صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و سه - ۱۴ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و سه - ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲۳

به بهانه اظهارنظرهای بی سند برخی سلبریتی‌ها در ماجرای مسمومیت دانش آموزان

مغزهای کوچک زنگ‌زده

مصطفی وثوق کیا
روزنامه نگار

ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان شهرهای مختلف در این روزها وارد مراحل حساس‌تری شده است. تعداد مدارس درگیر در این ماجرا بالا رفته و تلاش‌ها هم برای پیدا کردن عوامل این مسمومیت‌ها بیشتر شده است. با این حال یک مسأله در این میان تأمل‌برانگیز است و آن رفتارهای برخی افراد مشهور در این ماجراهاست. بسیاری از چهره‌های سرشناس در این ماجرا بدون توجه به ابعاد مسأله و ماجرا شروع به موضع‌گیری کردند و بدون کمترین اطلاعات بر اساس عکس‌ها و تصاویر منتشر شده متن‌‌های احساسی و تهییجی منتشر کردند که فقط به درد لایک و افزایش فالوور می‌خورد. آنها در این متن‌ها بدون توجه به اینکه این گونه موضع‌گیری‌ها فقط باعث افزایش بیشتر جو ناامنی روانی جامعه خصوصاً دنبال‌کنندگان آنها خواهد شد حرف‌های بدون سند و مدرکی را منتشر و حتی مسئولان کشور را متهم کردند.
مثال و مصداق در این باره زیاد است ولی یکی از این متن‌ها متعلق به کسی است که در یکی از برنامه‌های تعطیل شده حوزه کتاب حضور پیدا کرد و به دلیل طرح‌ بحث‌های خوب و آرامش‌بخش توانست در میان مخاطبان جایگاه خوبی بدست آورد. در این رویکرد رسانه ملی سکوی پرش کسی شده بود که با حرف‌های خود سعی می‌کرد آرامش را به مخاطب خودش تزریق کند و آگاهی آنها را بالا ببرد. حالا همین شخص که از این رهگذر اسم و نام خوبی برای خودش فراهم کرد و موقعیت‌های شغلی متعددی نیز برایش مهیا شد در این فضا که مخاطبش را باید آرام کند با انتشار استوری‌های تند و تهییجی خلاف تمام حرف‌ها و سخنان خود و بدون سند از «ترور بیولوژیک» که این روزها از زبان منافقین و معاندین بیان می‌شود حرف‌ می‌زند. او به یکباره از آدمی که می‌خواست همگی با آرامش به امور خود فکر کنند، از کتاب‌ها برایشان می‌گفت و خواهان تعقل و فکر بود تبدیل شده است به کسی که به آرمان‌های نظام متلک می‌اندازد و حرف‌هایی می‌زند که در کوچه و خیابان و تاکسی می‌توان از هرشخصی بدون سند و مدرک شنید. او مسخره می‌کند و از بی‌دولتی حرف می‌زند و حتی تئوری سقوط را مطرح می‌کند. آن‌هم به استناد مسمومیت دانش‌آموزانی که هنوز برایش مدرک مستدلی یافت نشده و همه امور کشور به دنبال حل‌ آن هستند ولی آقای روانشناس و کتاب‌خوانده گویا این همه کتاب خواندن به کارش نیامده و نیازمند استوری زدن است تا برای مخاطبانش ژست بگیرد. بله می‌شود با فالوور میلیونی طوری رفتار کنی تا همه تعریف کنند ولی یک خط سند و مدرک و حرف حسابی نزده باشی. آقای نخبه این سقوط است برای شما که مدعی بودی؟
حالا ماجرا شکل عجیب‌تری به خود گرفته است. سلبریتی‌های سینما که سابقه اظهارات غیرمستند درباره مسائل مختلف کشور دارند این روزها به بهانه این مسأله تمام ارکان رسمی نظام را متهم می‌کنند. در تازه‌ترین موضع‌گیری، چند چهره سینمایی تصویری از یک دختربچه دبیرستانی با ماسک ضدشیمیایی منتشر کردند که در کنارش دو نیروی رسمی انتظامی قرار گرفته و این طور القا می‌کنند که این حمله توسط نیروی رسمی نظامی انجام شده است. هنوز یادمان نرفته است که ترانه علیدوستی فیلمی تقطیع شده از دستگیری یک قمه‌کش منتشر کرد و این‌طور القا کرد که این حمله توسط پلیس انجام شده است. متأسفانه در آن مسأله پلیس بدون اعلام شکایت از این بازیگر از کنار مسأله عبور کرد ولی این بار لازم است حتماً این بازیگران با شکایت نیروی انتظامی توسط دستگاه قضایی برای اثبات این اتهامات فراخوانده شوند و اگر مستندی ندارند تاوان متهم کردن نیروی نظامی کشور را بپردازند.

جستجو
آرشیو تاریخی