صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و یک - ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و یک - ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۹

کاشت یک میلیارد اکسیژن‌ساز در کشور

جنگل‌های کشور تخریب شده‌اند اما تلاش ما برای جنگل کاری به اندازه تخریب‌ها نیست

 نفیسه امامی
خبرنگار

 اهمیت درختکاری در صیانت و حفاظت از خاک یکی از اهداف وزارت جهاد کشاورزی است چراکه بدون صیانت از خاک امکان تحقق امنیت غذایی امکانپذیر نخواهد بود. در همین راستا طرح کاشت یک میلیارد درخت از حدود یکسال قبل در وزارت جهاد کشاورزی مورد مطالعه قرار گرفت و این وزارتخانه تا پایان دولت سیزدهم فرصت دارد تا این طرح را به انجام برساند.
 وزارت جهاد کشاورزی در گام اول طرح کاشت یک میلیارد درخت را در اسفندماه امسال با تولید 45 میلیون اصله نهال شروع کرده و قرار است تا سال آینده به ۲۵۰ میلیون اصله نهال برسد.
وزارت جهاد کشاورزی اگرچه طرح کاشت یک میلیارد درخت را هدفگذاری کرده است اما آینده نگری برای کاشت ۱۰ میلیارد نهال درنظر گرفته شده و تعداد فعلی با توجه به ظرفیت تولید نهال در کشور و مسائل مربوط به آن اعلام شده است تا در سال‌های پس از اجرای موفق این کاشت با افزایش ضریب، شاهد اجرای گسترده‌تر این طرح باشیم.

کاشت یک میلیارد درخت؛ ضرورتی برای سلامت نسل آینده
نقی شعبانیان، معاونت امور جنگل سازمان مراتع و آبخیزداری کشور در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به دلایل ضرورت اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت گفت: تخریب جنگل‌ها در دنیا بسیار گسترده است به طوریکه در یک قرن گذشته نیمی از آنها از بین رفته‌اند، طبق اعلام فائو هم سالانه 15 میلیارد درخت نابود شده‌اند. تخریب جنگل‌ها معضلات زیست محیطی وسیعی را همچون افزایش گازهای گلخانه‌ای، بروز ریزگردها و فرسایش شدید خاک و در رأس همه این معضلات زیست محیطی تغییر اقلیم را ایجاد کرده است.
وی اضافه کرد: دنیا به سمت صنعتی شدن حرکت می‌کند و کشورها با یکدیگر مسابقه صنعتی شدن گذاشته‌اند و چنانچه این شرایط ادامه پیدا کند، مشکلات زیست محیطی با شدت بیشتری ادامه پیدا می‌کند. در راستای بروز چنین مسائلی کنوانسیون‌های مختلفی شکل گرفتند تا نتایج تخریب جنگل‌ها را کاهش دهند. راهکارهای مختلفی در پیش گرفته شد که یکی از بهترین راه‌ها برای برون رفت از تغییر اقلیم‌ها، کاشت درخت عنوان شد.
شعبانیان رویش درخت‌ها را عاملی برای جذب گاز دی اکسید کربن عنوان کرد و افزود: این گاز عامل مهم برای تغییر اقلیم‌هاست بنابراین برای کنترل افزایش گاز دی اکسید کربن، کاشت هزار میلیارد درخت در دنیا تا سال 2030 میلادی هدفگذاری شد. 45 کشور دنیا تعهد دادند تا سال 2050 میزان تولید کربن را به صفر برسانند. به عنوان نمونه عربستان تا سال 2030 میلادی، 50 میلیارد درخت می‌کارد. ضمن اینکه ترکیه 4.5 میلیارد و پاکستان 10 میلیارد درخت کاشته است و چین هم برنامه برای کاشت 70 میلیارد درخت را در دستور کار خود دارد. وی رتبه‌بندی ایران را در قیاس با رتبه تخریب جهانی جنگل‌ها نامناسب عنوان کرد و افزود: شرایط اقلیمی در کشور ما مناسب نیست و عمده عرصه کشور ما در مناطق خشک قرار دارد. به همین علت در رتبه‌بندی جهانی جزو کشور‌های با سطح محدود جنگل هستیم. در ایران از نظر کمی 14.3 میلیون هکتار جنگل وجود دارد که 8.7 درصد از سطح کشور را تشکیل می‌دهد.
معاونت امور جنگل سازمان مراتع و آبخیزداری کشور تصریح کرد: بجز دو میلیون هکتار جنگل‌های هیرکانی که در شمال کشور قرار دارند، عمده جنگل‌های کشور ما در کمربند نیمه خشک کشور قرار دارند و دارای کیفیت خوبی نیستند. ریزگردها هم از جنوب غرب تا شمال کشور رسیده‌اند بنابراین برای مقابله با گسترش این معضلات طرح کاشت یک میلیارد درخت برنامه‌ریزی شد و در آن مشخص شد چه نوع گونه‌ای تولید و در چه زمانی کاشته شود.
شعبانیان در تشریح این طرح مردمی بیان کرد: طرح کاشت یک میلیارد درخت از اسفندماه امسال آغاز شد تا سالانه 250 میلیون نهال به تولید برسد. برخی از گونه‌های مختلف نهال‌ها 2 تا 3 سال برای کاشت در جنگل‌ها زمان می‌برد. نهال‌های کاشته شده برای احیا و غنی‌سازی جنگل‌ها، کنترل بیابان زدایی، زراعت چوب و ارتقای سرانه فضای سبز در درون و اطراف شهرها در این طرح برنامه‌ریزی شده است.
معاونت امور جنگل سازمان مراتع و آبخیزداری کشور اجرای طرح کاشت مردمی یک میلیارد درخت را ضرورتی برای سلامت نسل‌های آینده عنوان کرد و افزود: جنگل‌های کشور تخریب شده‌اند اما تلاش ما برای جنگلکاری به اندازه تخریب‌ها نیست. به همین منظور از اسفندماه 40 تا 45 میلیون نهال رایگان برای کاشت آماده شده که از شنبه 13 اسفندماه توزیع می‌شود.
وی در پایان سخنانش بیان کرد: نهال‌های تولید شده برای دوام در شرایط حداقل آبیاری به تولید می‌رسند تا پاسخگوی نیازهای اقلیم باشند. در گذشته طرح‌هایی برای درختکاری در کشور اجرا شده بودند که بعضاً موفق یا ناموفق بودند ولی ما بر اساس طرح‌های گذشته نقاط قوت و ضعف آنها را استحصال کرده‌ایم.

جستجو
آرشیو تاریخی