صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و سه - ۱۴ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و سه - ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۰

اصلاح بازار در اولین روز از هفته سوم اسفند

شاخص کل بورس کانال 1.8 میلیون واحد را ترک کرد

در پی معاملات بورس تهران در روز شنبه، برتری دست عرضه در بازار حاکم شد و با غلبه بر فشار تقاضا افت 33 هزار واحدی شاخص کل بورس را رقم زد.
شاخص کل بورس روز شنبه 13 اسفند، با دست برتر فروشندگان روبه‌رو شد و با توجه به آنکه عمده نماد‌ها با افت قیمت همراه بودند، کاهش 33 هزار و 500 واحدی را تجربه کرد تا در نهایت با پایان معاملات شنبه، کانال 1.8 میلیون واحدی را پس از 4 روز معاملاتی، ترک کرده و در ارتفاع یک میلیون و 788 هزار واحد آرام گیرد.
شاخص هم‌وزن نیز با کاهش 4 هزار و 880 واحد به 532 هزار و 990 واحد و شاخص قیمت با افت 2 هزار و 893 واحد به 316 هزار و 10 واحد رسید. بر اساس آمار، گروه مپنا (رمپنا)، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی (وبانک)، ایران خودرو (خودرو)، بانک پاسارگاد (وپاسار) و زامیاد (خزامیا) بیشترین تأثیر مثبت و در مقابل فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، ملی صنایع مس ایران (فملی)، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس)، معدنی و صنعتی گل‌گهر (کگل)، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) و پالایش نفت اصفهان (شپنا) بیشترین تأثیر منفی را از خود بر شاخص کل بورس به جا گذاشتند. بر همین اساس، در این روز، ایران خودرو (خودرو)، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، سایپا (خساپا)، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر)، پالایش نفت اصفهان (شپنا) و پالایش نفت تهران (شتران) بالاترین تراکنش این بازار را به خود اختصاص دادند. همچنین، گروه خودرو در معاملات شنبه صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه 2 میلیارد و 703 میلیون برگه سهم به ارزش 927 میلیارد تومان دادوستد شد. شاخص فرابورس نیز معاملات روز شنبه 13 اسفند را با رخت سرخ به پایان رساند و با بیش از 288 واحد کاهش در سطح ۲۳ هزار و 719 واحد قرار گرفت. بر اساس گزارش‌ها، کلر پارس (کلر)، مجتمع جهان فولاد سیرجان (فجهان)، تولید برق عسلویه مپنا (بمپنا) و سرمایه‌گذاری مس سرچشمه (سرچشمه) و ریل پرداز نوآفرین (حآفرین) بیشترین تأثیر مثبت و در مقابل پلیمر آریاساسول (آریا)، فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)، آهن و فولاد غدیر ایرانیان (فغدیر)، شرکت آهن و فولاد ارفع (ارفع) و پتروشیمی زاگرس (زاگرس) بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل فرابورس داشتند.
همچنین، گروه انتخاب الکترونیک آرمان (انتخاب)، بانک دی (دی)، صنایع فروآلیاژ ایران (فروژ)، س.توسعه و عمران استان کرمان (کرمان)، تهیه توزیع غذای دنا آفرین فدک (گدنا) و فرابورس ایران (فرابورس) بیشترین تراکنش این بازار را به خود اختصاص دادند. با پایان معاملات بازار سرمایه در روز شنبه، ارزش معاملات خرد به 7 هزار و 847 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی قبل با 28 درصد کاهش روبه‌رو بود. همچنین روز شنبه، شاهد خروج 952 میلیارد تومان پول حقیقی از معاملات خرد و خروج 185 میلیارد تومان از صندوق با درآمد ثابت بودیم.
گروه شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی و خدمات فنی و مهندسی و پیمانکاری بیشترین تزریق نقدینگی را تجربه کردند و در مقابل، گروه‌های فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و فرآورده‌های نفتی با بیشترین خروج پول همراه بودند. مطابق گزارش‌ها، حقوقی‌ها عمده حمایت خود را به نمادهای فولاد، فملی، شپنا، شتران، تاپیکو و شستا در برابر عرضه‌های حقیقی اختصاص دادند.

جستجو
آرشیو تاریخی