صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و چهار - ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و چهار - ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۳

رژیم صهیونیستی از برزیل خواست مجوز حضور ناوهای «دنا» و «مکران» را لغو کند

ناوهای ایرانی در سواحل برزیل؛ وحشت در واشنگتن و تل آویو

نقش آفرینی ناوهای ایرانی در فرادست آب‌های سرزمینی و در مجاورت قاره امریکا زمینه ساز نگرانی مقام‌های ایالات متحده و رژیم صهیونیستی شده است. 2 ناو ایرانی «دنا» و «مکران» متعلق به نیروی دریایی ارتش اواخر دی ماه گذشته در قاره امریکا حضور یافتند و با عبور از کانال پاناما در بندر «ریودوژانیرو» برزیل پهلو گرفتند. تحولی که برای نخستین بار صورت می‌گرفت و اسباب نارضایتی واشنگتن و تل آویو را فراهم کرد. ناوهای ایرانی درحالی در بندر برزیل حضور یافتند که همزمان «لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا»، رئیس جمهور برزیل برای دیدار با «جو بایدن»، همتای امریکایی خود به واشنگتن سفر کرده بود. امری که فرصت را مهیا کرد تا مقام‌های امریکایی به طور مستقیم نارضایتی خود را نسبت به حضور ناوهای ایرانی در بنادر برزیل ابراز کنند. «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه امریکا اعلام کرد که به مقامات برزیلی اعلام کرده است که «ایران نباید بتواند جای پایی در این منطقه بدست آورد.». شماری از نمایندگان امریکایی نیز این حضور نظامی ایران را یک زنگ هشدار برای ایالات متحده ارزیابی کردند که با هدف تقویت اتحاد با کشورهایی همچون ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا صورت گرفته که در حیاط خلوت امریکا قرار گرفته‌اند. در همین راستا «مایکل مک‌کاول»، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان امریکا از دولت برزیل بابت عدم جلوگیری از پهلوگیری «دنا» و «مکران» انتقاد کرد. سفیر ایالات متحده در برزیل نیز پیشتر در یک کنفرانس خبری خواستار لغو این مجوز شده بود. این اعتراضات در حالی بود که دولت برزیل با پایان یافتن سفر «داسیلوا» به واشنگتن اجازه ورود ناوهای ایرانی را به بندر ریودوژانیرو صادر کرد.

یک تحول خطرناک برای صهیونیست‌ها
قابل انتظار بود که مقام‌های صهیونیستی هم نسبت به قدرت نمایی ایران در آب‌های فراسرزمینی‌اش واکنش نشان دهند. چنانکه «لیور حیات»، سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی 3 روز پیش به پهلو گرفتن دو کشتی جنگی جمهوری اسلامی در بندر «ریودوژانیرو» واکنش نشان داد و از رئیس جمهور برزیل خواست مجوز این کار را لغو کند. سخنگوی وزارت خارجه تل آویو در مواضع ادعایی خود پهلو گرفتن دو ناو جمهوری اسلامی در سواحل برزیل را یک تحول خطرناک و تأسف‌بار توصیف کرد و مدعی شد که نیروی دریایی ایران با نهادهای تحریم شده این کشور همکاری دارد. روزنامه صهیونیستی «معاریو» هم دلیل ورود ناوهای ایرانی در آب‌های قاره امریکا را عزم جمهوری اسلامی برای نشان دادن این واقعیت دانست که از تحریم‌های قبلی که در زمان «دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین امریکا به تهران اعمال شد، هراسی ندارد.

مأموریت‌های طولانی مدت
بی تردید توان نیروی دریایی جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته زیر سایه پیشرفت داخلی در ساخت کشتی‌های تجاری و ناوهای جنگی امکان به اجرا درآمدن مأموریت‌های طولانی مدت در ورای آب‌های سرزمینی کشور را فراهم کرده است. پهلوگیری «دنا» و «مکران» در بندر «ریودوژانیرو» در ادامه اعزام ناوهای نیروی دریایی جمهوری اسلامی به آب‌های بین‌المللی و اقیانوس‌های بزرگ جهان بوده که از بیش از یک دهه پیش آغاز شده است. در سال‌های اخیر ناوگروه‌های نیروی دریایی به تدریج پهنه اقیانوس‌های هند، آرام و اطلس را درنوردیدند و یکی پس از دیگری بر ابعاد رو به پیشرفت تجهیزات نظامی و دریایی کشور افزودند.
از این رو در چهارچوب رویکرد کشور در حوزه دریایی مأموریت‌های متعددی ناظر بر منافع حاصل از پیوند افتصادی با کشورهای مختلف قاره امریکا در دستور کار ستاد نیروی دریایی جمهوری اسلامی قرار گرفته است. امری که اقتدار نیروی دریایی کشورمان را به عنوان یک نیروی راهبردی به نمایش گذاشته و این حقیقت را در معرض دید جهانیان قرار داده که ایران حوزه محافظتی و دفاع امنیتی خود را به هزاران کیلومتر دورتر از آب‌های بین‌المللی تسری داده است.

جستجو
آرشیو تاریخی