صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و چهار - ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و چهار - ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۴

نرخ تورم سال آینده کمتر از امسال خواهد بود

16 درصد از تسهیلات بانکی در 10 ماهه امسال خرد بوده است

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه نرخ تورم در آینده روند کاهشی خواهد داشت، گفت: برنامه دولت و بانک مرکزی برای سال آینده کاهش نرخ تورم نسبت به امسال است.
به گزارش ایرنا، سید احسان خاندوزی روز گذشته در نخستین همایش ملی قرض الحسنه، اظهار داشت: برنامه دولت و بانک مرکزی برای سال آینده کاهش نرخ تورم نسبت به امسال است و در بحث ارزی نیز با توجه به اختیاراتی که به بانک مرکزی داده شده، سال آینده شاهد نرخ تورم کمتری نسبت به امسال خواهیم بود.
وی درباره افزایش سقف بودجه در مجلس، گفت: اصرار جدی دولت این است همان‌طور که امسال موفق شدیم نسبت به سال قبل کسری بودجه منابع عمومی را کم کنیم، با وجود کسری بودجه‌ای که در تبصره ۱۴ و هدفمندی یارانه‌ها وجود داشت؛ درخواست جدی ما از مجلس این است که طبق همین توافق و همکاری که پیش از این داشتیم سقف بودجه را افزایش ندهند و کمک می‌کند به تعامل مشترک دولت و مجلس که سال قبل موتور تورم از محل کسری بودجه را کنترل کنیم. وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره اجرای اعطای سهام عدالت در قانون بودجه امسال، گفت: آنچه مربوط به سهام عدالت قانون بودجه ۱۴۰۱ تحت پوشش نهادهای حمایتی است، با توجه به نظر هیأت تطبیق مصوبات مجلس مبنی بر اینکه حتماً در شورای‌عالی اصل ۴۴ تصویب شود، از رئیس جمهور درخواست کردیم در شورای‌عالی اصل ۴۴ تصویب شود و تا آخر اسفندماه به عنوان مصوبه نهایی امسال داشته باشیم. خاندوزی در مورد سهام عدالت متوفیان، گفت: وراث متوفیان سهام عدالت که مراجعه نکردند یا درگیرودار مسائل انحصار وراثت قرار دارند در صورتی که مسأله انحصار وراثت آنها حل شود، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اولین فرصت سهام عدالت متوفیان را به آنها تخصیص می‌دهد. خاندوزی درباره پرداخت وام بانک‌ها به کارکنان و شرکت‌های خود، گفت: حتماً یکی از تخلفاتی که بانک مرکزی باید به طور جدی با آن برخورد و مبارزه کند، این موضوع است که باعث شده سرمایه اجتماعی و اعتماد گروهی از مردم از بین برود.
وی بیان کرد: اگر بیش از سقف، تسهیلات به کارکنان بانکی پرداخت شده باشد، باید در اولویت‌های نظارتی بانک مرکزی قرار بگیرد و بنده هم حتماً این موضوع را در شورای پول و اعتبار به عنوان یک مطالبه جدی مطرح خواهم کرد.
 
10 درصد تسهیلات نظام بانکی قرض‌الحسنه است‌
دبیرکل بانک مرکزی در نخستین همایش ملی قرض‌الحسنه با بیان اینکه در حال حاضر 10 درصد تسهیلات نظام بانکی به صورت قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود، گفت: این 10 درصد علاوه بر مبالغی است که از طریق صندوق‌های قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود و نشان از رشد قابل توجه قرض‌الحسنه در شبکه بانکی کشور دارد. محمد طالبی‌، افزود: دستورالعمل جدید اجرایی صندوق‌های قرض‌الحسنه در سال آینده ابلاغ می‌شود. طالبی اظهار داشت: اساسنامه‌ای برای صندوق‌های قرض‌الحسنه تهیه شده که پس از تصویب در شورای پول و اعتبار برای اجرا در صندوق‌های قرض‌الحسنه تک شعبه‌ای و بزرگ در سال آینده ابلاغ می‌شود.
به گفته وی، در حال حاضر افراد زیادی در شبکه بانکی هستند که حاضرند منابع خود را در خدمت منافع قرض‌الحسنه و برای حل مشکلات مردم و کارراه‌اندازی در اختیار افراد قرار دهند، اما مهم‌ترین مسأله آنها اعتماد به بانک است که باید بانک منابع آنها را در جهت اهدافی که مدنظرشان است، به صورت قرض‌الحسنه پرداخت کند.
 
افزایش سرمایه ۱۰۴ همتی بانک‌های دولتی
همچنین معاون بانک و بیمه وزارت امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه افزایش سرمایه ۱۰ همتی بانک قرض‌الحسنه زیرمجموعه این وزارت تا پایان فصل بهار تکمیل خواهد شد، گفت: بیش از ۱۶ درصد تسهیلات بانکی در 10 ماه به تسهیلات خرد اختصاص پیدا کرده است. سید عباس حسینی معاون بانک و بیمه وزارت اقتصاد و دارایی دراین همایش اظهارکرد: برای اولین بار در دولت سیاست اصلاح ساختار مالی از طریق افزایش سرمایه پیگیری شد. در همین رابطه بیش از 104 همت افزایش سرمایه در بانک‌های زیر مجموعه بانک‌های وزارت امور اقتصادی و دارایی انجام شده است و از تمام ظرفیت‌ها استفاده کردیم. دو بانک دیگر نیز در مسیر افزایش سرمایه هستند. در ادامه اصلاح ساختار بانک‌ها امکان فروش اموال مازاد به منظور افزایش سرمایه فراهم شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی