صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و پنج - ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و پنج - ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۰

افت 10 هزار واحدی شاخص کل بورس

تراز پول حقیقی معاملات خرد در اسفندماه مثبت ماند

در نمای کلی، بازار بورس روز دوشنبه، شاهد برتری فروشندگان بود و با افت شاخص کل بورس همراه شد.
در جریان معاملات روز دوشنبه 15 اسفند، شاخص کل بورس با قدرت‌نمایی فروشندگان روبه‌رو شد و روند کاهشی را آغاز کرد. در ادامه فشار خریداران غالب شد و از روند کاهشی بازار کاسته شد و در پایان معاملات با ثبت بازدهی منفی 0،57 درصدی، 10 و هزار و 279 واحد کاهش پیدا کرد و در ارتفاع یک میلیون و 785 هزار و 675 واحد آرام گرفت.شاخص کل هم‌وزن نیز تلاطم زیادی را تجربه کرد و در نهایت با رشد 01،13 درصدی 707 واحد قد کشید و به سطح 538 هزار و 270 واحد رسید.شاخص کل فرابورس نیز با بازدهی منفی 0،27 درصدی همراه شد و پس از کاهش 61 واحدی در تراز 22 هزار و 722 واحد ایستاد.

ارزش معاملات خرد 4 درصد افزایش یافت
با پایان معاملات روز دوشنبه، ارزش معاملات خرد به 7 هزار و 521 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز قبل با رشد 4 درصدی همراه بود. همچنین جریان معاملات این روز شاهد خروج بالغ بر 369 میلیارد تومان پول حقیقی از معاملات خرد بود که با توجه به روند ورود و خروج پول در روزهای اخیر، کماکان تراز پولی این بازار در اسفند ماه مثبت بوده و با خالص ورود پول حقیقی همراه است.
همچنین، در این روز خروج 182 میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت رقم خورد.

سررسید تسویه اعتبارات و فروش حقوقی در اسفند
همان‌طور که پیش‌تر، در همین بستر توضیحاتی در این زمینه ارائه شده است، به عقیده بسیاری از کارشناسان، بازار سهام بر اساس سیکل‌های گذشته، در اسفند ماه نوسانی و ضعیف خواهد بود. به طور معمول در این بازه زمانی حقوقی‌ها به دلایل گوناگون از قبیل تسویه اعتبارات شرکت‌ها، تأمین کسری دولت، تأمین منابع لازم جهت پرداخت عیدی‌ها و … اغلب ناچار به قرار گرفتن در موقعیت فروشنده هستند و از این رو عرضه‌های بازار را افزایش می‌دهند، از طرفی بخش قابل توجهی از حقیقی‌ها نیز به علت نزدیکی سال نو و تأمین مالی برای انجام خریدهای نوروزی، غالباً در این ماه اقدام به فروش کرده و نقدینگی خود را به خریدهای فیزیکی منتقل می‌کنند. بر این اساس، کارشناسان روند این چنینی بازار سهام را از پیش انتظار داشتند. علاوه بر اینها، با پایین آمدن نرخ ارز در روزهای اخیر، شاهد افزایش عرضه برای گروه‌های صادراتی بوده و در مقابل گروه‌های غیردلاری نظیر سیمانی و انبوه‌سازی با فشار تقاضا همراه شدند.

جستجو
آرشیو تاریخی