صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و یک - ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و یک - ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۵

اخبار

 رونمایی از «دیپلماسی مقاومت»

 کتاب «دیپلماسی مقاومت» روز شنبه ۱۳ اسفندماه در خبرگزاری ایرنا رونمایی می‌شود. به گزارش انتشارات «ایران»، کتاب دیپلماسی مقاومت با مروری بر خاطرات محمدرضا باقری سفیر و معاون اسبق وزارت امور خارجه، روز شنبه ۱۳ اسفند ماه ساعت ۱۰ صبح در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) واقع در خیابان ولیعصر(عج)، مقابل دوراهی سیدجمال‌الدین اسدآبادی رونمایی خواهد شد. این مراسم با حضور محمدرضا باقری، سیدمحمدکاظم سجادپور؛ رئیس دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امورخارجه و محسن پاک‌آیین؛ دیپلمات و نویسنده ایرانی برگزار می‌شود. گفتنی است کتاب دیپلماسی مقاومت که توسط انتشارات «ایران» به چاپ رسیده است، دوران کودکی محمدرضا باقری، مسئولیت‌های او در وزارت امور خارجه، ایفای نقش او به‌ عنوان سفیر ایران در کشورهای لیبی، کویت، ترکیه و سوریه و فعالیتش را در معاونت بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری روایت می‌کند.

 

حدادعادل: بررسی گویش‌های مناطق مرزی، موضوعی بکر است

دکتر حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در پیامی به همایش زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران گفت: امیدوارم این همایش که در دانشگاه بیرجند در حال برگزاری است، آفاق روشنی را به روی زبان‌شناسان باز کند، تا مقدّمه مطالعات علمی‌تر و بیشتری درآینده شود.
دانشگاه بیرجند در نزدیک مرزهای شرقی ایران واقع شده و با توجه به زبان‌های مناطق مرزی، در حقیقت به یکی از وظایف تخصّصی خودش عمل کرده و نوعی بومی‌سازی را در کار علمی اعمال کرده است. ازاین‌ جهت برگزاری این همایش قابل تحسین است. زبان در مناطق مرزی فعال کاملاً دستخوش تغییر و تحّول است. عکس این موضوع در مرزهای ساکت حاکم است. زبان‌شناسان می‌توانند در این دو نوع مرز، تحقیقات ویژه‌ای انجام بدهند و به نتایج خوبی برسند.

 

چاپ جدید کتاب «معانی الاخبار»
با ترجمه استاد حسین انصاریان

کتاب «معانی الاخبار» اثر شیخ صدوق(ره) با ترجمه محقق اندیشمند، استاد حسین انصاریان به چاپ رسید. معانی الاخبار از معتبرترین اصول روایی شیعیان به شمار می‌رود که در طول تاریخ همواره مورد توجه علما و فقهای شیعه قرار داشته است. دربخشی از مقدمه این اثر ارزشمند آمده است: «با توجه به اینکه روایات اهل بیت(ع) تنها راه شناخت معارف و احکام اسلامی است، نگارش این کتاب که مجموعه احادیثی را پیرامون این موضوع گردآوری نموده، بسیار ارزشمند و پراهمیت می‌باشد.
در ترجمه این اثر پس از کمک گرفتن از قرآن کریم و دیگر مصادر حدیثی شیعه تا جای ممکن اصول نگارش و پژوهش را در لغات و اصطلاحاتم براساس مبانی علمی لغت شناسی مورد توجه قرارداده‌ام تا ترجمه‌ای دقیق، صحیح و قابل فهم همگان را تقدیم کنم.»

 

تمدید مهلت ثبت‌نام ناشران داخلی در نمایشگاه کتاب تهران

مهلت ثبت‌نام ناشران داخلی برای حضور در «سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران» تا یکشنبه (۱۴ اسفند ماه ۱۴۰۱) تمدید شد. ناشران متقاضی حضور در این نمایشگاه می‌توانند با مراجعه به سامانه ketab.ir ضوابط و شرایط حضور در این نمایشگاه را مشاهده و نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.
سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به دو شکل فیزیکی و مجازی برگزار خواهد شد و هر ناشر مجاز است با توجه به ضوابط و مقررات نمایشگاه در هر دو شکل نمایشگاهی(فیزیکی و مجازی) یا صرفاً در شکل مجازی شرکت کند.

جستجو
آرشیو تاریخی