صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و چهار - ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و چهار - ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۰

رشد 7700 واحدی شاخص کل بورس

شاخص کل بورس تا آستانه 1.8 میلیون واحد قد کشید

بازار سرمایه در حالی معاملات دومین روز هفته را آغاز کرد که با فشار تقاضا در همان ساعات ابتدایی معاملات، عمده نمادها مثبت شده و شاخص کل بورس رخت سبز بر تن کرد.
در پایان معاملات روز یکشنبه 14 اسفند، شاخص کل با بازدهی 0.43 درصدی و با افزایش ارتفاع 7 هزار و 730 واحدی در سطح یک میلیون و 795 هزار واحدی ایستاد.
شاخص کل هم وزن نیز در این روز با رشد 0.86 درصدی و افزایش 4 هزار و 500 واحدی در تراز 537 هزار و 500 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس نیز با ثبت بازدهی 0.29 درصدی و رشد 65 واحدی به ارتفاع 22 هزار و 784 واحد دست پیدا کرد.
 ارزش معاملات خرد در این روز به 7 هزار و 188 میلیارد تومان رسید که با کاهش 8 درصدی نسبت به روز قبل رو به رو بود. تراز پولی حقیقی نیز در جریان داد و ستد روز یکشنبه مثبت بود و خالص ورود پول حقیقی به معاملات خرد تا 159 میلیارد تومان رسید اما در ساعت پایانی مبادلات، تزار پول حقیقی منفی شده و خروج 66 میلیارد تومانی پول حقیقی از این معاملات را رقم زد. همچنین صندوق درآمد ثابت نیز در این روز، خروج پول حقیقی معادل 68 میلیارد تومان را تجربه کرد.

 سبزپوشی شاخص کل با کاهش التهاب در بازار ارزی
به عقیده اکثریت کارشناسان بدترین موضوع برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه وجود نااطمینانی و ابهام در خصوص شرکت‌ها و سیاست‌ها است. کارشناسان بر این باورند که یک سیاست بد که به‌صورت شفاف و بدون ابهام اعمال شود، بهتر از یک سیاست خوب است که بدون شفافیت و همراه با ابهامات اتخاذ می‌گردد. از این‌رو کارشناسان، وجود ابهامات و نااطمینانی‌ها را به‌عنوان بدترین عامل بر بازار سرمایه قلمداد می‌کنند. از جمله مواردی که در روزهای اخیر منجر به بروز نااطمینانی در خصوص بخش مهمی از شرکت‌ها و صنایع بورسی شده بود، بازار ارز است. از آنجا که سودسازی بخش مهمی از شرکت‌های فعال در بازار سرمایه، وابسته به نرخ ارز است، لذا با بروز التهاب در این بازار و نوسانات زیاد قیمت دلار، ابهامات و نااطمینانی‌های جدیدی را برای سرمایه‌گذاران در خصوص برخی شرکت‌های بورسی رقم می‌زد از این‌رو در روز چهارشنبه 10 و روز شنبه 13 اسفند نیز شاهد قرمزپوشی شاخص کل بودیم. اما در روز یکشنبه نرخ ارز در معاملات غیررسمی تا کانال 52هزار تومان پایین آمد و نرخ رسمی دلار در مرکز مبادله ارز و طلا نیز، از 44 هزار 816 تومان در روز گذشته به 43 هزار و 579 تومان در روز یکشنبه رسید.
 از این رو، می توان امیدوار بود که در روزهای آتی، بازارها به آرامش برسند و نااطمینانی ها در خصوص فرجام فعالیت شرکت ها کاهش یابد و در ادامه، سهامداران بتوانند با دید شفاف‌تری در خصوص آینده سرمایه‌‌گذاری های خود تصمیم بگیرند. شروع سیاست های جدید بانک مرکزی و کاهش نوسانات دلار در آینده می تواند منجر به فرار سرمایه به بازار سهام شود و با توجه به ارزنده بودن شاخص های بنیادی بازار سهام، ادامه‌ روند رو به رشد آن محتمل خواهد بود.

ترین‌های بازار سهام
در جریان معاملات روز یکشنبه، گروه‌های خودرو و ساخت قطعات، فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، فرآورده‌های نفتی و استخراج کانه‌های فلزی، بیشترین معاملات بازار را به خود اختصاص دادند.
بر اساس گزارش‌ها، عمده‌ترین فروش حقیقی به حقوقی روی نمادهای «فملی»، «شپنا»، «بپاس»، «ومعادن» و «تاپیکو» صورت گرفته است و در مقابل روی نمادهای «ختوقا»، «رمپنا»، «شیراز»، «انرژی3» و «خاور» بیشترین خرید حقیقی از حقوقی صورت گرفته است.
در بازار بورس نیز، نمادهای «کگل»، «رمپنا»، «وغدیر»، «خودرو» و «وبملت» بیشترین تأثیر مثبت و در مقابل «فارس»، «فملی»، «فولاد»، «تاپیکو» و «میدکو» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص بورس از خود به جا گذاشتند. بر اساس آمار، امروز نمادهای «خودرو»، «شستا»، «خساپا»، «فولاد» و «خگستر»، بیشترین تراکنش‌های بازار بورس را به خود اختصاص دادند.
در بازار فرابورس نیز، نمادهای «آرمان»، «فرابورس»، «بپاس»، «دی» و « کلر» بیشترین تأثیر مثبت و در مقابل «فغدیر»، «شیراز»، «تاپکیش»، «سرچشمه» و «دماوند» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل فرابورس داشتند.
همچنین، نمادهای «انتخاب»، «دی»، «کرمان»، «گدنا» و «فرابورس» بیشترین تراکنش بازار فرابورس را به خود اختصاص دادند.

جستجو
آرشیو تاریخی