صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و نه - ۰۹ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و نه - ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۵

وزیر خارجه مجارستان با تروریستی خواندن انفجار در خط لوله نورد استریم، لزوم تحقیقات جدی‌تر را مطرح کرد

درخواست مداخله سازمان ملل در پرونده «نورد استریم»

زهره صفاری
خبرنگار

تبعات افشاگری سیمور هرش، روزنامه نگار و تحلیلگر باسابقه امریکایی درباره نقش امریکا در انفجار خط لوله نورد استریم 2، همچنان دست از سر واشنگتن برنداشته و این بار وزیر خارجه مجارستان با تروریستی خواندن این انفجار، خواستار ورود سازمان ملل به پرونده و حل بحرانی شد که برای نخستین بار بزرگترین زیرساخت انرژی اروپا را نابود کرده است.
به گزارش اسپوتنیک، پیتر سیجارتو حدود سه هفته پس از انتشار گزارش هرش درباره توطئه مشترک امریکا، ناتو و نروژ برای تخریب خط لوله نورد استریم 2، گفت: «سازمان ملل بدون شک باید در این گونه پرونده‌ها، نقش آفرینی کند. چرا؟ چون سازمان ملل تنها برای همبستگی برخی کشورهای خاص تشکیل نشده است. سازمان ملل درگاهی است برای گفت‌و‌گوی کشورها حتی اگر آنها دشمن یکدیگر باشند... بنابراین، این نهاد باید چهارچوب لازم برای چنین تحقیقاتی را فراهم آورد و مسلماً این بهترین راهکار است.»
وی تأکید کرد: «با توجه به اینکه این مسأله چالشی در محیط امنیتی است، نقش سازمان ملل گسترده‌تر خواهد شد. همه کشورها چه دوست و چه دشمن زیر چتر سازمان ملل می‌توانند با یکدیگر به گفت‌و‌گو بنشینند. بنابراین قویاً بر نقش این سازمان در این مسأله تأکید دارم.»
 
انفجار سراسر ابهام
سیجارتو به گمانه زنی‌ها درباره نورد استریم نیز پرداخت و افزود: «اتفاقاتی که در خط لوله نورد استریم رخ داده، کاملاً مشکوک است چراکه برای نخستین بار فارغ از اینکه چه کسی آن را انجام داده، بزرگترین زیرساخت انرژی اروپا مورد حمله قرار گرفته است و باید آن را در زمره حملات تروریستی جای داد.»
بنا بر گزارش سیمور هرش، مواد انفجاری در اواسط تابستان گذشته در جریان مانور ناتو، توسط غواصان کار گذاشته شده بود و در زمان مقرر با همکاری نروژ، این سیستم فعال شد و انفجار صورت گرفت. به گفته این تحلیلگر، روند این عملیات وارونه بود، به طوری که اجرای آن بدون دخالت تصمیم گیرندگان این توطئه بود، به عبارت دیگر رئیس جمهور امریکا تنها در جریان اجرای آن اما نه زمان دقیق آن قرار داشت. سیجارتو با اعلام اینکه با توجه به شواهد و گمانه زنی‌ها، بوداپست حمایت کامل خود را در این راستا اعلام می‌کند خاطر نشان کرد: «ما حمایت منسجم، کامل و همه جانبه خود را از این تحقیقات اعلام می‌کنیم و امیدواریم عامل آن شناسایی شود تا بتوان انگیزه این خرابکاری را روشن کرد.»
 
تهدیدی برای خود
هشدارهای اخیر سیمور هرش، طوری دقیق و جدی شده که غرب بسادگی نمی‌تواند از کنار آنها بگذرد. او در تازه‌ترین اظهارات خود، کشدار شدن سرپوش گذاشتن بر واقعیت پشت پرده انفجار نورد استریم را برای حفظ اتحاد ناتو خطرناک توصیف کرد و با اشاره به اشتباه بزرگی که بایدن در تخریب این خط لوله داشت، گفت: «تصمیم امریکا برای انفجار خط لوله نورد استریم بر یکپارچگی ناتو تأثیر خواهد داشت و امکان جدایی برخی کشورها وجود دارد. اقدام بایدن ما را به سوی جنگ سوق می‌دهد.»
این روزنامه نگار در همان ابتدای فوریه تأکید داشت که هدف امریکا از این انفجار، القای دیدگاه واقعی‌اش در قبال موضع گیری‌های کشورهایی مانند آلمان بود که در جریان تحریم‌ها علیه روسیه بخاطر منافع مرتبط با انرژی تردید داشته و قاطعیت نشان نمی‌دادند.
اما به باور کارشناسان اسپوتنیک، ممانعت غرب از آغاز تحقیقات گسترده و حتی تحویل اسناد مرتبط با بررسی‌های اولیه کشورهای مرتبط با این خط لوله، صحت گزارش هرش را بیشتر نشان می‌دهد و همین امر اروپا و امریکا را بیش از پیش نگران کرده است. به نوشته سایت انرژی واچ، میت فردریکسن، نخست‌وزیر دانمارک نیز با هشدار در این باره گفت: «فرضیه انفجار عمدی نورد استریم توسط امریکا، اوضاع حساسی را به وجود آورده است. کسانی که این‌گونه حرف‌ها را می‌زنند باید مسئولیت آن را بپذیرند. من نسبت به این تئوری توطئه هشدار می‌دهم. چراکه بررسی‌ها در جریان بوده اما هیچ نتیجه‌ای نداشته است.»
 
هشدار ترامپ به امریکا
رئیس جمهوری سابق امریکا که از مدتی پیش مقدمات بازگشت به کاخ سفید را با برگزاری کمپین‌های مختلف آغاز کرده، در سخنرانی اخیرش سیاست‌های جو بایدن را زمینه ساز اتحادی خطرناک میان روسیه و چین دانست اما در مسأله انفجار نورد استریم حاضر به ارائه پاسخ صریح نشد.
او در گفت‌و‌گو با سایت گلن بک گفت: «دولت امریکا اتفاقی را رقم زده که به هیچ قیمتی نباید رخ می‌داد و آن هم نزدیک کردن اجباری روسیه و چین بود. من خطر این اتفاق را سال‌ها پیش در کتاب تاریخ مدرسه خوانده بودم اما حالا بایدن کاری کرده است که این اتحاد شکل گرفته؛ موضوعی که برای کشور ما بسیار خطرناک است.»
ترامپ اما درباره انفجار نورد استریم حاضر به حمله به کشورش نشد اما از روسیه حمایت کرد و افزود: «هر کس می‌تواند پشت این انفجار باشد، شاید ما، شاید اوکراین و شاید یک کشور دیگر. اما بدون شک این کشور، روسیه نیست. چراکه این خط لوله یک منبع درآمد بسیار بزرگ برای مسکو بود بنابراین آنها برای رساندن هیچ پیامی به کشورهای دیگر چنین اقدامی را مرتکب نمی‌شدند.»
اظهارات جنجالی ترامپ تنها به این مواضع ختم نشد و او با اعلام راه حلش برای بحران اوکراین، از سوی بسیاری از کارشناسان سیاسی مورد استهزا قرار گرفت. به نوشته ایندیپندنت، او در این باره گفت: «وقت آن رسیده که دو طرف روسی و اوکراینی را در اتاقی بکشانیم و آنچه که باید بشنوند را به آنها بگوییم.» اما این راهکار که از مدت‌ها قبل وعده‌اش را داده بود، با واکنش کارشناسان سیاسی همراه شد و آنها در شبکه‌های اجتماعی با ساده لوح انگارانه خواندن این اظهارات، رئیس جمهور سابق امریکا را مورد تمسخر قرار دادند.

جستجو
آرشیو تاریخی