صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و هشت - ۰۸ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و هشت - ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۹

تولید قراردادی گوشت قرمز در کشور کلید خورد

با تولید قراردادی گوشت قرمز، کشورمان علاوه بر خودکفایی می‌تواند صادرات نیز داشته باشد

امین محمودی
خبرنگار

 آخرین آمار حاکی از آن است که تولید گوشت قرمز در کشورمان به 909 هزار تن رسیده است، با این حال وزارت جهاد کشاورزی قصد دارد این میزان تولید را به بیش از یک میلیون تن برساند.
از این رو پیش‌تر از این سید جواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌و‌گو با «ایران» اعلام کرده بود که تولید دام به صورت سالنی در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفته تا کشورمان بتواند علاوه بر تأمین کامل بازار داخل به کشورهای خلیج فارس نیز دام صادر کند. با این حال یکی دیگر از طرح‌هایی که این وزارتخانه از ابتدای سال تاکنون به دنبال آن بود تحقق تولید قراردادی گوشت قرمز در کشورمان است.
در قالب این طرح، وزارت جهاد کشاورزی به دلیل نقدینگی ناکافی دامداران به آنها نهاده‌های دامی با مهلت پرداخت چند ماهه اعطا کرده و در عوض گوشت قرمز تولید شده را به نرخ روز خواهد خرید. برای این مهم معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی روز گذشته رسماً این طرح را برای اجرا به همه استان‌ها ابلاغ کرد تا خودکفایی کامل در گوشت قرمز حاصل شود. در راستای این ابلاغ پیشنهاداتی مانند ارائه تسهیلات مکفی برای تأمین بخشی از سرمایه در گردش دامداران، صنایع لبنی و شیر‌خشک، حذف مالیات بر ارزش افزوده محصولات پروتئینی و لبنی از سوی این معاونت ارائه شده است. همچنین صادرات شیرخشک در سال‌جاری آزادسازی شده و تعرفه صادرات آن نیز بر اساس مصوبه شورای قیمت‌گذاری حذف شده است. پیشنهاد حذف مالیات بر ارزش افزوده نیز به معاون اول رئیس‌جمهور ارائه شده است.

افزایش گوشت قرمز با تولید قراردادی
مجتبی عالی مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی دامداران در گفت‌و‌گو با «ایران» در خصوص این طرح گفت: طرح تولید قراردادی گوشت قرمز یکی از بهترین طرح‌هایی است که می‌تواند تولید گوشت قرمز در کشور را افزایش دهد.
وی افزود: مدل کوچک این طرح در اتحادیه دامداران انجام شده، به این صورت که نهاده‌های دامی را با نرخ روز سامانه بازارگاه به دامداران اعطا کرده و سپس در قبال آن پس از چند ماه از دامدار گوشت قرمز به نرخ مصوب روز خریداری می‌شود.
مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی دامداران اظهار کرد: به همین دلیل چون دامداران با مشکل نقدینگی همواره روبه‌رو هستند از این طرح استقبال کرده‌اند.

شروط اجرای موفق طرح تولید قراردادی
گوشت قرمز
افشین صدر دادرس، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور نیز در خصوص این طرح به «ایران» گفت: این طرح بدون هیچ شکی می‌تواند تولید گوشت قرمز را در کشور افزایش داده و به بهبود وضعیت مالی دامداران کمک کند.
وی افزود: با این حال دو پیش‌شرط برای اجرای موفق این طرح وجود دارد که قبل از اجرای کامل آن باید در نظر گرفته شود تا بتواند ادامه‌دار بوده و دامداران در آن شرکت کنند.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور خاطر نشان کرد: اولین پیش‌شرط اجرای موفق طرح به نرخ خریداری شده دام از دامداران توسط شرکت پشتیبانی برمی‌گردد به طوری که این شرکت باید متناسب با هزینه‌های واقعی دامداران و نرخ بازار از آنها دام را خریداری کند. صدردادرس اظهار کرد: در وضعیت فعلی نرخ‌های گوشت قرمز و دام در بازار متفاوت بوده و وزارت جهاد کشاورزی به همراه دامداران باید به یک نرخ واقعی برسند و این نرخ شفاف اعلام شود تا این طرح به موفقیت برسد.
وی افزود: از طرف دیگر طی سنوات گذشته شاهد آن بودیم که تأخیر زیادی در پرداخت پول خرید دام دامداران توسط شرکت پشتیبانی امور دام صورت می‌گرفت که این امر نیز باید حل شود.

جستجو
آرشیو تاریخی