صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل - ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل - ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲۲

نهادهای امنیتی به دنبال سرنخ ماجرای مسمومیت دانش آموزان در مدارس

سم خفیف برای اختلال در آموزش

گروه اجتماعی- حوادث مسمومیت سریالی دانش‌آموزان در مدارس دخترانه بازهم تکرار شد. این بار در تازه‌ترین اتفاق، مسمومیت‌های سریالی به نزدیک پایتخت رسید و تعدادی از دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه خیام پردیس دچارمسمومیت شدند.آنطورکه خبرگزاری تسنیم گزارش داده در این اتفاق 35 دانش‌آموز دختر در شهر پردیس به بیمارستان انتقال داده شدند. طبق اعلام این خبرگزاری، در این حادثه پس از بروز مسمومیت، بلافاصله کارشناسان اورژانس در مدرسه حاضر شده و اوضاع تحت کنترل درآمده است. بنابر اظهارات عوامل اورژانس در صحنه، مسمومیت دختران دانش‌آموز شدید نبوده و حال بیشتر دانش‌آموزان خوب گزارش شده است.
به گزارش «ایران»، نهم آذرماه امسال نخستین حادثه مسمومیت دانش‌آموزان در یکی از هنرستان‌های قم رسانه‌ای شد و حالا دایره ماجرای جنجالی مسمومیت دانش‌آموزان دختر مدارس که از سه ماه پیش و از قم آغاز شده، بزرگتر شده است بطوریکه طی روزهای گذشته نیز براساس گزارش دانشگاه علوم پزشکی قم و بروجرد تعدادی از دانش‌آموزان مدارس دخترانه با علائم مشکوک به مسمومیت در مراکز درمانی این شهرها پذیرش شده‌اند. در پی تکرار حادثه مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس دخترانه، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از جلسه مشترک این کمیسیون با کمیسیون آموزش برای بررسی علت مسمومیت دانش‌آموزان قمی خبر داده است. خبرهای رسمی حاکی از آن است که نهادهای امنیتی، دادستانی و مجلس شورای اسلامی برای بررسی علت ماجرا وارد عمل شده‌اند.
درحالیکه آمارهای غیر رسمی نشان می‌دهد پس از گذشت سه ماه بالغ بر ۲۰۰ نفر از دانش‌آموزان مسموم شده‌اند ولی هنوز منشأ مسمومیت مشخص نشده است. معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در مصاحبه‌ای گفت: «پس از مسمومیت چندین باره دانش‌آموزان در مدارس قم، مشخص شد افرادی دوست داشتند که تمامی مدارس، به خصوص مدارس دخترانه تعطیل شوند. مسمومیت دانش‌آموزان مدارس قمی ناشی از ترکیبات شیمیایی در دسترس بود از این رو عفونی و قابل انتقال به دیگران نیست».
 اظهاراتی که چندساعت پس از انتشار، تکذیب شد! با وجود این برخی گمانه‌زنی‌ها حکایت از این دارد که عده‌ای با هدف ایجاد اختلال در روند آموزشی و تحصیل دانش‌آموزان دختر اقدام به ایجاد مسمومیت با استفاده از مواد شیمیایی در دسترس می‌کنند. برخی اظهار نظرها از جمله سخنان محمد فروتن، رئیس آموزش و پرورش شهرستان پردیس نشان می‌دهد، این مسمومیت ناشی از انتشار گاز در فاز دو پردیس بوده است. با این حال علت اصلی این حادثه به طور رسمی گزارش نشده است.
بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت البته درواکنش به نگرانی خانواده‌ها تأکید کرده است که براساس تحقیقات انجام شده نوعی «سم» خفیف باعث ایجاد مسمومیت دانش‌آموزان شده است.
در همین حال  یک دانش‌آموز قمی که پیش از این دوبار مسموم شده است، درباره شرح حالش می‌گوید: «بار اول بوی تخم مرغ گندیده و عطر تند می‌آمد، بار دوم بوی اسپند و واکس سوخته بود. عده‌ای هم می‌گفتند، بو از شوفاژها می‌آید! اما در کلاس، من و یکی از هم‌کلاسی‌هایم حالمان بد شد. ابتدا گفتند تلقین می‌کنید! اما وقتی دیدند روی پاهایم نمی‌توانم بایستم ترسیدند و به اورژانس زنگ زدند.»
یک دانش‌آموز کلاس هشتم نیز گفته است:بار اولی که دچار مسمومیت شدم ۱۱ روز پیش بود؛ درراهرو بوی تخم‌مرغ گندیده و عطر تند می‌آمد؛ وقتی وارد کلاس شدم چشم‌هایم قرمز شد. ابتدا فکر کردم تلقین می‌کنم، اما به مرور حالت تهوع به من دست داد. معلمم بعد از اینکه دید رنگ صورتم پریده است اجازه داد به بیرون از کلاس بروم. کمی صبر کردم، بعد کف بالا آوردم که کاملاً غیرطبیعی بود. در مسیر راهرو تا سرویس بهداشتی توان ایستادن روی پاهایم را نداشتم و چندین بار افتادم و کاملاً بی‌حس بودم و در نهایت من را با ویلچر به اورژانس بردند. تا ساعت ۵ به همراه ۲۰ دانش‌آموز دیگر در بیمارستان بودیم؛ ۳ روز زمان برد تا به حالت عادی برگردم، اما در آن چند روز سرگیجه داشتم و پای سمت چپم لنگ می‌زد.
این دانش آموز درباره اتفاقات روزهای بعد از مسمومیت هم گفته:در آن چند روز کلاس‌ها به روال عادی خود برگشت و امتحان از دانش‌آموزان گرفته می‌شد. به ما گفتند به مدرسه برگردید یا کلاً حاضر نشوید و ما هم طبعاً روز شنبه در مدرسه حضور یافتیم. اما باز هم همان اتفاق تکرار شد.
پدر این دانش‌آموز از مدیرمدرسه درخواست کرده است تا دانش‌آموزان به صورت مجازی درس بخوانند؛ چون هیچ کسی خبر ندارد چه نوع گازی استفاده شده است ولی مدیر به او گفته است که با وزارت آموزش و پرورش صحبت کرده اما اجازه تعطیلی مدارس و آموزش مجازی صادر نشده است.
برگزاری مجازی کلاس‌های درس تا روشن شدن ابعاد این ماجرا از زبان برخی والدین دیگر هم شنیده می‌شود. با این همه عده‌ای دیگر معتقدند که باید عوامل خاطی شناسایی شده و دربرابر این اتفاق کوتاه نیامد.
برخی کارشناسان، ابعاد این حوادث را غیر عادی و پیچیده می‌دانند و خواستار رسیدگی زودتر به عمق این ماجرا هستند. چراکه باوجود خفیف بودن اغلب این مسمومیت‌ها، اما تکرار و پراکندگی آن موجب نگرانی والدین شده و ممکن است با ادامه این روند، آموزش حضوری دانش‌آموزان دچار اخلال شود.

 

بــــرش

پلیس به موضوع مسمومیت دانش‌آموزان ورود کرد

به دنبال وقوع چندین مورد مسمومیت دانش‌آموزان در قم و چند شهر دیگر، فرمانده فراجا از ورود پلیس به این موضوع خبر داد.
سردار احمدرضا رادان درباره ورود پلیس به موضوع مسمومیت دانش‌آموزان در چند استان کشور بخصوص قم گفت: تلاش زیادی انجام شده که منشأ و کانون این موضوعات پیدا شود.همکاران من در سازمان اطلاعات فراجا و همینطور دستگاه‌های دیگر در حال بررسی این موضوع هستند و امیدواریم که بتوانیم به جای خوبی برسیم.
رادان با بیان اینکه پلیس به این پرونده ورود کرده است، گفت: هنوز فردی را در این پرونده دستگیر نکرده‌ایم و درحال شناسایی مظنونین احتمالی هستیم. کار را باید به صورت ویژه‌تری دنبال کنیم. همه دستگاه‌ها در حال تلاش هستند تا مردم را از این نگرانی در بیاورند و مطمئنم که پیگیری‌های ما به نتیجه خواهد رسید.

جستجو
آرشیو تاریخی