صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و چهار - ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و چهار - ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲۰

چه باید کرد؟

رزا بشارت
فعال اجتماعی

پس از شناسایی هر مشکلی در حوزه‌های مختلف کشور، لازم است که توسط متخصصان و کارشناسان مرتبط، راهکارهای لازم هم ارائه شود تا دستگاه‌های مجری بتوانند با بهره‌مندی از نقشه راه‌های تخصصی شده معضلات را کم‌کم از میان بردارند. بخشی از این راهکارها در ذیل ارائه می‌شود:
 در حال حاضر شورای امور زنان و خانواده زیر نظر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، نقش سیاستگذار و سایر دستگاه‌ها نظیر 13 سازمان‌ زیر نظر وزارت کشور و سازمان‌‎ بهزیستی در صف اقدام و عمل قرار دارند. تعدد سازمان‌ها ودستگاه‌های متولی به منظور حمایت از زنان سرپرست خانوار، موجب شده است تا فعالیت‌های آنان همپوشانی داشته باشد، لذا برای رفع این مشکل نقش و وظیفه هریک از دستگاه‌ها و سازمان‌ها بطور واضح از سوی دولت مشخص شود.
  ایجاد بانک جامع اطلاعات از زنان سرپرست خانوار در کل کشور به منظور ساماندهی دقیق‌تر آنان.
 رفع مشکلات اعتباری توسط این نهادها به منظور برطرف کردن نیازهای زنان سرپرست خانوار که جامعه هدف این دستگاه‌ها هستند؛ زنانی که باید زمان بسیار طولانی را سپری کنند تا بتوانند مورد حمایت دستگاه‌ها قرار گیرند.
 تخصیص اعتبار بیشتر و متناسب با تورم موجود یا تخصیص یارانه به منظور کمک‌ معیشت زنان خود‌سرپرست یا بد سرپرست.
 رفع موانع موجود از سر راه دریافت خدمات و تسهیلات بانکی، ضامن‌ها، یا اخذ وثیقه در بانک‌ها به منظور دریافت وام و یا اختصاص وام‌های کم بهره به زنان سرپرست خانوار
  برگزاری کلاس‌های رایگان در شهرداری و ارائه آموزش‌های لازم به منظور کسب مهارت و خود اشتغالزایی و پیگیری امور زنان تا خودکفایی و مستقل شدن کامل.
  به جهت افزایش فشار روحی و روانی و البته کاری بر دوش زنان، شهرداری‌ها می‌توانند تسهیلاتی نظیر کلاس‌های ورزشی، خدمات مشاوره‌ای و کلینیک‌های مددکاری را بصورت کاملاً رایگان یا کمترین هزینه در اختیار زنان سرپرست خانوار قرار دهند.
 شناسایی و اولویت دادن به زنان سرپرست خانوار با آسیب‌پذیری بیشتر به منظور واگذاری تسهیلات مسکن و یا تسهیل شرایط واگذاری مسکن
  اختصاص بیمه تأمین اجتماعی برای ارائه خدمات درمانی به آنان
  حمایت از زنان سرپرست خانوار در طرح‌های مشاغل خانگی
 مونیتورینگ کردن اطلاعات و ارائه خدمات به زنان سرپرست خانوار از سوی دستگاه‌های متولی
  حمایت از زنان سرپرست خانوار در صورت دارا بودن فرزندان دانشجو، معلول، بیکار و یا دارای شوهر از کار افتاده و بیکار
  طرح‌های تشویقی از جمله معافیت از مالیات صاحبان کار و حرف در صورت جذب و استخدام زنان سرپرست خانوار
 وادار کردن تمامی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها به منظور اختصاص بخشی از بودجه‌ها جهت برنامه‌هایی که غیر ضرور هستند به امور مربوط به مشکلات زنان آسیب‌پذیر.
در آخر ذکر این نکته ضروری و لازم است که متولیان مربوط به امور زنان سرپرست خانوار بدانند جهت کاهش دادن آسیب‌هایی که زنان سرپرست خانوار با آنها به طور عینی و جدی مواجه هستند، بسنده کردن به دایر کردن کلاس‌ها و یا دوره‌های مشاوره و آموزشی به تنهایی کافی نیست، بلکه برنامه‌های توانمند کردن زنان سرپرست خانواده یک فرایند است، یعنی جریان و یا روندی است که از شناسایی زنان آسیب‌پذیر آغاز می‌شود، با ارائه آموزش‌های مهارتی به آنان ادامه و با حمایت‌های مالی و معنوی دستگاه‌های متولی خاتمه می‌یابد. این قشر از زنان در خانواده با مشکلات جدی مواجه هستند، آنان به جای مردان هم کار می‌کنند. در حالی که مسئولان و برنامه‌ریزان در حال برگزاری نشست‌ها، نوشتن آیین‌نامه‌ها و مواد قانونی روی کاغذ برای زنان سرپرست خانوار هستند، آنان در میدان جامعه با مشکلات اقتصادی بطور جدی دست و پنجه نرم می‌کنند. زنان سرپرست خانوار در جامعه ما همان شیر‌زنانی هستند که برای بقا و حفظ حریم و حرمت خانواده خود تا سر حد جان تلاش می‌کنند. قدرشان را بیشتر بدانیم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی