صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و چهار - ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و چهار - ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۰

شروع کاهش قیمت کالاها در تالارهای مختلف بورس کالای ایران

محصولات به فروش رفته در تالار صادراتی با قیمت دلار 28500 به فروش رسید و ارز حاصل از آن با قیمت بازار مبادله عرضه می‌شود

روند رو به رشد عرضه ارز از طرف بانک مرکزی طی این روزها باعث شده تا انتظارات در تمامی بازارها تعدیل شود و معامله گران خود را برای مواجهه با قیمت‌های پایین‌تر کالاها آماده سازند.
در این راستا بازار فلزات بورس کالای ایران روز شنبه، خلوت شد و بسیاری از کالاهای فروش رفته در این بازار بدون رقابت کشف قیمت شدند.
عدم پیشنهاد قیمت بالاتر در بازارهای فلزات اساسی در پی آن اتفاق افتاد که تحلیلگران از کاهش قریب‌الوقوع نرخ ارز در بازارها خبر دادند.
این روند همچنین باعث شد تا انتظارات تورمی در بازارمحصولات شیمیایی نیز کاهش یابد و قیمت فروش محصولات شیمیایی برای مصرف داخلی نیز در کف قرارگیرد.
آمار معاملات بورس کالا نشان می‌دهد در معاملات روز یکشنبه، تقاضا برای محصولات مهمی چون دوده صنعتی، پلی اتیلن ترفتالات بطری، پلی استایرن مقاوم، آرگون و سولفات سدیم در محدوده ارقام عرضه شده قرار دارد و به نظر می‌رسد کشف قیمت این کالا‌ها بدون رقابت و در محدوده قیمت پایه انجام پذیرد.
روز یکشنبه در تالار صنعتی بورس کالا، شمش روی، شمش آلومینیوم، آهن اسفنجی بریکت، بیلت آلومینیوم و هیدروکسید آمونیوم نسبت به آخرین حراج صورت گرفته در بورس کالا کاهش قیمت داشتند و تمامی کالاهای فروخته شده در تالار صنعتی بورس کالا در محدوده قیمت پایه قرار گرفتند.
 
لاماری بورسی 800 تا یک میلیارد تومان ارزان‌تر
در جریان معاملات دیروز در تالار خودرو نیز خودروی لاماری در حدود 800 میلیون تومان کمتر از قیمت ادعا شده در بازارهای غیر رسمی کشف قیمت شد.
روز یکشنبه 550 خودروی لاماری در 4 نوبت در تالار خودرو به حراج گذاشته شد که برای آن حدود 2 هزار و 800 تقاضا به ثبت رسید.
در پایان معاملات دیروز، رنگ‌های مختلف این خودرو در محدوده یک میلیارد و 700 تا دو میلیارد تومان معامله شد که بین یک میلیارد تا 800 میلیون تومان پایین‌تر از قیمت‌های ادعا شده در بازارهای غیر رسمی است.
لازم به ذکر است ارقام کشف شده برای خودروی لاماری به علاوه 15 درصد مالیات و عوارض و سایر هزینه‌های مندرج در اعلامیه عرضه این خودرو قید خواهد شد.
 
دستکاری رقابت برای خودروی لاماری از طریق تعیین مبلغ پیش پرداخت
در بورس کالا یکی از راهکارهایی که می‌توان از طریق آن بر تقاضای یک محصول به حراج گذاشته شده اثر‌گذار شد، تعیین مبلغ پیش پرداخت برای شرکت در مزایده است.
براین اساس مدیران بورس‌های کالایی گاهی برای ترغیب شرکت کنندگان در فرایند حراج یک محصول میزان مبلغ پیش پرداخت آن را کاهش می‌دهند تا افراد بیشتری ترغیب به حضور در حراج شوند.
این روند به خصوص در بازار خودرو اهمیت بسیار زیادی دارد و در گذشته شاهد آن بودیم که برای حضور تقاضاکنندگان واقعی در حراج خودروهای پرتیراژ، بورس کالا مبلغ پیش پرداخت برای حضور در حراج را تا 100 درصد قیمت پایه بالا می‌برد.
اما این رویه در فروش خودروی لاماری کنار گذاشته شد و بورس کالا تنها پرداخت 50 درصد از مبلغ پایه را برای حضور در حراج این خودرو در نظر گرفت.
این موضوع در حراج روز یکشنبه منجر شد تا تعداد تقاضای ثبت شده برای خودروی لاماری افزایش یابد و در حدود 4 برابر بیشتر از خودروهای عرضه شده، تقاضا به ثبت برسد؛امری که جنگ قیمت را با شدت بیشتری افزایش داد و عاملی برای افزایش بیشتر قیمت این خودرو شد.
این سیاست بورس کالا از نظر برخی کارشناسان باعث ناعادلانه‌تر شدن عرضه دیروز شده و احتمالاً به انگیزه دستکاری در قیمت‌های کشف شده این کالا منجر شده است.
با این حال مسئولان بورس کالا معتقدند این کار منجر به تسهیل برنامه‌ریزی خریداران برای حضور در بازار می‌شود واگر نرخ پیش پرداخت برای خرید خودرو بیش از حد افزایش یابد، افراد برای حضور در بازار مجال پیدا نخواهند کرد.
 
فولاد و قیر در تالار صادراتی با نرخ 28 هزار و 500تومان قیمت‌گذاری شد
در پی اظهار نظر غیر کارشناسی و غیر منطقی برخی افراد در فضای مجازی، نرخ‌گذاری محصولات به حراج گذاشته شده در تالارهای صادراتی بورس کالا به نرخ ارز 28 هزار و 500 تومانی بازگشت تا تمامی کالاهای به فروش رسیده به مقاصد صادراتی برای برخی ذینفعان ارزان شود.
براین اساس دیروز قیر و فولاد فروخته شده در تالار صادراتی با وجود تعداد بیشتر ثبت تقاضا در برخی عرضه‌ها، در همان قیمت پایه‌ای به فروش رسید که بر مبنای نرخ 28 هزار و 500 تومانی دلار، نرخ‌گذاری شده بود.
در این باره باید توجه داشت که خریداران این کالا‌ها پس از فروش کالاهای مذکور ارز حاصل از صادرات را به مرکز مبادله ارز و طلا می‌آورند و با نرخ حدود 40 هزار تومانی عرضه می‌کنند.
این رویه باعث خواهد شد که خریداران کالا از تالار صادراتی بیش از 10 هزار تومان از تفاوت نرخ‌های ارز منتفع شوند.
حال باید از افرادی که قیمت پایه محصولات عرضه شده در بازار صادراتی را به محدوده 28 هزار و 500 تومان بازگرداندند پرسید، این رویه چه منفعتی و برای چه کسانی ایجاد خواهد کرد؟
 
 قیمت پایه محصولات پتروشیمی اعلام شد
قیمت پایه محصولات پلیمری و شیمیایی برای معامله در بورس کالای ایران از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با نرخ ارز ۲۸۳۷۱۷.۵ ریالی اعلام شد.

جستجو
آرشیو تاریخی