صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و هشت - ۰۸ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و هشت - ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۳

وزیر دفاع در دیدار با همتای عراقی خود مطرح کرد

هسته‌های پنهان و فعال تروریستی در عراق؛ خطر جدی برای امنیت ملی

«ثابت محمد سعید رضا العباسی»، وزیر دفاع عراق روز گذشته به تهران سفر کرد و با امیر محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح ایران دیدار و گفت‌و‌گو کرد. ضرورت افزایش همکاری برای ایجاد امنیت مرزی از مخاطرات گروه‌های تروریستی و هسته‌های پنهان و فعال در عراق و تقویت مناسبات اقتصادی و دیپلماتیک از محورهای مهم این دیدار بود.
بروز حملاتی که گروهک‌های تروریستی از منطقه شمال عراق در ماه‌های اخیر علیه ایران تدارک دیدند و این نقطه از خاک عراق را به سنگری برای ایجاد ناامنی علیه جمهوری اسلامی تبدیل کردند، ضرورت همکاری‌های امنیتی مسئولان ایرانی و عراقی را دوچندان کرده است. این مهم را وزیر دفاع کشورمان در ملاقات روز گذشته با همتای عراقی خود مورد توجه قرار داد. امیر آشتیانی در دیدار با همتای خود با تأکید بر اینکه «حضور گروه‌های تروریستی و هسته‌های پنهان و فعال در عراق و از جمله در استان‌های مجاور با جمهوری اسلامی ایران، همچنان یک خطر بالقوه و بالفعل برای امنیت ملی دو کشور به‌شمار می‌رود»، تأکید کرد: «ضرورت هماهنگی نظامی، اطلاعاتی و امنیتی دو کشور بیش از گذشته مضاعف شده است». وزیر دفاع با اشاره به اینکه تجربه ثابت کرده حضور کشورهای فرا منطقه‌ای در هر نقطه‌ای از جهان همراه با ناامنی و تفرقه بوده است، تصریح کرد: «این حضور در منطقه ما با هدف تضمین جریان انرژی و نیز تحکیم کمربند امنیتی رژیم صهیونیستی از طریق بحران‌های تصنعی، اختلاف و درگیری میان کشورهای اسلامی می‌باشد و لذا هیچگاه این حضور به دلیل آنچه که از آن به عنوان کمک به حقوق بشر، اشاعه دموکراسی و کمک به مردم منطقه ادعا می‌شود، نیست».
هوشیاری درباره توطئه ها
 وزیر دفاع با یادآوری اینکه  «وحدت و همبستگی دو ملت، نقطه قوتی است که دشمنان دو کشور قصد ضربه زدن به آن را دارند، افزود:« بنابراین با توجه به تلاش برخی از دشمنان برای تخریب و تضعیف این روابط، مراقبت و هوشیاری نسبت به این توطئه‌ها برای هر دو طرف ضروری است.» وزیر دفاع ایران در نهایت بر آمادگی جمهوری اسلامی جهت انتقال تجربیات خود به عراق در صنعت دفاعی تأکید کرد. وزیر دفاع عراق نیز با تأکید بر اینکه مردم کشورش همچنان در حال مبارزه با تروریسم و جریان‌های تکفیری داعش هستند، از کمک‌های جمهوری اسلامی به عنوان کشور دوست و همسایه در این مبارزه قدردانی کرد.
مقام بلندپایه نظامی عراق در شرایطی به ایران سفر کرده است که تهران و بغداد در چهارچوب روابط راهبردی با طیف گسترده‌ای از موضوعات مشترک در عرصه امنیتی و منطقه‌ای روبه‌رو هستند. موضوعات مختلفی که از مبارزه مشترک با تروریسم گرفته تا پشتیبانی‌های آموزشی، لجستیکی ایران از عراق در دستور کار است و می‌تواند به عنوان الگویی از توسعه مناسبات در سطح منطقه ارائه شود. از این رو ایجاد چهارچوب‌های لازم برای تحقق این اهداف راهبردی از جمله محورهای مهمی بود که در جریان سفر وزیر دفاع عراق به تهران و دیدار با مقامات دفاعی و امنیتی کشورمان مورد توجه قرار گرفت.

 

جستجو
آرشیو تاریخی