صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و پنج - ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و پنج - ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۹

سرمایه‌گذاری قطری‌ها برای توسعه زیرساخت‌های ایران

اوایل اسفند ماه سال گذشته در جریان سفر رئیس جمهور به قطر برای شرکت در نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز، تمرکز بر ارتقای روابط اقتصادی و تجاری بین کشورهای حوزه خلیج فارس بویژه قطر مد نظر ایشان قرار گرفت. در آن مقطع زمانی بر اساس آمار گمرک در 10 ماهه سال گذشته، مجموع تجارت ایران با قطر هم به حدود ۹۷۰ هزار تن به ارزش ۱۲۶ میلیون دلار می‌رسید که نشان می‌داد تجارت با قطر از لحاظ وزنی و ارزش بسیار کمتر از یک درصد ارزش کل تجارت خارجی ایران است. این مسأله باعث شد که نهاد‌های متولی از جمله سازمان توسعه تجارت برای بهبود این روند اتخاذ تدابیری را مد نظر قرار دهند. در این راستا طی روزهای گذشته همایش بزرگ تجاری و سرمایه‌گذاری ایران و قطر، با همکاری سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد.

رونق سرمایه‌گذاری‌های مشترک
علیرضا پیمان‌پاک، رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران در حاشیه همایش بزرگ تجاری و ‌سرمایه‌گذاری ایران و قطر با اشاره به تأکید دولت سیزدهم برای توسعه روابط با همسایگان، گفت: طی چند ماه گذشته و‌ در دولت سیزدهم توجه جدی به توسعه روابط تجاری با قطر داشته‌ایم، در این راستا اعزام رایزن بازرگانی به قطر، ایجاد مرکز تجاری، برگزاری نمایشگاه اختصاصی، اعزام هیأت‌های تجاری و غیره صورت گرفت. رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران بر توسعه روابط تجاری و‌ همکاری با فعالان قطری در زمینه مشارکت و سرمایه‌گذاری مشترک و توسعه زیرساخت‌ها تأکید کرد و افزود: در جلسات با مسئولان وزارت صنعت و تجارت قطر، مذاکراتی در زمینه حمل‌و‌نقل دریایی، بیمه، مباحث بانکی، حوزه ضمانت‌نامه‌ و مسائل امنیت غذایی انجام شد.

مشارکت برای تجارت آزاد
رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت افزود: در نشست‌های مشترک با حضور بیش از 100 فعال اقتصادی ایران و قطر، مذاکرات تجاری برای عقد قرارداد، توسعه واردات و صادرات و سرمایه‌گذاری در مجموعه‌هایی برای تولید مشترک و صادرات به کشورهای مختلف از طریق ایران برگزار شد. معاون وزیر صمت تصریح کرد: با توجه به عضویت قطر در«GCC» و اتحادیه کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌توان از ظرفیت این کشور برای استفاده از تجارت آزاد بهره برد.

فعال شدن جایگاه ژئوپلیتیک ایران
پیمان‌پاک اظهار داشت: سطح تجارت ایران و قطر در حال حاضر حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون دلار است که در تلاش هستیم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، این عدد را افزایش دهیم. وی همچنین با تأکید بر استفاده از ظرفیت صادرات مجدد و سرمایه‌گذاری مشترک، از حضور هیأت بزرگ تجاری قطر به منظور سرمایه‌گذاری در ایران طی هفته‌های اخیر خبر داد.
معاون وزیر صمت گفت: تمرکز این هیأت بر بحث ایجاد امنیت غذایی، فعال کردن جایگاه ژئوپلیتیک ایران به عنوان هاب غلات منطقه با حضور و مشارکت و سرمایه قطر‌ی‌ها و استفاده از ظرفیت بندر حمد بود.

جستجو
آرشیو تاریخی