صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و هشت - ۰۸ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و هشت - ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۹

افزایش ۱۰۰ هزار تنی صادرات میوه‌های گرمسیری

ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های میوه در دنیا است و در تولید حدود ۳۰ محصول رتبه یک تا دهم را دارد

 بعضی از میوه‌های گرمسیری با توجه به اقلیم گرم و استوایی در استان‌های جنوبی کشور به تولید می‌رسند و کاشت محصولاتی مانند موز، انبه، گواوا، چیکو، کنار پیوندی، تمرهندی، نارگیل، کنار و پاپایا در این مناطق انجام می‌گیرد.
جنوب استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان با دارا بودن شرایط آب و هوایی خاستگاه متنوع‌ترین میوه‌های گرمسیری کشور و در تولید این محصولات در ایران سرآمد هستند، این در حالی است که آب و هوای جنوب استان سیستان و بلوچستان برای تولید میوه‌های گرمسیری مناسب‌تر است.
تولید میوه‌های گرمسیری علاوه بر تأمین نیاز داخلی، صادر نیز می‌شود و طبق اعلام زهرا جلیلی‌مقدم، مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی، در 10 ماهه سال‌جاری حدود ۶۵۰ هزار تن صادرات میوه‌های نیمه گرمسیری انجام گرفته که حدود ۱۰۰ هزار تن نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته میزان صادرات، افزایش پیدا کرده است.
مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری با بیان اینکه ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های میوه در دنیاست گفته است: در تولید حدود ۳۰ محصول رتبه یک تا دهم جهانی را کسب کرده‌ایم.

تولید ۸.۸ میلیون تن میوه‌های گرمسیری در سال 1401
جلیلی‌مقدم همچنین از تولید ۸.۸ میلیون تن میوه‌های گرمسیری در سال‌جاری در کشور خبر داده که این میزان تولید میوه از سطحی بالغ بر ۷۳۰ هزار هکتار برداشت شده است.
جلیلی‌مقدم درباره تولید مرکبات در سال‌جاری گفت: امسال برآورد تولید پرتقال در کشور ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار تن بود که نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ هزار تن افزایش میزان تولید را داشتیم و وضعیت خوبی را به لحاظ تولید پرتقال در کشور داریم.
وی وضعیت تولید خرما در کشور را مطلوب عنوان و اعلام کرد تولید خرما در سال‌جاری حدود ۱میلیون و ۴۰۰ هزار تن برآورد شده است زیرا در تولید کلیه ارقام خرما وضعیت مطلوبی وجود دارد و نسبت به سال گذشته تولید افزایش پیدا کرده است.
میزان تولید میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری در کشور در سال گذشته به 9 میلیون و 139 هزار و 378 تن رسید. ضمن اینکه میزان صادرات در سال 1400 به حدود 600 هزار تن رسیده بود.
همچنین مجموع صادرات محصولات گرمسیری و نیمه‌گرمسیری در سال 1399، ۷۵۶ هزار تن بود که ۵۰۹.۳ میلیون دلار ارزآوری داشته است. صادرات و ارزآوری این محصولات در سال 1398 به 620 هزار تن و ارزش حدودی آن به 500 میلیون دلار رسیده بود.

جستجو
آرشیو تاریخی