صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و هشت - ۰۸ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و هشت - ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۷

مراقب باشید!

آغاز ریزش قیمت ارز و طلا در بازار؛ دلار دیروز بیش از 4 هزار تومان ریخت

 
 درحالی که طی روزهای اخیر بازار ارز و طلا با نوسان زیادی همراه شده بود و قیمت‌ها در بازار غیررسمی به صورت ساعتی بالا می‌رفت، از میانه روز گذشته قیمت‌ها روند معکوس پیدا کرد. براساس گزارش‌ها، بانک مرکزی در دو روز گذشته بیش از 800 میلیون دلار انواع ارز که عمده آن درهم امارات است، در بازار عرضه کرده است که این روند در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت. درواقع بانک مرکزی با این اقدام کفه ترازوی عرضه و تقاضای ارز را به نفع عرضه سنگین‌تر کرد تا افرادی که به واسطه هیجان برای خرید ارز به بازار هجوم برده‌اند، دست خالی از بازار برنگردند. این در شرایطی است که اطلاعات کسب‌شده از بانک مرکزی نشان از اجرای سیاست‌های جدیدی در بازار ارز دارد که تغییرات جدی در این بازار ایجاد می‌کند و روند کاهشی نرخ ارز را تشدید و ادامه دار خواهد کرد.
براین اساس قیمت دلار در بازار آزاد غیر رسمی پس از افزایش حبابی، درلحظه تنظیم این گزارش با ریزش شدید مواجه شده به طوری که نرخ آن با افت بیش از 4 هزار تومانی مواجه شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز بیش از ۲۵۰ هزار تومان کاهش داشت.
به گزارش ایرنا، قیمت دلار فردایی هرات که صبح روز یکشنبه، هفتم اسفندماه تا ۵۹ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده بود، با افت قابل توجه بیش از 4 هزار تومانی مواجه شده و در لحظه تنظیم گزارش به ۵۶ هزار تومان رسیده است.
بازار طلا نیز به کاهش قیمت دلار واکنش نشان داد و حباب آن ترکید. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۲۶۴ هزار تومان افت قیمت از سه میلیون و ۱۱ هزار تومان به ۲ میلیون و ۷۴۷ هزار تومان رسید.کارشناسان افزایش قیمت دلار را به دلیل اقتصادی نمی‌دانستند و معتقد بودند که رشد قیمت طلا و ارز حبابی است و پیش‌بینی می‌کنند ریزش قیمت‌ها در این بازارها ادامه دار باشد.
 
هیجانی رفتار نکنید
التهاب بازار طلا و ارز اتفاق جدیدی نیست و تجربه نشان داده قیمت طلا و ارز در دوره‌هایی که رشد هیجانی داشته به شکل معناداری کاهش یافته است.
بازار ارز این روزها ملتهب است و همه توجه‌ها به نرخ‌هایی است که در فضای مجازی منتشر می‌شود. در هر جای شهر که باشید افراد خبر از افزایش لحظه‌ای قیمت‌ها می‌دهند و به یکدیگر توصیه می‌کنند که برای حفظ ارزش سرمایه خود، آن را به دلار تبدیل کنند. اما لازم است افراد توجه داشته باشند که خرید در شرایط موجود منطقی است یا نه؟
رشد قیمت‌ها در ماه‌های پایانی سال شتاب بیشتری گرفت و در آخرین تغییرات در بازار آزاد به کانال ۵۸ هزار تومان رسیده است. در شرایطی که دلار در کانال ۵۸ هزار تومان و سکه از مرز ۳۵ میلیون تومان عبور کرده، برخی همچنان مردم را تشویق به خرید سکه و ارز می‌کنند. اما سؤال اینجاست آیا بازار ارز و طلا همچنان صعودی باقی خواهد ماند؟ تجربه نشان داده قیمت ارز و سرمایه در دوره‌هایی که رشد هیجانی داشته به شکل معناداری کاهش یافته است. نمونه آن سال ۹۹ است که قیمت دلار از ۳۲ هزار تومان در مهرماه به ۲۲ هزار تومان در دی ماه بازگشت.
علاوه بر تجربه تاریخ کاهش قیمت دلار طی هفته‌ها و روزهای گذشته مسئولان و دست اندرکاران از جمله مدیرکل تجارت خارجی بانک مرکزی هفته گذشته تأکید کرد که فرایند تجاری کشور کاملاً شفاف است و وضعیت تجارت کشور بهبود یافته است و نرخ‌هایی که اعلام می‌شود کاملاً حباب است.
شیوا راوشی مدیرکل تجارت خارجی بانک مرکزی با اشاره به رشد ۳۰ درصدی تأمین نیازهای ارزی واردات نسبت به سال گذشته گفت: نمونه مشابه بازار ارز کنونی را در بازار سهام مرداد ۹۹ شاهد بودیم، بنابراین باید از رفتارهای هیجانی و واکنش به این وقایع پرهیز کرد تا متضرر نشویم.
تأکید بر پرهیز از رفتارهای هیجانی در بازار ارز مختص به مدیرکل تجارت خارجی بانک مرکزی نبود. امیر هامونی مدیر پروژه مرکز مبادلات ارز و طلای ایران نیز شب گذشته بر این امر اذعان داشت و گفت: منابع به حد کافی در اختیار داریم و نیازهای واقعی پاسخ داده می‌شود، بنابراین طبیعی است که برخی با نگاه سفته بازانه ورود کنند.
وی تأکید کرد: فعلاً بنا نیست به تقاضاهای سفته بازی پاسخ دهیم و اعتقادی هم به آن نداریم زیرا معتقدیم در بازار واقعی و مالی که اشتغالزا باشد، سرمایه‌گذاری می‌کنیم.
هامونی تصریح کرد: سرمایه‌گذاران و متقاضیان ارز که تقاضای آنها رسمی و مولد نیست، احتیاط زیادی کنند و نوسانات این روزها را در نظر بگیرند، زیرا احتمال نوسانات کاهشی و منفی شدن بازار بسیار زیاد است.
براساس این گزارش برای کنترل بازار ارز مرکز مبادله ارزی که به تازگی کار خود را شروع کرده در اطلاعیه‌ای اعلام کرد از روز شنبه (۶ اسفندماه) معاملات دلار و یورو در مرکز مبادله ارز و طلای ایران مجدداً آغاز می‌شود و کارگزاران می‌توانند مازاد تقاضای مشتریان را از طریق خرید ارز در مرکز مبادله ارز و طلای ایران بر اساس قیمت بازار تأمین کنند.
همچنین فروش ارز با کارت ملی که پس از شروع به کار مرکز مبادله ارزی متوقف شده بود با مجوز بانک مرکزی از روز شنبه (۶ اسفندماه) مجدداً با بخشنامه بانک مرکزی آزاد شد.
 
تغییرات جدید ارز مسافری
براساس آخرین جزئیات اعلام شده از مصارف ارزی خدماتی ۶۳ گانه اعلام شده از سوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران، تغییراتی در نحوه و چگونگی دریافت ارز مسافری توسط مردم اعمال شده است که می‌توان به تعیین ارز برای سفرهای زمینی - ریلی و دریایی و کاهش شرط سنی دریافت ارز مسافرتی اشاره کرد.
در جدیدترین مجموعه مقررات ارزی ابلاغ شده از سوی بانک مرکزی، تعداد سرفصل‌های مصارف ارز خدماتی (غیربازرگانی) از ۳۸ مورد به ۶۳ مورد افزایش پیدا کرده و تغییراتی در این سرفصل‌ها اعمال شده است. یکی از سرفصل‌های مصارف ارزی ۶۳ گانه مرکز مبادله ارز و طلای ایران ارز مسافرتی است که با تغییراتی از سوی بانک مرکزی نسبت به آخرین به‌روزرسانی قوانین و مقررات که در مرداد ماه امسال انجام شده بود، مواجه شده است.
مهم‌ترین تغییر در این زمینه، تفکیک ارز مسافرتی هوایی و زمینی - ریلی و دریایی است که در به‌روزرسانی جدید که در دوم اسفندماه امسال انجام شد، اتفاق افتاده است.
چهل‌وچهارمین سرفصل نیازهای ارز خدماتی مربوط به ارز مسافرتی هوایی است که براساس آن، مسافران هوایی یکبار در سال می‌توانند به میزان ۵۰۰ یورو یا معادل آن نسبت به سایر ارزها، ارز دریافت کنند. همچنین مدارک مورد نیاز در زمان مراجعه به بانک و ارائه درخواست خرید ارز، گذرنامه معتبر، بلیت مسافرت هوایی اعم از یکسره یا دو سره (کاغذی یا الکترونیکی) و رسید پرداخت عوارض خروج از کشور است. همچنین مدارک مذکور برای نظارت بازرسان در بانک نگهداری خواهد شد.
یکی دیگر از تغییراتی که در ارز مسافرتی اعمال شده کاهش سن قانونی برای دریافت ارز است که در مقررات ارزی گذشته مسافران با سن قانونی کمتر از ۱۸ سال نمی‌توانستند این ارز را دریافت کنند، اما در قوانین جدید این سن به پنج سال کاهش پیدا کرده است.
این تغییرات در حالی اتفاق افتاده که در مقررات ارزی گذشته که از مرداد ماه امسال ابلاغ شده بود ۵۰۰ یورو ارز مسافرتی برای کشورهای با ویزا بود و همه ارزها براساس آنچه اعلام شده و برای مسافران هوایی در نظر گرفته شده بود. همچنین مسافران هوایی می‌توانستند برای کشورهایی که نیازی به ویزا ندارند ۳۰۰ یورو یا معادل آن نسبت به سایر ارزها دریافت کنند.
اما در تغییرات جدید صورت گرفته که هفته گذشته انجام شد مسافران زمینی، ریلی و دریایی می‌توانند تا ۳۰۰ یورو یا معادل آن نسبت به سایر ارزها به صورت اسکناس ارز دریافت کنند. مدارک مورد نیاز برای مسافران با مسافران هوایی تفاوتی ندارد و هر دو نوع ارز مسافرتی از هوایی تا زمینی، ریلی و دریایی در صورت امکان قابلیت پرداخت به صورت کارت، حواله و غیره را نیز دارند.
یکی دیگر از تغییرات صورت گرفته در این زمینه این است که در مقررات ارزی ابلاغ شده در مردادماه بانک‌های ملی، ملت، سامان، تجارت و پارسیان به عنوان تأمین کنندگان این نوع ارز معرفی شده بودند اما در ابلاغیه جدید اسمی از بانک‌های عامل نیامده است.
البته یکی دیگر از تغییراتی که بانک مرکزی و مرکز مبادله در این سرفصل ارز خدماتی به آن اشاره کرده بودند، دریافت ارز مسافرتی پس از گیت خروجی در فرودگاه‌های بین‌المللی مانند فرودگاه امام خمینی(ره) از طریق خودپردازهای تعبیه شده در آن سالن‌هاست.

 

بــــرش

حباب سکه 5/6 میلیون تومان شد
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: حباب سکه ۶.۵ میلیون تومان است و به مردم توصیه می‌کنیم برای سرمایه‌گذاری طلا خریداری نکنند.
نادر بذرافشان در گفت‌وگو با ایرنا درباره افزایش قیمت سکه و طلا گفت: شرایط موجود ناشی از نوسانات بازار ارز و عدم عرضه سکه در بازار است. عرضه سکه و ارز در بازار باید توسط بانک مرکزی مدیریت شود.
وی افزود: هم‌اکنون خرید و فروش طلا و سکه در بازار انجام نمی‌شود و با توجه به اینکه ثبات قیمت وجود ندارد، بسیاری از فعالان بازار متضرر شدند و حضور بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز و عرضه نیم سکه و سکه کامل تأثیر بسزایی دارد.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران اظهارداشت: حباب سکه برابر ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و براین اساس به مردم توصیه می‌کنیم مصنوعات طلا خریداری کنند چون ممکن است حباب کاذب باشد و با انتشار خبر و عرضه سکه کل حباب تخلیه شود و متضرر شوند.
وی توضیح داد: مصنوعات طلا از این جهت مقرون به صرفه است که نسبت به حباب سکه یک سوم هزینه اجرت ساخت می‌شود و در شرایط فعلی خرید سکه باید مدیریت شود.
بذرافشان تأکید کرد: پیش‌بینی وضعیت بازار طلا در روزهای آینده سخت است زیرا باید تغییرات قیمت در اونس جهانی طلا و بازار ارز مورد ارزیابی قرار گیرد.
وی درباره بی‌توجهی بازار طلا به کاهش بهای اونس جهانی گفت: معمولاً نوسانات قیمت اونس جهانی بخش داخلی بازار طلای کشورها را تحت تأثیر قرار می‌دهد اما در شرایط موجود بازار طلا بیشتر متأثر از نوسانات ارز است.
این مقام صنفی تأکید کرد: هیچ‌کدام از همکاران ما از التهاب موجود بازار راضی نیستند و التهاب در بازار موجب می‌شود ثبات اقتصادی نداشته باشیم و مردم در شرایط بی‌ثبات و دگرگونی خرید و فروش کنند و افراد علاقه‌مند هستند که در شرایط ثبات و آرامش معاملات خود را انجام دهند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی