صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و پنج - ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و پنج - ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۹

آرامش در بازار برنج در آستانه نوروز

بعد از ثبات قیمت برنج، نرخ‌ها افزایش نداشته است چون برنج وارداتی در حجم بالا به کشور وارد شد

 بازار برنج در سال‌جاری جهش قیمتی را تجربه کرد، به طوری‌که این افزایش قیمت هم نارضایتی مصرف کننده و هم کشاورز را به همراه داشت. کشاورز برای رسیدن به سود مورد نظر خود تمایلی به کاهش قیمت‌ها نداشت و از سوی دیگر هم خریدار به امید پایین آمدن قیمت‌ها بعد از برداشت برنج، اقدام به خرید نمی‌کرد.
اگرچه در سال‌جاری تولید برنج با افزایش 25 درصدی روبه‌رو شد، اما باز هم انتظار مصرف‌کننده پاسخ داده نشد و حالا هم در پایان سال قیمت‌ها هیچ تغییری نداشته‌اند و با نرخ‌های قبلی به فروش می‌رسند.
جمیل علیزاده شایق دبیر انجمن برنج در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره وضعیت بازار برنج در آستانه نوروز و ماه رمضان گفت: بازار برنج به آرامش رسیده و قیمت‌ها ثابت مانده‌اند. به طور معمول اسفندماه زمان ذخیره‌سازی برای برنج نیست زیرا خانوارهایی که به‌دنبال ذخیره‌سازی هستند در ماه‌های شهریور و مهر اقدام به تأمین برنج کرده‌اند. وی افزود: بعد از ثبات قیمت برنج، نرخ‌ها افزایش یا کاهش نداشته است چون برنج وارداتی در حجم بالا به کشور وارد شد و خانوارهایی که امکان خرید برنج ایرانی را ندارند، به سراغ برنج خارجی می‌روند.
علیزاده شایق با اشاره به نرخ‌های فعلی برنج داخلی گفت: برنج‌های پرمحصول مانند شیرودی و فجر در حدود 50 هزار تومان و برنج‌های کیفی مانند طارم و هاشمی از کیلویی 80 تا 125 هزار تومان به فروش می‌رسد. اگرچه قیمت‌ها در همه مناطق یکسان نیستند و بعضاً برخی از مغازه‌ها با قیمت‌های بالاتر اقدام به فروش می‌کنند اما نرخ کلی در همین محدوده است.

امکان کاهش تولید در پی خشکسالی
محمدباقر ابراهیمی رئیس اتحادیه شالیکوبی‌داران استان مازندران نیز درباره روند خرید و فروش برنج در استان‌های شمالی به «ایران» گفت: خرید و فروش تا حدودی در حال انجام است و درخواست خرید نسبت به ماه‌های گذشته از سوی مصرف‌کنندگان با افزایش بیشتری روبه‌رو شده اما قیمت‌ها هیچ تغییری نداشته‌اند. ابراهیمی اضافه کرد: به‌دلیل رکودی که امسال به بازار وارد شد، حجم بالایی از برنج در دست کشاورزان باقی مانده است و با این روالی که تاکنون وجود داشت، انتظار نمی‌رود محصول کشاورزان تا زمان برداشت برنج در سال آینده به فروش برسد. وی با بیان اینکه امسال افزایش برنج با رشد بیشتری نسبت به سال گذشته همراه بود، گفت: متأسفانه اکنون بخش‌هایی از زمین‌های کشاورزی در استان مازندران با کاهش بارندگی روبه‌رو شده‌اند و در صورتی که میزان بارش‌ها تا سال بعد تغییری نداشته باشد، میزان تولید در سال 1402 نسبت به سال‌جاری کمتر خواهد بود.
رئیس اتحادیه شالیکوبی‌داران مازندران با اشاره به اینکه بالا رفتن هزینه‌های تولید منجر به گرانی قیمت برنج شد، گفت: اگر به طور میانگین برای هر کشاورز یک هکتار برنجکاری درنظر بگیریم، برای کاشت طارم 2 تن محصول به دست کشاورز می‌رسد که 500 کیلوی آن برای خودمصرفی و 500 کیلوی آن صرف کاشت و داشت و برداشت می‌شود؛ بنابراین یک تن برای فروش از هر هکتار برنج به دست می‌آید.
ابراهیمی ادامه داد: در بخش برنج‌های پرمحصول در هر تن 3 تا 3.5 تن برنج تولید می‌شود که با در نظر گرفتن یک تن برنج برای خودمصرفی و کاشت در سال آینده، در حدود 2.5 میلیون تن برنج از ارقام پرمحصول برای فروش آماده می‌شود. در صورتی که هر کیلو برنج طارم یا هاشمی 80 هزار تومان و هر کیلو برنج پرمحصول 40 هزار تومان به فروش برسد در مجموع در حدود 80 تا 100 میلیون تومان برای یک سال نصیب کشاورز می‌شود که رقم بالایی نیست. وی تأکید کرد: هزینه‌های سموم، کود شیمیایی و کارگر تا کاشت، داشت و برداشت بالا رفته است. اکنون هر کیلو برنج خارجی یک دلار به فروش می‌رسد که به دست مصرف کننده 50 هزار تومان می‌رسد، ارقام 85 هزار تومان برای برنج کیفی ایرانی بالا محسوب نمی‌شود. اکنون برنج طارم در درب کارخانه بدون بوجار هر کیلو 80 هزار و برنج شیرودی بدون بوجار هم هر کیلو 40 هزار تومان به فروش می‌رسد.

جستجو
آرشیو تاریخی