صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و سه - ۱۴ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و سه - ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۴

شش کشور اروپایی به دولت نتانیاهو هشدار دادند

جنایات صهیونیست ها صدای اروپایی ها را هم درآورد

حسین فاطمی
خبرنگار

در حالی که با اوج‌گیری خشونت‌های دولت افراطی نتانیاهو و شهرک نشینان صهیونیست علیه فلسطینیان کماکان واکنش‌های جهانی نسبت به این جنایات ادامه دارد، در تازه‌ترین مورد شش کشور اروپایی انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، لهستان و اسپانیا روز شنبه با صدور بیانیه‌ای مشترک نگرانی شدید خود را در خصوص تداوم خشونت‌ها در فلسطین اشغالی ابراز کردند.
در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای وزارت خارجه انگلیس منتشر شد، آمده است: «ما خشونت بی‌رویه شهرک نشینان اسرائیلی علیه غیرنظامیان فلسطینی، از جمله تخریب خانه‌ها و املاک را بشدت محکوم می‌کنیم.» آنها ضمن ابراز ناخرسندی از تلفات انسانی اخیر در فلسطین اشغالی تصریح کردند: «این اقدامات تنها منجر به خشونت بیشتر می‌شود و مسئولان این حوادث باید پاسخگو بوده و مورد پیگرد قانونی قرار گیرند. تمام اقدامات یکجانبه‌ای که صلح و تحریک به خشونت را تهدید می‌کند، باید متوقف شود.»
آن‌ها در این بیانیه اقدامات غیرقانونی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری را به باد انتقاد گرفته و تأکید کردند: «هیچ نتیجه مطلوبی جز صلح عادلانه و پایدار برای همه وجود ندارد. در این راستا، ما مخالفت شدید خود را با تمام اقدامات یکجانبه‌ای که راه حل دو دولتی را تضعیف می‌کند، از جمله گسترش شهرک سازی‌هایی که بر اساس قوانین بین‌المللی غیرقانونی هستند، تکرار می‌کنیم.»
انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، لهستان و اسپانیا همچنین از رژیم صهیونیستی خواستند، «تصمیم اخیر خود را برای پیشبرد ساخت بیش از ۷ هزار واحد شهرک‌سازی در کرانه باختری و مشروعیت بخشی به شهرک‌ها در این منطقه را لغو کند.»
شش کشور اروپایی همچنین در ادامه در یک موضع‌گیری متفاوت، با اشاره به نشست امنیتی تدارک دیده شده توسط امریکا میان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی در بندر «عقبه» که در سایه اعتراضات و محکومیت آن از جانب مردم و گروه‌های مقاومت فلسطین برگزار شد، عنوان کردند: «ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم که از این روند خارج نشوند و به تعهداتی که داده‌اند با تنش زدایی در گفتار و عمل و بازگرداندن آرامش عمل کنند.»
این بیانیه در حالی منتشر شد که همزمان دبیرکل سازمان ملل نیز در سخنانی تشدید حملات شهرک نشینان و وقایع کرانه باختری را محکوم و تأکید کرد: «راه حل دو کشور جایگزینی ندارد و همه باید این را بدانند، فلسطینی‌ها در جهنم زندگی می‌کنند و زندگی‌شان در خطر است. ما با نگرانی شدید اوضاع شهرک «حواره» را دنبال می‌کنیم و مخالف خشونت و تحریک به آن هستیم.»
دبیرکل سازمان ملل با این حال اذعان کرد که جامعه بین‌المللی قادر به اجرای قطعنامه‌های سازمان ملل نیست و حاکمیت بین‌المللی در بسیاری از زمینه‌ها نیاز به اصلاح دارد. وی همچنین معیارهای دوگانه سازمان ملل در قبال مسأله فلسطین و اتفاقات اوکراین را رد کرد.
 
طرح حذف مقاومت در کرانه باختری
شش کشور اروپایی در حالی مدعی موفقیت‌آمیز بودن نشست عقبه شدند که برخی منابع خبر دادند، در این نشست، تشکیلات خودگردان از پشت به مقاومت کرانه باختری خنجر زده است. در همین ارتباط منابع مطبوعاتی جزئیات طرحی را برای ریشه کن کردن مقاومت در نابلس و شهر جنین در کرانه باختری اشغالی فاش کردند. این طرح توسط اردن، تشکیلات خودگردان فلسطین، رژیم صهیونیستی و امریکا تهیه شده است.
این منابع گفتند: «تشکیلات فلسطین قصد دارد موانع امنیتی در ورودی‌ها و تقاطع‌های جنین و نابلس ایجاد کند.» به نوشته این منابع، قرار است نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان در اقدامی ساختگی مانع هجوم نیروهای رژیم صهیونیستی به این شهرها شوند تا از شدت درگیری‌ها بکاهند و این موضوع را به عنوان موفقیتی بزرگ در شبکه‌های اجتماعی ترویج کنند. منابع یاد شده تصریح کردند برخی افراد ناشناس در مراکز امنیتی تشکیلات خودگردان تیراندازی می‌کنند و سپس این اقدام به مقاومت نسبت داده می‌شود و نیروهای تشکیلات خواهند توانست به بهانه ناامنی، مقاومت را سرکوب کنند.
منابع مطبوعاتی تأکید کردند که رژیم اشغالگر با کمک اردن و امریکا حمایت مالی و نظامی لازم را برای از بین بردن مقاومت در جنین و نابلس فراهم خواهند کرد. این طرح قرار است در 10 روز آینده آغاز شود. رسانه‌های وابسته به تشکیلات خودگردان و جنبش فتح نیز کمپینی رسانه‌ای برای تبلیغ این اتفاق به راه خواهند انداخت.

شکاف بزرگ در ارتش رژیم صهیونیستی
رژیم صهیونیستی در حالی از طریق تشکیلات خودگردان در تکاپو است بر مشکلات امنیتی خود فایق آید که گزارش روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت حاکی از شکافی بی‌سابقه در ارتش این رژیم است. بنا بر گزارش این روزنامه، ۱۳۰ افسر و سرباز از واحدهای مهندسی یگان «یاهلوم» که در مأموریت‌های ویژه تخصص دارند، به وزارت جنگ رژیم صهیونیستی اطلاع دادند که در صورت تصویب اصلاحات قضایی با «مشکلاتی در انجام خدمت ذخیره» مواجه خواهند شد. به نوشته این روزنامه، نیروهای ذخیره از واحد مهندسی یاهلوم به ده‌ها سرباز در واحدهای نخبه مانند واحد شیلداگ، واحد ۶۶۹، واحد عملیات ویژه بخش اطلاعات نظامی، واحد ۸۲۰۰ عملیات و جنگ سایبری و سیستم نظارت نیروی هوایی ملحق می‌شوند. بنا بر این گزارش یکی از نظامیانی که این طومار را امضا کرده، گفته است: «معتقدیم که در اینجا با شکاف بزرگی مواجه هستیم که در حال نفوذ در صفوف یگان‌های ذخیره است. اگر در گذشته به همزیستی مذهبی و سکولار، راست و چپ عادت داشتیم، وضعیت امروز فرق کرده است. تهدید نکردیم؛ اما می‌گوییم با تصویب اصلاحات، در اجرای دستورات برای انجام خدمات ذخیره‌ با مشکل مواجه می‌شویم.»
این در حالی است که پیشتر، ژنرال گابی اشکنازی، رئیس سابق ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی در کنفرانس سالانه مرکز تحقیقات امنیت «ملی» نسبت به پیامدهای خطرناک پدیده امتناع از انجام خدمت ذخیره هشدار داده بود.  وی در این نشست که دوشنبه هفته پیش برگزار شد، تأکید کرد: «این یک خطر بزرگ برای نیروی نظامی اسرائیل است، زیرا اندازه واقعی اقتدار نیروی ذخیره در ارتش بسیار بیشتر از آن چیزی است که یک شهروند عادی تصور می‌کند، نیروی ذخیره همه یگان‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و جزو ضروری قدرت ارتش اسرائیل است و قدرت ارتش برای مقابله با تهدید خارجی محسوب می‌شود.»

جستجو
آرشیو تاریخی