صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و نه - ۰۹ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و نه - ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۰

تداوم رشد شاخص کل برای سومین روز متوالی

شاخص کل بورس ارتفاع خود را در کانال 1.8 میلیون واحدی حفظ کرد

در حالی معاملات روز دوشنبه 8 اسفندماه به پایان رسید که برای سومین روز متوالی با برتری تقاضا بر عرضه، شاخص کل رخت سبز بر تن نگه داشت و از کانال یک میلیون و 800 هزار واحدی خود خارج نشد.
به رغم آنکه شاخص کل در ابتدای معاملات دیروز با کاهش ارتفاع روبه‌رو شد، اما در ادامه معاملات با افزایش فشار تقاضا همراه شده و به روند صعودی خود بازگشت. با وجود این در ساعت پایانی معاملات عرضه بر تقاضا غلبه کرد و از روند صعودی شاخص کل کاسته شد. در نهایت پس از جدال پرتلاطم عرضه و تقاضا، شاخص کل با ثبت رشد 0.27 درصد و افزایش بیش از 4 هزار و 800 واحدی، در ارتفاع یک میلیون و 809 هزار واحدی قرار گرفت تا برای سومین روز متوالی جامه سبز بر تن داشته باشد.
 
ریسک بالای دلار و تقویت سرمایه‌گذاری در بازار سهام
با وجود اینکه بحث و جدل‌های فراوانی در روز‌های اخیر حول موضوع دلار شکل گرفته است، اما با توجه به نوسانات زیاد نرخ ارز در روزهای اخیر، کارشناسان این حوزه معتقدند که خرید دلار و ارز در نرخ‌های کنونی غیر منطقی به نظر می‌رسد و با ریسک‌های بسیار زیادی روبه‌رو است و افراد با ترس بیشتری به سرمایه‌گذاری در آن فکر می‌کنند. این در حالی است که سرمایه‌گذاران در روزهای اخیر، بازار سهام را بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته‌اند. از این رو، در شرایطی که بازار‌های موازی با ریسک معاملاتی بسیار بالایی همراه هستند، بازار سهام قدم در جبران عقب‌ماندگی خود گذاشته و با ریسک بسیار کمتری نسبت به بازار ارز و … با تقویت مناسبی همراه شده و شاخص کل برای سومین روز متوالی به رشد خود ادامه داده است.
 
ابهام‌زدایی از بازار با تعیین تکلیف نحوه عرضه خودروی بورسی
از مهم‌ترین عواملی که بازار سهام را دچار نگرانی می‌کند، وجود ابهامات در سیاستگذاری‌ها و بودجه‌بندی نهادهای تصمیم‌ساز در مواجهه با صنایع مختلف بورسی است،  از این رو کارشناسان تأکید دارند که رفع ابهامات موجود می‌تواند استقبال سرمایه‌گذاران از بازار سهام را به دنبال داشته باشد. موضوع عرضه خودرو در بورس کالا و وضعیت سهام خودرویی، از جمله ابهامات مهمی بود که بازار در روزهای اخیر با آن مواجه بود. این امر با مصوبه اخیر مجلس تا حدود زیادی مرتفع شد و در حالی که نمایندگان به واریز 85 درصد از مابه‌التفاوت قیمت پایه و قیمت کشف شده در بورس کالا رأی ندادند، خودروسازان داخلی را موظف کردند در سال آینده تمامی خودرو‌های خود را به صورت یکجا با تاریخ‌های تحویل متفاوت در بورس کالا عرضه کنند.
همچنین براساس این مصوبه قیمت جدید پایه خودرو در بورس کالا توسط شورای رقابت و بر اساس آنالیز بهای تمام شده و هزینه‌های تحقیقی و توسعه مشخص می‌شود و بعد از آن قیمت کشف شده در بورس کالا حداکثر 20 درصد بالاتر از قیمت پایه مجاز به افزایش خواهد بود.

جستجو
آرشیو تاریخی