسازان نداشته باشدو همچنین بلوکه شدن مبلغ 500 میلیون تومان متقاضیان خرید خودرو‌های وارداتی در یک حساب وکالتی، برخی از شرایط اعلام شده برای حضوردر قرعه‌کشی خودرو‌های وارداتی بود. این مسائل در حالی مطرح است که به گفته این مقام مسئول قرار بود قرعه کشی خودرو‌های وارداتی سه‌شنبه یا چهارشنبه هفته گذشته صورت گیرد.

قرعه‌کشی خودرو‌های خارجی وقتی دیگر
 با توجه به موارد مذکور مهدی ضیغمی مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت طی اظهارنظری جدید درباره زمان برگزاری قرعه‌کشی خودرو‌های وارداتی، اظهار داشت: پیش از این اعلام شده بود قرعه‌کشی خودرو‌های خارجی در روز‌های سه‌شنبه یا چهارشنبه هفته گذشته انجام می‌شود اما به دلیل زمانبر شدن استعلامات، قرعه‌کشی، در روزی دیگر، برگزار می‌شود، در مجموع به‌علت اخذ استعلامات لازم و جمع‌بندی اطلاعات زمان قرعه‌کشی طی روز‌های آینده خواهد بود. وی افزود: فعلاً زمان قرعه‌کشی را به‌طور دقیق اعلام نمی‌کنیم تا استعلامات به‌صورت دقیق انجام شود و نتیجه استعلامات مشخص شود و بعد از مشخص شدن نتایج زمان برگزاری قرعه‌کشی خودرو‌های وارداتی در اسرع وقت اعلام می‌شود.

عرضه چانگان و هیوندا النترا در اولویت
مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت با بیان اینکه به تعویق افتادن زمان برگزاری قرعه‌کشی برای بررسی دقیق استعلامات بوده، تأکید کرد: فعلاً قرار است همان دو مدل خودروی چانگان CS۵۵ و CS۳۵ پلاس عرضه می‌شود اما تلاش می‌کنیم که دو مدل خودروی فیات ۵۰۰ و فیات Tipo و همچنین هیوندا النترا عرضه شود.
این مقام مسئول تصریح کرد: تلاش‌ این است که عرضه خودرو‌های وارداتی تا قبل از پایان سال 1401انجام شود.

تعیین تکلیف  خودروهای وارداتی
سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: ۲۱ اسفندماه به عنوان زمان تعیین تکلیف متقاضیان خودروهای وارداتی تعیین شده است . امید قالیباف در حساب کاربری توئیتر خودنوشت: تعیین اولویت زمانی متقاضیان خودروهای وارداتی روز یکشنبه ۲۱ اسفند با حضور نمایندگان دستگاه‌های نظارتی با روش قرعه کشی انجام خواهد شد. در ادامه این متن آمده است: همچنین  متقاضیان می توانند با مراجعه به صفحه شخصی خود در سامانه saleauto.ir نسبت به رتبه خود مطلع شوند.

حذف قرعه‌کشی خودرو‌های داخلی
امید قالیباف سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: طرح یکپارچه عرضه خودرو از روز جاری (۲۰ اسفند) آغاز می‌شود و در گام نخست متقاضیان خرید خودروی داخلی تا سه‌شنبه ۲۳ اسفندماه فرصت دارند مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان در حساب شخصی مسدود کنند.
قالیباف اظهار داشت: در گام نخست متقاضیان خرید خودروی داخلی طی زمان اعلام شده فرصت دارند حساب شخصی وکالتی به نام سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان ایجاد و مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان در آن مسدود کنند؛ همچنین متقاضیان نباید پلاک فعال به نام خود داشته باشند و طی ۴۸ ماه گذشته از ایران خودرو و سایپا خودرو خریداری نکرده باشند.
وی با اشاره به اینکه در طرح یکپارچه عرضه خودرو قرعه‌کشی حذف شده است، تصریح کرد: پس از بررسی حساب‌های وکالتی متقاضیان، مرحله دوم از تاریخ ۲۶ تا ۲۸ اسفند ماه اجرا می‌شود که در این مرحله متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه www.esalecar.ir نسبت به ثبت نام خودروی مورد نظر اقدام کنند.

تحویل بر‌اساس لیست انتظار
مشاور وزیر صمت خاطرنشان کرد: بلافاصله پس از پایان ثبت نام ابتدا اولویت‌بندی متقاضیان انجام می‌شود و سپس با توجه به برنامه تولید نسبت به زمانبندی خودروی درخواستی به متقاضی اقدام می‌شود که این مرحله حداکثر تا پایان فروردین طول خواهد کشید و در این مدت مبلغ مسدود شده باید در حساب خریدار باقی بماند. وی افزود: پس از این مرحله چنانچه زمان تحویل خودروی شخص بیشتر از سه ماه باشد، می‌تواند نسبت به رفع انسداد (با حفظ نوبت) اقدام نماید و سپس براساس فراخوان خودروساز منطبق با لیست انتظار هرمحصول در خصوص قطعی نمودن ثبت نام اقدام کنند. مشاور وزیر صمت اسامی بانک‌هایی که امکان ایجاد حساب وکالتی دارند را بانک‌هایی نظیر رسالت، آینده، اقتصادنوین، ایران‌زمین، گردشگری، سینا، شهر، مهر ایران، کشاورزی، پست بانک، سرمایه، تجارت و ملت اعلام کرد و گفت: این فهرست در حال تکمیل است و لیست نهایی امروز در سامانه ذکر شده اعلام خواهد شد.

قیمت نهایی، مطابق دستورالعمل شورای رقابت
سخنگوی وزارت صمت مرحله آخر طرح یکپارچه عرضه خودرو را تکمیل یا واریز وجه و دریافت خودرو ذکر کرد و گفت: خریداران خودرو توجه داشته باشند قیمت روزخودرو در زمان تحویل، قیمت روز اعلامی مطابق دستورالعمل شورای رقابت خواهد بود و کسانی که صرفاً با هدف کسب درآمد قصد ثبت نام دارند باید خطر بالای این کار را در نظر بگیرند.

شفاف شدن عرضه خودرو سازان
قالیباف هدف از این طرح را عرضه گسترده و شفاف خودرو‌های داخلی با توجه به کسب موفقیت افزایش بیش از ۳۰ درصدی تولید خودرو در سال‌جاری و تثبیت جریان تولید و برنامه‌ریزی دقیقتر برای تولید خودرو در سال ۱۴۰۲ ذکر کرد و گفت؛ این طرح بر‌اساس الگوبرداری از نحوه فروش بسیاری از خودروسازان جهانی و به منظور شفاف‌سازی عرضه خودروسازان انجام می‌شود.

الزام صمت به پاسخگویی ایران خودرو
این گزارش می‌افزاید: سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت طی اظهار نظری با اشاره به اشکالات متعدد در مراحل مختلف ثبت‌نام طرح فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو، خواستار پاسخ‌گویی این شرکت و رفع اشکالات شد. امید قالیباف افزود: شرکت ایران‌خودرو نتوانست طرح فروش فوق‌العاده آخر سال خود را خوب اجرا کند و متقاضیان در مراحل مختلف ثبت‌نام با اشکال مواجه شدند. وی تأکید کرد: وزارت صمت علاوه بر حمایت از تولید وظیفه دفاع از حقوق مردم را نیز دارد و اجازه تضییع حق متقاضیان را نمی‌دهد.

حمایت از طرح بزرگ «صمت» در فروش خودرو
بر اساس این گزارش بعد از اظهارات اخیر سخنگوی وزارت صمت، گروه صنعتی ایران خودرو در اطلاعیه‌ای بر همراهی با طرح بزرگ فروش خودرو توسط وزارت صمت تأکید کرد. در اطلاعیه ایران خودرو آمده است: با توجه به افزایش اخیر تیراژ تولید، طرح فروش فوق‌العاده ایران خودرو برای عرضه بیشتر به بازار بوده و منافاتی با همراهی این گروه صنعتی با طرح بزرگ وزارت صمت در پیش‌فروش محصولات ندارد.  این اطلاعیه افزوده، گروه صنعتی ایران خودرو مصمم است تا علاوه بر انجام تعهدات پیشین به مشتریان در موعد مقرر و ایفای تعهدات معوق، نسبت به عرضه در روزهای پایانی سال اقدام کند و بر همین اساس طرح فروش فوق‌العاده را به اجرا گذاشته است. همچنین گروه صنعتی ایران خودرو آمادگی کاملی برای همراهی در اجرای طرح بزرگ پیش‌فروش خودرو که توسط وزارت صمت برنامه‌ریزی شده دارد و تعداد محصولات برنامه‌ریزی شده در طرح پیش‌فروش توسط وزارت صمت را براساس برنامه تولید در دستور کار قرار خواهد داد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی