صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و پنج - ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و پنج - ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۰

افتتاح نخستین بندر خشک با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی

بخش خصوصی هزار میلیارد تومان در فاز یک بندر خشک تهران سرمایه‌گذاری کرد

بندر خشک ریلی تهران با وسعت حدود ۵۵ هکتار در مرکز تقاطع کریدورهای بین‌المللی و ریلی شرق - غرب و شمال – جنوب در ۲۰ کیلومتری شهر تهران و مجاورت شهرستان اسلامشهر قرار دارد. بندر خشک آپرین به عنوان نخستین بندر خشک کشور و بزرگ‌ترین بندر خشک ریلی خاورمیانه در منطقه‌ای به وسعت ۷۰۰ هکتار قرار دارد و شاهراه ریلی چهار استان همجوار است.
بندرخشک آپرین ظرفیت پذیرش ۳۰ قطار، ۱۸ خط و یک هزار واگن را در روز دارد و در حال حاضر برای ۵۰۰ نفر اشتغالزایی کرده که این میزان با راه‌اندازی کامل بندرخشک آپرین به ۵ هزار نفر خواهد رسید. افتتاح این پروژه منجر به ایجاد هاب لجستیکی در مجاورت تهران و بهبود پشتیبانی از بازار بزرگ عرضه و تقاضای هاب تهران خواهد شد. با تکمیل بندر خشک آپرین، دسترسی صنایع و مراکز تولیدی منطقه به کالاها و مواد اولیه مورد نیاز ارتقا می‌یابد. همچنین این پروژه مشاغل مستقیم و غیرمستقیم زیادی برای شهرستان اسلامشهر ایجاد خواهد کرد. کاهش زمان ترخیص کالاهای وارداتی، کاهش مصرف سوخت، کاهش زمان رسوب کالا در گمرک، انجام تشریفات کالاهای صادراتی در مجاورت پایتخت، اشتغالزایی و رونق تولید، از جمله مزایای این طرح راهبردی است. بندر خشک ریلی از روز گذشته وارد مدار و فعالیت گمرک آن هم آغاز شد.
واگذاری امور به بخش خصوصی
مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح بندر خشک ریلی تهران گفت: از شرکت راه‌آهن می‌خواهیم امور منطقه را هرچه بیشتر به بخش خصوصی واگذار کند، دولت بضاعت زیادی برای ساخت پروژه‌ها ندارد. با استقلال گمرک می‌توانیم به صادرات و واردات از این بندر خشک سرعت دهیم.
به گفته وزیر راه وشهرسازی، بخش خصوصی برای ساخت بندر خشک ریلی ورود کرده است و اگر واگذاری امور به مردم بیشتر باشد، کار‌ها سرعت می‌یابد. وزیر راه و شهرسازی درباره توسعه بنادر خشک گفت: در کنار توسعه بنادر دریایی مانند افتتاح بندر نگین، بندر گناوه و سایر بنادر کشور، به دنبال توسعه بنادر خشک هستیم که هم مصرف سوخت کمتر می‌شود و هم محاسن دیگری دارد که مهمترین آن تحویل کالا در نزدیکی پایتخت است. ضمن اینکه قوانین دست و پاگیر کمتری برای تجار دارد.
او با اشاره به نزدیک بودن بندر خشک به مراکز تولیدی استان تهران گفت: توسعه کریدورهای شمال به جنوب در دستور کار است. با تکمیل راه آهن رشت- آستارا قطارهای باری و ترانزیت در کمترین زمان از آستارا تا بندرعباس و بالعکس کالا را حمل می‌کنند. بذرپاش گفت:کریدور شرق به غرب از مرزهای خراسان رضوی به بنادر جنوب غربی کشور نیز از بندر خشک ریلی تهران عبور می‌کند.
به گفته وزیر راه وشهرسازی، ترانزیت می‌تواند درآمدهای بیشتری نسبت به فروش نفت برای کشور در پی داشته باشد و افتتاح این بندر خشک مزایای بی‌شماری برای سرمایه‌گذاران دارد. مجموعه بندر خشک ریلی تهران با سرمایه‌گذاری یک هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی احداث شده و ارزش روز آن بیش از ۵هزار میلیارد تومان است‌. او گفت: همچنین بنادر خشک دیگری هم در دستور کار است و در استان‌های اصفهان، خراسان رضوی و غرب کشور بزودی اجرایی می‌شود.

تکمیل راه آهن رشت- آستارا
با همکاری روسیه
وزیر راه و شهرسازی در حاشیه افتتاح بندر خشک ریلی از جلسه ستاد اقتصادی دولت برای ترخیص کالای اساسی در بنادر خبر داد و گفت: هیچ بهانه‌ای برای نگهداشت و انباشت کالای اساسی پذیرفته نیست. وی در خصوص آخرین وضعیت همکاری روس‌ها برای ساخت ابرپروژه ریلی رشت-آستارا اظهار کرد: بنده مسئول این پروژه در مذاکره با روس‌ها هستم و کار با سرعت در حال پیگیری است. از چند وقت آینده فعالیت اجرایی این پروژه آغاز خواهد شد.

 

بــــرش

تقاضای سفر بیشتر از ظرفیت ناوگان
وزیر راه و شهرسازی در خصوص نبود بلیت قطار نوروزی گفت: ظرفیت حمل ونقل مسافری ریلی برای نوروز پیش رو ۱۰ درصد نسبت به نوروز ۱۴۰۱ افزایش داشته و از شرکت راه‌آهن خواسته‌ایم بلیت‌ها مستقیم به مردم فروخته شود. تقاضای سفر در بخش ریلی به دلیل پایین بودن قیمت تمام شده بلیت توسط مسافران بسیار بالاست، ولی ما با محدودیت ناوگان مواجه هستیم. به شرکت راه‌آهن ابلاغ کردیم که ظرفیت حمل و نقل ریلی مسافری مشهد ۱۵ درصد افزایش یابد.

جستجو
آرشیو تاریخی