صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و دو - ۱۳ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و دو - ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۷

ظرفیت بهره‌مندی از آب‌شیرین‌کن‌ها به ۱۰۲ هزار مترمکعب رسید

وزیر نیرو از برنامه جدی وزارت نیرو برای استفاده از آب‌های غیرمتعارف در کشور خبر داد و گفت: امروز در وزارت نیرو استفاده از منابع آب غیرمتعارف در دستور کار جدی قرار گرفته و در این راستا پروژه‌های متعددی در حال اجرا و بهره‌برداری است.
علی‌اکبر محرابیان در آیین افتتاحیه طرح‌ها و پروژه‌های صنعت آب و برق در استان بوشهر، افزود: امروز به مرور زمان و با رشد اقتصاد و افزایش میزان مصرف آب در کنار افزایش میزان تقاضای منابع آبی، سالانه شاهد تحلیل این منابع هستیم، بر این اساس استفاده از آب‌های غیرمتعارف از جمله بهره‌مندی از آب دریا جزو برنامه‌های وزارت نیرو است. محرابیان با انتقاد از عدم برنامه‌ریزی مناسب به منظور بهره‌مندی از اینگونه منابع در کشور اظهار کرد: امروز در وزارت نیرو استفاده از منابع آب غیرمتعارف در دستور کار جدی قرار گرفته و در این راستا پروژه‌های متعددی در حال اجرا و بهره‌برداری است. وزیر نیرو پیش‌بینی کرد نیمی از این ظرفیت در شهر‌ها و مناطق ساحلی و نیمی دیگر برای انتقال به داخل سرزمین بویژه فلات مرکزی واقع در این ناحیه مورد استفاده قرار گیرند.
وزیر نیرو گفت: از جمله مهم‌ترین این پروژه‌ها می‌توان به پروژه خط انتقال آب سیستان‌وبلوچستان و در ادامه خراسان‌جنوبی و خراسان‌رضوی اشاره کرد و امروز در کمتر از یک سال می‌توان گفت این پروژه ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وی همچنین خط دوم انتقال آب به استان‌های کرمان و یزد را از دیگر پروژه‌های مهم وزارت نیرو عنوان کرد و افزود: اخیراً با دستور رئیس‌جمهور عملیات اجرایی این پروژه آغاز شد که خوشبختانه با روند رو به رشدی در حال پیشرفت است، در کنار آن خط سوم به‌عنوان خط ویژه برای انتقال آب به استان اصفهان نیز در حال پیشرفت چشمگیری بوده است و انتظار می‌رود با تحقق کامل این مهم، بخش قابل‌ملاحظه‌ای از مصارف شرب، بهداشتی و صنعتی تأمین شود.
وی با اشاره به پیش‌بینی دو خط انتقال آب در استان فارس تصریح کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده انتظار می‌رود تا پایان دولت سیزدهم به میزان ۲۴۰ هزار مترمکعب از ظرفیت آب‌شیرین‌کن‌ها در شبکه توزیع شهر‌های استان بوشهر استفاده کنیم.
 وزیر نیرو ادامه داد: در ابتدای دولت سیزدهم مجموع ظرفیت بهره‌مندی از آب‌شیرین‌کن‌ها برابر با ۳۵ هزار مترمکعب بود و به واسطه اجرای پروژه‌های متعدد از سال گذشته تا به امروز، این ظرفیت به ۱۰۲ هزار مترمکعب رسیده است، در چنین شرایطی پیش‌بینی می‌شود در استان بوشهر با هیچ‌گونه تنش آبی روبه‌رو نشویم.
 وزیر نیرو با بیان اینکه پروژه آب‌شیرین‌کن استان بوشهر با به‌روز‌ترین و ارزان‌ترین فناوری اجرایی شده است، گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده انتظار می‌رود تا پایان دولت سیزدهم به میزان ۲۴۰ هزار مترمکعب از ظرفیت آب‌شیرین‌کن‌ها در شبکه توزیع شهر‌های استان بوشهر استفاده کنیم.
محرابیان اضافه کرد: در خط انتقال آب سیراف به شهرستان جم، ۴۲ کیلومتر خط ۹۰۰ و ۳۳ کیلومتر خط انتقال برق اجرا شده، در کنار آن پنج ایستگاه پمپاژ در طول این مسیر احداث شده است و در نهایت ۴۰ کیلومتر شبکه توزیع در کمترین زمان ممکن ایجاد شد.
وزیر نیرو با بیان اینکه اجرای این پروژه در سال ۸۶ مصوب و  سال 90-89 متوقف شد، اظهار کرد: به دلیل دشواری‌های بسیار اجرای این پروژه متوقف شده بود که خوشبختانه امروز با همکاری‌های خوب دستگاه‌های مختلف اجرایی شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی