صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و هشت - ۰۸ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و هشت - ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۶

گفت‌و‌گوی اختصاصی «ایران» با لئونید ساوین، کارشناس رسانه و مسائل ژئوپلیتیک درباره نقش رژیم صهیونیستی در منطقه

تل آویو خطر مشترک ایران و روسیه

احسان مختاری
خبرنگار


در شرایطی که در یک سالگی جنگ اوکراین شاهد نزدیک شدن رژیم صهیونیستی به دولت اوکراین هستیم، ژئوپلیتیک منطقه‌ای نشان می‌دهد، این رژیم در حال بازی با کارت‌های مختلف برای رویارویی با روسیه است و موضع آن در قبال ایران نیز در همه دهه‌های گذشته آشکار بوده است. به همین بهانه گفت‌و‌گویی اختصاصی با لئونید ساوین، استاد دانشگاه‌های روسیه، کارشناس رسانه و مسائل ژئوپلیتیک داشته‌ایم.

جناب ساوین از آنجا که شما تحلیلگر ژئوپلیتیک و مشاور پروفسور دوگین هستید، می‌خواهیم نظر شما را در مورد شرایط منطقه و رژیم صهیونیستی بدانیم.
جوامع ایران و روسیه باید برای هرگونه حمله شبکه اجتماعی و حمله رسانه‌ای آماده باشند. رویکرد دفاعی و تهاجمی دو روی یک سکه هستند. جنگ ترکیبی عبارتی است که فقط با یک جمله می‌توان آن را تحلیل کرد و آن این است که غیر قابل پیش‌بینی است. ما باید خودمان و جوامع خودمان را حمایت بکنیم، از آنها دفاع بکنیم و از ارزش‌های سنتی خود حمایت کنیم. ولی از طرف دیگر باید بدانیم که چطور می‌توانیم به دشمن حمله کنیم و نیت آن را قبل از اینکه علیه ما چه به‌لحاظ مادی و چه معنوی اقدامی انجام دهد، نابود کنیم. بویژه که آنها شامل فقط یکی دو کشور نیستند و یک جبهه کامل تشکیل داده‌اند که شامل امریکا، کشورهای آتلانتیک شمالی و اسرائیل می‌شود.

استراتژی روسیه و ایران در قبال اسرائیل باید چگونه باشد؟
 ما باید با هم متحد باشیم. اتحادی که بخشی از آن می‌تواند اتحادی رسمی باشد و بخش دیگر آن هم طبیعتاً غیر رسمی خواهد بود. الان می‌بینیم که رابطه ایران و روسیه خیلی دارد بهتر می‌شود ولی باید این ارتباطات راهبردی را داشته باشیم برای اینکه یک شبکه جهانی برای نابودی صهیونیسم و امپریالیسم امریکا بسازیم.

نظر ملت روسیه در مورد اسرائیل چیست؟
به صورت عمومی اکثر مردم روسیه اسرائیل را دوست ندارند اما روسیه و اسرائیل روابط رسمی دارند. به نظر من به دلایل مختلف قطعاً اسرائیل یک خطر بسیار بزرگ است.

چرا با این قطعیت از اسرائیل به عنوان یک خطر بسیار بزرگ یاد می‌کنید؟
قطعاً تل آویو برای هر دو کشور ایران و روسیه یک خطر بسیار بزرگ است: اتفاقاتی که در فلسطین در حال رخ دادن است، عملیات‌هایی که اسرائیل در حال انجام آنها است و بویژه اینکه نمی‌دانیم تعداد بمب اتمی آنها در چه حدی است و همین طور به این دلیل که اسرائیل غیر قابل پیش‌بینی است، باید این رژیم را خطرناک دانست. من اعتقاد دارم که ما باید یک اتحاد قوی بسازیم. یک نوع جدیدی از اتحاد و نه مثل اتحاد‌هایی که سازمان ملل دارد. همینطور با فلسطینی‌ها که یک دولت فلسطینی ایجاد بشود و قطعاً روسیه به صورت رسمی از دولت فلسطین دفاع خواهد کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی