صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و نه - ۰۹ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و نه - ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۷

نگاهی به صعود تیم بسکتبال به جام‌جهانی در غیاب حدادی

چرا جاده ابریشم صعب‌العبور شد؟

پریسا غفاری/ تیم بسکتبال ایران در قاره آسیا از شرق به غرب و از غرب به شرق سفر کرد. تیم ایران در این مسیر-که شبیه رفت و آمد در جاده ابریشم به نظر می‌رسید- با چالش‌های زیادی مواجه شد و با سختی به جام‌جهانی رفت. هرچه به پایان مسابقات رسیدیم، مسیر صعود سخت و صعب‌العبور شد. تیمی که با اختلاف ۳۵ امتیاز به ژاپنی که دو ستاره NBA خود را ندارد، می‌بازد، حس خوبی به هواداران بسکتبال نمی‌دهد و کار زیادی برای بهتر شدن دارد.
ایران پس از شکست 86 بر 74 مقابل چین و به لطف پیروزی استرالیا مقابل قزاقستان به عنوان آخرین تیم آسیایی راهی جام جهانی 2023 شد. پیش از این تیم‌های ژاپن و فیلیپین به عنوان میزبان، استرالیا، چین، اردن، نیوزیلند و لبنان جواز حضور در جام جهانی را کسب کرده بودند. صعود تیم ملی به جام جهانی البته اما و اگرهایی داشت که مربوط به عملکرد کادر فنی و عدم شناخت آنها از بازیکنان و حریفان بود.تصمیم مسئولان ورزش استرالیا هم مبنی بر عدم سفر به ایران، کاملاً به سود تیم ملی تمام شد. اگر آنها عزم خود را برای سفر به تهران جزم کرده بودند، الان قزاق‌ها در تدارک جام جهانی و بازیکنان ایران، مغموم از 2 شکست متوالی و ناکام در راه بازگشت به ایران بودند.
اما تیم ملی سال‌هاست که حول محور حامد حدادی بازی می‌کند. عملکرد تیم ایران در پنجره ششم انتخابی جام جهانی، تحت تأثیر مصدومیت و غیبت حامد بود. در نبود حدادی، نقش دیگر مهره‌های تأثیرگذار تیم مثل بهنام یخچالی، ارسلان کاظمی و محمد جمشیدی بیشتر می‌شود. در بازی با چین، یخچالی 28 امتیاز گرفت، کاظمی دابل دابل کرد ولی جمشیدی امتیاز نگرفت. حضور بدون امتیاز در یک بازی، موردی نیست که از او در حالت عادی دیده شود. ضمن اینکه ارمغانی سرمربی تیم‌ملی باید فکری اساسی برای روزهای بدون حدادی کند.تیم ایران به هر شکل از پنجره‌های انتخابی، وارد جام جهانی شد و در فاصله 180 روز مانده به این رویداد مهم باید به فکر ترمیم نقاط ضعف خود باشد. تأمین مالی هزینه‌ها و تدارک بازی‌های دوستانه، کار بسیار سختی است که فدراسیون باید از همین امروز به فکر باشد. تصور همگروهی تیم فعلی ایران با تیم‌های بزرگ دنیا در جام جهانی، به شرطی می‌تواند نتایج خوبی برای ما به همراه داشته باشد که مثل دو مسابقه آخر نباشیم.

 

  جام جهانی با دو مربی و دو رئیس: ایران کارش را برای این دوره با سرمربیگری مصطفی هاشمی در دوران ریاست رامین طباطبایی آغاز کرد ولی با برگزاری مجمع در اسفندماه، جواد داوری روی مسند قدرت نشست و او هم سعید ارمغانی را آورد.

  سعید ارمغانی بعد از 11 سال دوری از فضای بسکتبال به عنوان سرمربی انتخاب شد و بازیکنان او توسط شخص سوم انتخاب شدند. او بواسطه اقامت در مجارستان به عنوان سرمربی پروازی معرفی شد.

  حامد حدادی مصدوم: کاپیتان تیم ملی در تمامی پنجره‌ها ایران را همراهی کرد، ولی به دلیل پارگی آشیل دو مسابقه پنجره ششم را از دست داد.

  سنگین‌ترین شکست تاریخ به ژاپن در این دوره با 35 امتیاز رقم خورد.

  ایران با هر دو مربی هاشمی و ارمغانی به قزاقستان باخت.

  سعید ارمغانی: «فعلاً» هستم و امیدوارم بتوانم کارم را دنبال کنم، اما به هر حال باید مذاکراتی صورت بگیرد.

  جواد داوری، رئیس فدراسیون بسکتبال: تازه سهمیه گرفته‌ایم و باید موارد زیادی برای حضور در جام جهانی مطرح و در مورد آنها تصمیم‌گیری شود که این موضوع یکی از آنها است. هنوز به این مسأله نرسیده‌ایم.

 


چهار حضور جهانی با دو مربی خارجی و دو ایرانی
تیم ملی ایران برای چهارمین بار جواز حضور در جام جهانی بسکتبال را کسب کرد. آنها اولین بار در سال 2010 با سرمربیگری وسلین ماتیچ راهی ترکیه شدند و در رده 19 ایستادند که بهترین جایگاه ایران در ادوار حضورش بود. در سال 2014 با مهمد بچیرویچ به اسپانیا رفتند و بیستم شدند. اما برای اولین بار با هدایت یک سرمربی ایرانی به نام مهران شاهین‌طبع، جواز جهانی 2019 چین را دریافت کردند که نخستین بار با 32 تیم برگزار شد و ایران بیست و سوم شد. حال ایران با سرمربیگری سعید ارمغانی به جهانی 2023 می‌رود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی