صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و چهار - ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و چهار - ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۹

صرفه‌جویی یک میلیارد دلاری واردات روغن با اصلاح ارز ترجیحی

با اصلاح ارز ترجیحی میزان واردات روغن یک میلیون و صد هزار تن کاهش یافت

امین محمودی
خبرنگار

با آنکه روغن یکی از کالاهای اساسی بود که پس از اصلاح ارز ترجیحی در کشورمان با بیشترین میزان افزایش قیمت روبه‌رو بود اما در بازار داخلی طی ماه‌های گذشته به‌دلیل افزایش ظرفیت کارخانجات تصفیه روغن و ورود دانه‌های روغنی تولید داخل برای فرایند روغن کشی، میزان تولید روغن در کشورمان با افزایش محسوسی روبه رو بوده است. همین امر در کنار منطقی شدن مصرف روغن پس از اصلاح ارز ترجیحی، سبب شده فروشگاه‌های زنجیره‌ای مملو از روغن باشند و کارخانجات برای فروش روغن تولیدی خود تخفیفات 20 درصدی به این فروشگاه‌ها دهند. بنابراین مصرف کنندگان طی ماه‌های اخیر روغن مورد نیاز خود را کمتر از نرخ مصوب تهیه می‌کردند، با این حال با مساعدت دولت سیزدهم، قیمت روغن سرخ کردنی و پخت و پز 810 گرمی نیز در بین 34 کالای تخفیف دار طرح فجر تا فطر قرار گرفت تا کاهش قیمت این محصول تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده تضمین شده باشد.

کاهش معنادار مصرف روغن در کشور
میزان مصرف روغن در کشورمان طی سال گذشته به 2 میلیون و 400 هزار تن رسید که برای این منظور 3 میلیارد و 300 میلیون دلار ارزبری از کشورمان صورت گرفت.  با این حال با اصلاح ارز ترجیحی علاوه بر از بین بردن مزیت قاچاق روغن به کشورهای همسایه، مصرف این محصول نزد خانوارهای ایرانی نیز منطقی شد، به همین دلیل کارشناسان و فعالان بازار روغن معتقدند که میزان مصرف این محصول در سال‌جاری مانند مصرف آن تا قبل از تخصیص ارز ترجیحی به واردات روغن به یک میلیون و 400 هزار تن خواهد رسید که این امر به معنای کاهش یک میلیون تنی با این سیاست دولت سیزدهم است. تا قبل از اصلاح ارز ترجیحی، سرانه مصرف روغن خوراکی در ایران 21 کیلوگرم در سال بود، در حالی که سرانه جهانی مصرف این ماده خوراکی 12 کیلوگرم است. به همین دلیل بیشتر کارشناسان صنایع غذایی معتقدند، اصلاح ارز ترجیحی بهترین تصمیم برای بازار این کالای اساسی بوده به طوری که هم اکنون سرانه مصرف این محصول به 15 کیلوگرم برای هر ایرانی رسیده است.

 واردات 1.3 میلیون تن روغن به کشور
طی 11 ماهه سال‌جاری یک میلیون و 331 هزار و 677 تن و 208 کیلوگرم روغن خام به ارزش 2 میلیارد و 304 میلیون و 230 هزار دلار از 36 کشور جهان وارد شده، این در حالی است که طی سال گذشته در همین بازه زمانی یک میلیون و878 هزار و 191 تن و 549 کیلوگرم انواع روغن به ارزش 2 میلیارد و 579 میلیون و 720 هزار دلار وارد کشور شده بود. این آمار حاکی از آن است که واردات روغن در 11 ماهه سال‌جاری نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته به لحاظ وزنی با کاهش حدوداً 30 درصدی و به لحاظ ارزشی با کاهش 11 درصدی روبه رو بوده است. از طرف دیگر این آمار نشان‌دهنده آن است که اصلاح ارز ترجیحی سبب شده طی این بازه زمانی شاهد کاهش واردات 550 هزار تنی روغن خام به کشور باشیم، اما به لحاظ ارزشی با توجه به افزایش شدید قیمت روغن در شش ماهه نخست سال در بازارهای جهانی تنها 200 میلیون دلار کاهش داشته است.

کاهش یک میلیون و 100 هزار تنی واردات روغن
‌واردات روغن در سال‌جاری با کاهش یک میلیون و 100 هزار تنی نسبت به سال گذشته‌ای که 2 میلیون و 400 هزار تن روغن به کشور وارد شده بود، روبه‌رو شده است. از طرف دیگر با مقایسه ارزش واردات روغن نسبت به سال گذشته مشخص می‌شود که پس از اصلاح ارز ترجیحی با کاهش یک میلیارد دلاری ارزبری واردات روغن روبه‌رو بوده‌ایم.
گفتنی است در ماه جاری نیز تنها یک کشتی روغن 150 هزار تنی در بنادر کشور لنگر انداخته که این امر به معنی رسیدن واردات روغن در سال‌جاری به عدد یک میلیون و 480 هزار تن است که نسبت به سال گذشته حدوداً یک میلیون تن کمتر است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی