صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و چهار - ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و چهار - ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۴

یک درصد اعتبارات هزینه ای بودجه برای امور زنان

مجلس با عرضه نهاده کشاورزی در بورس کالا در لایحه بودجه 1402مخالفت کرد

در بیستمین جلسه بررسی لایحه بودجه 1402، نمایندگان مجلس درخلال بررسی بخش هزینه‌ای بودجه یک درصد از اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌ها را برای امور زنان، ترویج فرهنگ ایثار و جهاد و همچنین تولیدات فرهنگی اختصاص دادند. در همین راستا، نمایندگان مردم در مجلس دستگاه‌های اجرایی را مکلف به هزینه‌کرد یک درصد از اعتبارات خود در حوزه زنان کردند.
به گزارش خانه ملت، بر اساس اصلاح بند (ح) تبصره (9) ماده واحده لایحه بودجه 1402؛ به‌منظور تحقق اهداف قانون اساسی، برنامه ششم توسعه  و سیاست‌های کلی برنامه پنجساله هفتم مبنی برتحکیم نهاد خانواده و رفع موانع رشد و شکوفایی بانوان، تمام دستگاه‌های ‌‌اجرایی مکلفند یک درصد از اعتبارات هزینه‌ای خود را در موضوعات مربوط به حوزه زنان از قبیل توانمندسازی زنان بی‌سرپرست، حمایت از فرزندآوری، مشاوره در حوزه خانواده، حمایت از زنان و دختران در معرض آسیب و یا آسیب‌دیده، بهداشت، آموزش، ورزش و کارآفرینی زنان با هدایت معاونت ریاست جمهوری در امور زنان هزینه کنند. همچنین نمایندگان درمصوبه ای دیگر، دستگاه‌های اجرایی را مکلف به اختصاص یک درصد از اعتبارات هزینه‌ای برای ترویج فرهنگ ایثار و جهاد کردند.
 براساس بند (و) تبصره (9) ماده واحده لایحه بودجه 1402؛ ‌به‌منظور توسعه و ترویج فرهنگ ایثار، شهادت و یکپارچه‌سازی حکمرانی در ترویج و همچنین بسط و گسترش مفهوم ایثار، جهاد، مقاومت و شهادت ‌‌به‌عنوان سبک زندگی فاخر و مشارکت دستگاه‌ها در این امر خطیر، تمام دستگاه‌های اجرایی مکلفند، حداقل یک درصد از اعتبارات هزینه‌ای خود را به برای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و جهاد، اردوهای زیارتی و راهیان نور و پیشرفت و کنگره‌ها و یادواره‌های شهدا مطابق دستورالعمل اجرایی که توسط ‌شورای‌عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تهیه و ابلاغ می‌گردد، هزینه کنند. علاوه براین، نمایندگان مردم در مجلس شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت را مکلف کردند تا یک درصد از بودجه جاری خود را برای هم‌افزایی و ارتقای فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی اختصاص دهند.  نمایندگان مردم در مجلس با هدف ارتقای نظام تربیتی و فرهنگی و توانمندسازی و تقویت مسئولیت انقلابی و اجتماعی دانشگاهیان دولت را مکلف کردند تا اعتباری برای فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان و اساتید اختصاص دهد.
براساس بند الحاقی (2) تبصره (9) ماده واحده لایحه بودجه 1402؛ وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی موظفند متناسب با تراز دانشگاه در گام دوم انقلاب اسلامی، حداقل پنج درصد از اعتبارات هزینه‌ای خود را در قالب فعالیت‌های فرهنگی، دینی، تربیتی و انقلابی دانشجویان و اساتید تحت راهبری معاونت‌های فرهنگی این دو وزارتخانه و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها هزینه کنند.
 
پرداخت شهریه دانشجویان شاهد و ایثارگر
نمایندگان مردم در مجلس با تغییر ماده ۶۶ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران مخالفت کردند. با اصلاح بند (م) تبصره 9 ماده واحده لایحه بودجه بنیاد شهید و امور ایثارگران موظف است، تا صد درصد هزینه شهریه یک مقطع تحصیلی همه دانشجویان شاهد و ایثارگر شامل همسر و فرزندان شهدا و آزادگان و همسر و فرزندان آنها که در مؤسسات آموزش عالی شبانه دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی و هر مؤسسه و دانشگاه آموزش عالی شهریه‌بگیر را تأمین و پرداخت کند.
تکلیف مجلس به وزارت نیرو برای کاهش هدررفت آب
نمایندگان مردم در مجلس دربخش دیگری از لایحه بودجه وزارت نیرو را مکلف کردند که برای کاهش هدررفت آب اقداماتی انجام دهد. براساس بند (س) تبصره (8) ماده واحده لایحه بودجه 1402؛ وزارت نیرو مکلف است به‌منظور کاهش هدررفت آب در شبکه‌های توزیع و خطوط انتقال آب شرب از طریق نشت‌یابی و رفع نشت و همچنین رفع انشعابات غیرمجاز، در قالب مشارکت با بخش غیردولتی و با استفاده از ساز و کار بیع متقابل یا سایر روش‌ها در قالب قراردادهای منعقده جهت تأمین منابع آبی اعم از آب یا پساب معادل تمام یا بخشی از آب صرفه‌جویی شده، پساب یا منابع آبی غیرمتعارف را از طریق اصلاح شبکه‌های توزیع، در اختیار سرمایه‌گذار برای استفاده در مصارف صنعت قرار دهد.
ازسوی دیگر، نمایندگان محل هزینه‌کرد مازاد اعتبار توسعه روش‌های آبیاری نوین را مشخص کردند. شرکت‌های آب منطقه‌ای ‌استان‌ها و سازمان آب و برق خوزستان مکلفند برای شمارشگر (کنتور)دار شدن چاه‌ها از مصرف‌کنندگان آب کشاورزی برای چاه‌های مجاز فاقد شمارشگر (کنتور) هوشمند بر اساس دو برابر ظرفیت پروانه بهره‌برداری آنها و برای چاه‌های مجاز دارای شمارشگر بر اساس برداشت مجاز از آنها، به ازای هر مترمکعب برداشت آب از آبخوان‌ها معادل 300 ریال دریافت کنند. ‌در‌خصوص چاه‌های غیرمجاز نسبت به مسلوب‌المنفعه کردن این چاه‌ها اقدام و جریمه مربوط به ازای هر مترمکعب حداکثر مبلغ سه‌هزار  ریال و در غیر این‌صورت به ازای هر متر مکعب آب حداکثر مبلغ شش هزار ریال متناسب با افت سفره واریز می‌شود.
نمایندگان مردم در مجلس بانک کشاورزی را متعهد به واریز بدهی پرداخت شده از سوی دولت، به صندوق بیمه محصولات کشاورزی کردند. نمایندگان مجلس درمصوبه‌ای دیگر، به دولت مهلت ۳ ماهه دادند تا نسبت به شناسایی مناطق دارای اولویت برای تأمین آب شرب از دریا اقدام کند. بانک مرکزی نیز موظف شد از پروانه چرای دام و چاه کشاورزی و یا سند مالکیت اراضی کشاورزی به عنوان تضمین بازپرداخت تسهیلات روستاییان و کشاورزان استفاده کند.
 
مخالفت مجلس با عرضه نهاده کشاورزی در بورس
همچنین نمایندگان مجلس ضمن مخالفت با عرضه نهاده‌های کشاورزی در بورس کالا، مقرر کردند که درآمد حاصل از عوارض صادرات محصولات آب بر کشاورزی صرف اجرای الگوی کشت شود.در بند (د) تبصره 8 ماده واحده لایحه بودجه 1402 آمده است؛ ‌به‌منظور حفظ منابع آبی کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی (گمرک جمهوری اسلامی ایران) موظف است نیم درصد از ارزش محصولات صادراتی کشاورزی و غذایی آب بررا اخذ کند.
 
تأمین اعتبارات تأسیسات آبرسانی در روستاهای بالای ۲۰ خانوار
نمایندگان مجلس سازمان برنامه و بودجه را مکلف به تأمین اعتبارات تأسیسات آبرسانی در روستاهای بالای ۲۰ خانوار کردند. سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است ظرف شش ماه از ابلاغ این قانون تمام روستاهای بالای 20 خانوار کشور را که دارای تنش کمی یا کیفی در تأمین آب شرب یا فاقد تأسیسات آبرسانی هستند را براساس اعلام وزارت نیرو به طرح آبرسانی به تک روستاها و تکمیل مجتمع‌های اولویت‌دار کشور اضافه و 20 درصد از  کلیه اعتبارات طرح مذکور را در سال ۱۴۰۲ برای روستاهای اضافه شده به طرح اختصاص دهد.
نمایندگان مردم در مجلس سازکار اجرای طرح‌های ایجاد و بازسازی فاضلاب در روستاها را تعیین کردند. به دولت اجازه داده می‌شود تا 10 درصد وجوه حاصل از منابع دریافتی از مشترکان داخل شهر‌ها را که اقدام به تفکیک ملک و افزایش واحد می‌نمایند صرف اصلاح شبکه آب روستایی همان استان براساس شاخص جمعیت و کمبود آب شرب سالم در هر یک از شهرستان‌های آن استان کند.
 
خرید و تکمیل خوابگاه‌های دانشجویی متأهلان
طبق مصوبه مجلس مراکز آموزشی باید در جهت تکمیل طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای خود با اولویت ساخت، خرید و تکمیل خوابگاه‌های دانشجویان متأهلین و خرید تجهیزات آزمایشگاهی خود مشروط به بازپرداخت اقساط از محل درآمد اختصاصی‌شان اقدام کنند.همچنین با تعیین سازکار تأمین و افزایش منابع مالی صندوق‌های رفاه دانشجویی به منظور پرداخت وام شهریه، رفاهی و... ‌صد‌ درصد وجوه اداره ‌شده پرداختی از محل بازپرداخت وام‌های شهریه دانشجویی از سال 1385 تا 1401 به خزانه‌داری کل‌ کشور واریز می‌شود. وجوه مذکور تا سقف سه هزار میلیارد ریال به صندوق‌های رفاه دانشجویی ‌‌به‌عنوان کمک جهت افزایش منابع مالی صندوق‌های مزبور اختصاص می‌یابد.
 
مساجد در سال آینده صد میلیون تومان کمک دولتی دریافت می‌کنند
نمایندگان مردم در مجلس دولت را مکلف کردند در سال ۱۴۰۲ به هر مسجدی که در آن حداقل دو نوبت نماز واجب جماعت اقامه می‌شود، کمک صد میلیون تومانی داشته باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی