صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و دو - ۱۳ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و دو - ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲

در سفر رئیس جمهور به استان بوشهر فاز 14 پالایشگاه پارس جنوبی و 15 طرح بزرگ تأمین آب که به دست متخصصان ایرانی ساخته شده به بهره برداری رسید

ساخت ایران

            ادامه از صفحه اول


افتتاح پالایشگاه تماماً ایرانی
فاز ۱۴ پارس جنوبی
نخستین برنامه آیت‌الله رئیسی در سفر به بوشهر در روز نخست، افتتاح پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی به عنوان ایرانی‌ترین فاز این مجتمع گازی بود. با بهره‌برداری از این فاز روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز شیرین، ۴۰۰ تن گوگرد، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و سالانه یک میلیون تن اتان و یک میلیون تن LPG جهت خوراک واحدهای پتروشیمی تولید می‌شود.رئیس جمهور، بهره‌برداری از این پالایشگاه بزرگ به همت متخصصان ایرانی را نماد و نمود عینی تحقق شعار سال و از مؤلفه‌های اقتدارآفرین در راستای تحقق ایران قوی دانست و با اشاره به محصولات تولیدی این پالایشگاه تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود کشور ظرفیت‌های زیادی برای پیشرفت دارد، یکی از جلوه‌های آن مجموعه‌هایی مثل همین پارس جنوبی است که تبدیل به جلوه خودکفایی و استقلال کشور شده است. آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: شرکت‌های خارجی که برای احداث فاز ۱۴ پالایشگاه پارس جنوبی به ایران آمده بودند، با تصور اینکه بعد از رفتن آنها کار این فاز بر زمین می‌ماند، ایران را ترک کردند، اما متخصصان جوان کشورمان اجازه ندادند کار روی زمین بماند و فاز ۱۱ این مجموعه نیز بزودی با همت همین متخصصان به بهره‌برداری خواهد رسید.  رئیس جمهور، با اشاره به اینکه پس از تکمیل فاز ۱۱ به عنوان آخرین فاز پارس جنوبی، باز هم کار ما تمام نخواهد شد، بر سرعت‌بخشی در بهره‌برداری از میادین مشترک تأکید کرد.

جبران خسارت‌ها و کم کاری‌های گذشته
آیت‌الله رئیسی همچنین با اشاره به بازدید از پروژه ایران ال‌ان‌جی که از سال ۹۲ با سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری، تا پیش از آغاز به کار دولت سیزدهم متوقف مانده بود، اظهارکرد: با تلاش‌های صورت گرفته در یکسال و نیم گذشته به پیشرفت‌های قابل توجهی رسیده و خسارت‌های وارد شده در ۱۰ سال گذشته به این پروژه حتماً باید جبران شود.وی همچنین به موضوع سوختن مشعل‌ها در مجتمع گازی پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: وزیر نفت نوید داده است که سوختن این مشعل‌ها با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان مهار شده و در جهت رفع ناترازی انرژی کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
رئیس جمهور در ادامه توجه به کارگران را مورد تأکید قرار داد و گفت: تحت هیچ شرایطی نباید حق کارگران نادیده گرفته شود و حتی یک ماه حقوق آنان به تعویق بیفتد. اگر در اعتبارات پروژه‌ها کاستی وجود دارد، نباید در حقوق و دستمزد کارگران لحاظ شود.
وی، توجه وزارت نفت به مسئولیت‌های اجتماعی در استان‌های نفت و گازخیز را قابل تقدیر دانست و گفت: مردم مناطقی که لوله‌های گاز و نفت از آنجا عبور می‌کند، انتظار دارند از مواهب استخراج و انتقال انرژی در زمینه محرومیت‌زدایی و ایجاد جاده، مدرسه و خانه بهداشت بهره‌مند شوند.

دشمن به دنبال اختلال در روند توسعه بود
آیت‌الله رئیسی، با اشاره به اینکه دشمن به دلیل برخی ضعف‌ها در کشور به دنبال ایجاد اختلال و توقف در روند توسعه کشور بود، اظهارکرد: اما متخصصان و کارگران ایرانی با طراحی، اجرا و تکمیل این پروژه نشان دادند که نه تنها متوقف نخواهند شد، بلکه این چنین قدرت و توان خود را به رخ دشمنان می‌کشند.  رئیس جمهور پالایشگاه ۱۰۰ درصد ایرانی فاز ۱۴ پارس جنوبی را از مؤلفه‌های اقتدارآفرین در راستای تحقق ایران قوی عنوان کرد و افزود: تقویت و توسعه این بخش از اقتصاد به عهده وزارت نفت و شرکت‌های تابع آن است که باید توأمان ادامه پیدا کند. آیت‌الله رئیسی پیش از آغاز سخنان خود در این مراسم ۴ طرح مجتمع پتروشیمی پارس گلایکور، مخازن 9گانه پتروشیمی سبز عسلویه، پست برق پتروشیمی دماوند و واحد دوم طرح سیکل ترکیبی نیروگاه متمرکز پارس جنوبی را نیز به صورت ویدیوکنفرانسی افتتاح کرد.

دشمن نمی‌خواهد ملت ایران مستقل و آزاد باشد
 آیت‌الله رئیسی بعد از ظهر پنجشنبه، در اجتماع مردم بوشهر با بیان اینکه دشمن نمی‌خواهد ملت ایران مستقل، آزاد، با اراده و انسجام زندگی کند، به توطئه‌ها و فتنه‌انگیزی‌های متعدد دشمنان از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی علیه انتخاب و اراده این ملت برای عمل به دین و شریعت اشاره کرد و افزود: دشمن تلاش کرد با جنگ تحمیلی، فتنه منافقین و تهدیدها و تحریم‌های ظالمانه حرکت توفنده ملت ایران را متوقف یا حداقل کند نماید، اما موفق نشده و در آینده نیز نخواهد شد.وی با اشاره به جنگ ترکیبی اخیر دشمن که با بهره‌گیری از تجربیات گذشته آنها طراحی و اجرا شده بود، اظهارکرد: دشمن تصور می‌کرد با اغتشاش خیابانی می‌تواند حرکت ملت ایران را کند یا متوقف کند، اما دچار اشتباه محاسباتی شد چرا که فکر می‌کرد این مردم و کشور مثل برخی مردم و کشورهای دیگر هستند.

التهاب در بازار پس از ناکامی در اغتشاشات
رئیس جمهور به ایجاد اغتشاش اقتصادی و ارزی دشمن پس از ناکامی در اغتشاشات خیابانی اشاره و تصریح کرد: وقتی اغتشاشات خیابانی با حضور و بصیرت مردم ناکام ماند،دشمن تلاش می‌کند با ایجاد التهاب در بازار و عرصه اقتصاد تولید و فعالیت‌های علمی ، فنی و فناوری را در کشور کند یا متوقف کند، اما امروز صبح در عسلویه فقط در یک فقره شاهد بهره‌برداری از پروژه‌ای عظیم بودیم که با سرمایه‌گذاری بیش از ۲ میلیارد دلاری و تماماً ایرانی اجرا شده است. آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه دشمنان به دنبال بهانه‌جویی برای فتنه‌انگیزی علیه ملت ایران هستند، تأکید کرد: همانگونه که در سخنرانی روز ۲۲ بهمن در اجتماع مردم گفتم ملت ایران در جایگاه مدعی است و این کشورهای غربی هستند که در جایگاه متهم بوده و باید پاسخگو باشند.

ذخایر ارزی در شرایط مناسب است
رئیسی با بیان اینکه دشمنان می‌خواهند با ایجاد انتظارات تورمی، التهاب در بازار و دروغ‌پردازی در رسانه‌هایشان اهداف خود را به پیش ببرند، گفت: دشمنان هر بار دروغی می‌گویند و این بار مدعی شده‌اند که ذخایر ارزی کشور کافی نیست، اما اینجا اعلام می‌کنم که به برکت حضور مردم، تولید و به برکت کار شبانه‌روزی جوانان خوب ما ذخایر ارزی کشور کافی و در شرایط مناسب است.
رئیس جمهور افزود: مردم دست دشمن را خوانده‌اند و همانگونه که دشمن را در اغتشاشات خیابانی ناکام گذاشتند در اغتشاشات ارزی نیز ناکام خواهند گذاشت.آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه امروز کشورهای بسیاری برای سرمایه‌گذاری در ایران رغبت دارند و زمینه‌های رشد بالای اقتصادی در کشور قابل مشاهده است، اظهارکرد: روند حرکت و پیشرفت ملت ایران با توطئه‌های دشمن متوقف نشده و نخواهد شد. دشمن به دنبال ناامید کردن مردم است و لذا هر کس با عمل و قلم خود بین مردم امید ایجاد کند در جهت راهبرد نظام جمهوری اسلامی حرکت کرده و هر کس به هر شکلی یأس و ناامیدی ایجاد کند، در جهت راهبرد دشمن عمل کرده است. رئیس جمهور با اشاره به آمارهایی که نشاندهنده کاهش بیکاری و افزایش آمار ایجاد اشتغال است، تصریح کرد: آمار نشان می‌دهد با راه‌اندازی واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل شاهد رشد اشتغال و کاهش بیکاری هستیم، اما این در برابر ظرفیت‌های فراوان ایران کفایت نمی‌کند.

واگذاری 1300 هکتار زمین به جوانان کارآفرین
آیت‌الله رئیسی با اشاره به مصوبه واگذاری ۱۳۰۰ هکتار زمین برای پرورش میگو به جوانان آماده به کار و تولید در سفر اول دولت به استان بوشهر گفت: ۷۰۰ هکتار از این میزان زمین واگذار شده و ۶۰۰ هکتار دیگر نیز با انجام مقدمات لازم بزودی واگذار خواهد شد.رئیسی همچنین با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده برای رفع مشکل آب آشامیدنی در بوشهر، جم و دشتستان در سفر اول دولت مردمی به استان بوشهر افزود: امروز شاهدیم که گله به حق مردم در زمینه آب آشامیدنی با راه‌اندازی آب شیرین‌کن و دیگر اقدامات لازم و با تأمین ۳۵ میلیون مترمکعب آب آشامیدنی رفع شده و رفع این مشکل در باقی بخش‌های استان نیز پیگیری خواهد شد.
رئیس جمهور به موضوع رفع مشکل مسکن در استان اشاره و اظهارکرد: در بخش‌هایی که امکان واگذاری زمین برای مسکن ویلایی فراهم بوده، این اقدام آغاز شده و امروز ۱۰ هزار واحد مسکونی که احداث آنها آغاز شده بود در سراسر استان آماده واگذاری است.
آیت‌الله رئیسی همچنین با بیان اینکه برای طرح‌های عمرانی استان بوشهر و از جمله راه‌آهن بوشهر به شیراز و جاده‌های مواصلاتی نیز بودجه و اعتبارات لازم در نظر گرفته شده است، به آغاز آبگیری چندین سد در دست اجرا در استان اشاره کرد و گفت: کار و فعالیت در استان در حوزه‌های مختلف با قوت به پیش خواهد رفت و از مشکلات با دست توانای خود مردم گره‌گشایی خواهد شد.

جشن ازدواج ۳۱۳ زوج بوشهری با حضور رئیس‌جمهور
در جریان سفر آیت‌الله رئیسی به استان بوشهر، جشن وصال و آیین ازدواج ۳۱۳ زوج جوان بوشهری با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد. رئیس‌جمهور در این مراسم با اشاره به تلاش نظام سلطه برای تضعیف نهاد خانواده و ترویج مفاهیم غیرانسانی در این حوزه به عنوان شاخص‌های جعلی مدنیت، توجه به ترویج فرهنگ «تشکیل خانواده» را امری مهم و تسهیل ازدواج جوانان را از اولویت‌های دولت مردمی برشمرد.
 
افتتاح ۱۵ طرح بزرگ آب و برق استان بوشهر
یکی دیگر از جلوه‌های توسعه و توقف‌ناپذیری کشور، افتتاح ۱۵ طرح بزرگ آب شیرین‌کن، خط آبرسانی، آبگیری سد و انتقال برق در استان بوشهر با حضور رئیس‌جمهور بود. در این میان، پروژه آب شیرین‌کن ۳۵۰۰ مترمکعبی بوشهر، پروژه‌ای صددرصد ایرانی است که با سرمایه‌گذاری، طراحی، نصب و اجرای گروه صنعتی مپنا احداث شده است. فاز اول طرح آبرسانی شهرستان جم نیز پس از ۱۵سال توقف، تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است. همچنین دو پروژه سد مخزنی باغان با ظرفیت ۳۲ میلیون مترمکعب و پروژه سد مخزنی اخند با ظرفیت ۲میلیون مترمکعب با دستور رئیس‌جمهور افتتاح و آبگیری شد.
آیت‌الله رئیسی در این مراسم گفت: این طرح‌های چندساله که با همت وزارت نیرو و متخصصان توانمند داخلی طی چند ماه به سرانجام رسیده، از جمله کارهای بسیار بزرگ و افتخارآمیز در جهت گره‌گشایی از مشکلات مردم است. وی، اجرای پروژه‌های آ‌برسانی جهت رفع تنش‌های آبی در استان‌های کم‌آب کشور را از برنامه‌های محوری دولت عنوان کرد و گفت: رفع مشکل آب آشامیدنی مردم بوشهر و پایان جیره‌بندی آب در این استان، از نتایج توجه دولت به رفع مشکلات ناشی از تنش آبی در کشور است. آیت‌الله رئیسی استقبال گرم مردم بوشهر از کاروان دولت مردمی و همچنین حضور پرشور آنها در عرصه‌های مختلف را برای دولت مسئولیت‌آور دانست.
 
افتتاح و آغاز ساخت ۶ هزار و ۹۲۱ واحد نهضت ملی مسکن
در ادامه سفر، با حضور رئیس‌جمهور از 2 هزار و 221 واحد مسکونی بهره‌برداری و عملیات اجرایی ساخت ۴۷۰۰ واحد طرح نهضت ملی مسکن در بوشهر آغاز شد. همچنین با حضور رئیس‌جمهور عملیات اجرایی فاز یک توسعه بندر گناوه آغاز و طرح‌های دیگری از جمله تأسیسات دریایی پایانه بین‌المللی مسافری والفجر، ۱۱ کیلومتر از باند دوم جاده اهرم -برازجان و قطعه سوم کنارگذر چهار خط گنگانگ-دوراهک به طول ۱۳.۵کیلومتر افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید.
 
 قدردانی رئیسی از استقبال مردم
آیت‌الله رئیسی صبح روز گذشته نیز در جمع مردم شهرستان «خورموج» با تشکر از حضور و استقبال پرشور و صمیمی آنان، این حضور را برای دولت مسئولیت‌آور دانست و گفت: استقلال‌خواهی و اراده مردم ایران برای اینکه نه زیر بار ظلم بروند و نه به کسی ظلم کنند، دلیل خشم و غضب دشمنان علیه این ملت از ۴۳ سال قبل تاکنون است. وی اضافه کرد: مردم ایران اراده کردند کشورشان ملجأ و پناه همه محرومان و مستضعفان و مظلومان عالم شود و اعلام کردند که ما نه در شعار که در عمل می‌توانیم خودمان کشورمان را بسازیم.
آیت‌الله رئیسی با اشاره به اعمال تحریم و تهدیدهای دشمنان علیه ملت ایران و در عین حال اعتراف آنان به شکست سیاست فشار حداکثری علیه این ملت، تصریح کرد: این قدرت ملت ایران بود که تهدیدها، تحریم‌ها، توطئه‌ها و جنگ ترکیبی دشمنان را شکست داد. وی با اشاره به تحلیل رهبر معظم انقلاب درباره دلایل راه‌اندازی جنگ ترکیبی علیه ملت ایران اضافه کرد: دشمنان وقتی نتوانستند از تهدید، تحریم و جنگ ترکیبی علیه ملت ایران به نتیجه برسند و پیشرفت او را متوقف کنند، به دنبال اثرگذاری بر زندگی و سفره مردم رفتند.
 
برنامه دشمن برای ایجاد ترس و ناامنی در مدارس
رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه دشمن پس از جنگ ترکیبی و تلاش برای ایجاد التهابات ارزی و اقتصادی به سراغ پروژه امنیتی در مدارس رفته است، گفت: دشمن می‌خواهد برای فرزندان ما در مدارس دلهره، ناامنی و فضای ترس و ناامیدی ایجاد کرده و از این طریق ایجاد آشوب کند.
وی افزود: یک روز آشوب و اغتشاش خیابانی، یک روز اغتشاش در حوزه مالی و ارزی و اقتصادی و یک روز مسأله‌سازی امنیتی در حوزه تحصیل و مدارس، اینها ترفندهایی است که دشمنان برای ناامید کردن مردم طراحی و اجرا می‌کنند، چون می‌بینند به‌رغم همه این تهدیدها و تحریم‌ها و به‌رغم همه این نقشه‌ها روز ۲۲ بهمن در سراسر کشور مردم با بصیرت، آگاهانه، مقتدرانه و عزتمندانه حضور پیدا کردند و دشمن را شکست دادند.
رئیس‌جمهور اظهارکرد: دشمن خود اعتراف کرد که ۲۲ بهمن امسال با همه سال‌های قبل متفاوت بود. تفاوت آن برای آن است که مردم احساس کردند دشمن می‌خواهد به اهداف پلید خود برسد و تصمیم گرفتند دشمن را ناکام کنند.
 آیت‌الله رئیسی با اشاره به مسائل اخیر پیش آمده در ارتباط با برخی مدارس تصریح کرد: در جلسه اخیر دولت، وزیر کشور و وزیر اطلاعات را مأمور کردم تا هر چه سریع‌تر این موضوع را ریشه‌یابی و بررسی و اطلاعات آن را هم سریعاً به مردم عزیزمان اعلام کنند تا توطئه دشمن برای ایجاد دلهره و ناامیدی در مردم خنثی شود.
 
مردم پای نظام و ارزش‌ها ایستاده‌اند
رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به حضور معنادار مردم شهرستان خورموج در استقبال از خدمتگزاران خود اضافه کرد: کسانی که ارزیابی و رصد می‌کنند، ببینند این حضور معنادار مردم را که در روز جمعه از استراحت خود گذشته و در این عرصه حضور یافته‌اند؛ معنا و مفهوم این حضور آن است که ما پای انقلاب، نظام و ارزش‌های خودمان با همه وجود هستیم.
 
افزایش اشتغال در بوشهر و سراسر کشور
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه با وجود امکانات و ظرفیت‌های فراوان بوشهر، بیکاری در این استان معنا ندارد، افزود: بر اساس گزارش‌ها میزان اشتغال‌آفرینی در دولت مردمی چه در استان بوشهر و چه در سراسر کشور افزایش یافته و نشان می‌دهد شرایط کاملاً متفاوت شده اما همچنان، هم نیاز به اشتغال وجود دارد و هم زمینه برای ایجاد اشتغال داریم.
 
 وحدت، رمز پیشرفت کشور
آیت‌الله رئیسی در نمازجمعه شهرستان برازجان نیز گفت: اگر امروز کشور در حال پیشرفت است، رمز آن وحدت و انسجامی‌ است که به برکت ولایت‌فقیه و تلاش و مجاهدت مردم در کشور وجود دارد.  وی تلاش خستگی‌ناپذیر و گرفتار حاشیه نشدن را از مهم‌ترین دستور کارهای دولت برشمرد و تصریح کرد: اما پیام استقبال گرم و پرشور شما از کاروان دولت خدمتگزار و حضورتان در عرصه‌های مختلف به دولتمردان آن است که به هیچ وجه نباید گرفتار حاشیه شوند و تمام تلاش خود را معطوف به گره‌گشایی از مشکلات کشور کنند. رئیسی در ادامه با بیان اینکه رویکرد دولت تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در بخش‌های مختلف کشور بویژه در استان بوشهر است، اظهار کرد: برخی پروژه‌هایی که در این سفر مورد بهره‌برداری قرار گرفت، بیش از ۱۴ سال متوقف و راکد مانده بود، اما دولت خود را مکلف به اتمام این پروژه‌ها می‌دانست و با همت مسئولان بسیاری از آنها تکمیل و به بهره‌برداری رسید. رئیس‌جمهور در ادامه تکمیل بیمارستان ۱۷ شهریور برازجان و همچنین سد دالکی برای تأمین آب مردم این منطقه را از جمله خواسته‌های اصلی مردم برازجان عنوان و خطاب به مردم شهرستان برازجان تأکید کرد: آنچه شما مردم عزیز باید بدانید آن است که دولتمردان تمام توان خود را در جهت رفع مشکلات و پیشرفت این شهرستان و روستاهای آن در دستور کار قرار داده و حتماً شما مردم را در جریان اقدامات انجام شده قرار خواهند داد.

 

بــــرش

معاون اجرایی رئیس جمهور خبر داد

5 مدیر بوشهری عزل شدند

سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در توئیتی به نقل از محسن منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور نوشت: با دستور رئیس جمهور در دور دوم سفر، مدیران استان بوشهر ارزیابی شدند. ۵ مدیر استان مورد تشویق قرار می‌گیرند و ۵ مدیر هم برکنار می‌شوند. به گفته منصوری، در آستانه سفر رئیس جمهور به استان بوشهر براساس ارزیابی های به‌عمل آمده، چند مدیر دیگر هم علاوه بر این افراد برکنار شده‌اند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی