صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و هشت - ۰۸ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و هشت - ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲۲

دستور رئیس‌جمهور برای تأمین نقدینگی شرکت‌های تولید دارو

دانشگاه‌های علوم پزشکی مطالبات شرکت‌های توزیع و پخش دارو را تسویه نکرده‌اند

فریبا خان احمدی
خبرنگار


 رئیس سازمان غذا و دارو در گفت‌و‌گو با «ایران» از دستور رئیس‌جمهور برای اختصاص 9 هزار میلیارد تومان به سازمان‌های بیمه‌گر به منظور تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش صنایع دارویی کشور خبر داد و گفت: امیدواریم سازمان‌های بیمه‌گر به وعده خود عمل کنند و هر چه سریع‌تر عدد بدهی‌شان را به دانشگاه‌های علوم پزشکی تسویه کنند. رئیس سازمان غذا و دارو هشدار داد که زمان پرداخت مطالبات شرکت‌های توزیع و تولید دارو از محل اعتبار 9 «همت» قانون هدفمندی یارانه‌ها بسیار مهم است و هر اقدامی که قرار است انجام شود در همین هفته باید صورت بگیرد در غیر این صورت اگر سازمان‌های بیمه‌گر نتوانند اسناد مراکز درمانی را حواله کنند قطعاً مشکلاتی در تولید دارو ایجاد می‌شود.
چندی پیش سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور از پیش‌بینی افزایش کمبود داروهای بیمارستانی در ماه‌های آینده ابراز نگرانی کردند. ماجرا از این قرار است که مطالبات سررسید شده کارخانه‌های داروسازی از طریق شرکت‌های توزیع و پخش دارو از بیمارستان‌های دولتی زیرمجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی و سایر بخش‌های دولتی و نیمه دولتی به بیش از 8,2 هزار میلیارد تومان رسیده که عمده آن مربوط به داروهای حیاتی و بیمارستانی است. موضوعی که باعث شده کارخانه‌های تولید دارو امکان خرید ارز برای تأمین مواد اولیه را نداشته باشند، به‌طوری که طبق گفته محمدعبدزاده رئیس هیأت مدیره سندیکای صاحبان صنایع دارویی کشور، موجودی فعلی مواد اولیه در حال اتمام یا در حداقل ممکن است. در همین زمینه رئیس سازمان غذا و دارو روز گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به سؤال خبرنگار «ایران» مبنی بر اینکه دولت پیرو نامه سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی برای پیشگیری از کمبود داروهای بیمارستانی و پرداخت مطالبات شرکت‌های توزیع و سپس تولید دارو چه اقداماتی را در دستور کارش قرار داده است، اظهار داشت: یکی از مشکلات ما که منجر به کمبود دارو شد عدم تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش مورد نیاز صنایع داروسازی بود، زمانی که نرخ ارز تغییر کرد نیاز به افزایش نقدینگی بود البته قرار بر این است بخشی از این افزایش نرخ ارز برای تأمین نقدینگی شرکت‌های داروسازی از طریق کاهش مالیات بر ارزش افزوده و نیز از طریق ارائه تسهیلات ارزی مرتفع شود همچنین بخشی از تأمین نقدینگی نیز مربوط به پرداخت مطالبات است.
دکتر سید حیدرمحمدی با بیان اینکه دانشگاه‌های علوم پزشکی مطالبات شرکت‌های توزیع و پخش دارو را تسویه نکرده‌اند، در ادامه افزود: باید بدهی‌های شرکت‌های دارویی تسویه شود برای همین نیز طبق دستور رئیس‌جمهور 9 هزار میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها به سازمان‌های بیمه‌گر تخصیص داده شد تا پس از پرداخت به مراکز درمانی مطالبات شرکت‌های توزیع و تولید دارو تسویه شود.
دکتر محمدی گفت: با توجه به اینکه پرداخت پول و گردش مالی از طریق سازمان‌های بیمه‌گر و بیمارستان‌ها زمانبر است انتظار داریم سازمان برنامه و بودجه با ابتکار عمل و تدبیر به طور مستقیم 9 هزار میلیارد تومان را از طریق خزانه به شرکت‌های دارویی پرداخت کند.
رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ما درباره عواقب حذف تعرفه خدمات دارویی درلایحه بودجه 1402 و نیز شائبه‌های حذف مسئول فنی داروساز و تبدیل شدن داروخانه به سوپرمارکت گفت: دریافت تعرفه خدمات دارویی چند دهه است که بستر قانونی دارد. امسال تعرفه خدمات دارویی به‌طور غیر عمدی از قانون بودجه 1402 حذف شده بود، در واقع در بند دیگری در لایحه بودجه مطرح شده و به اشتباه حذف شده بود بنابراین در بررسی اولیه لایحه بودجه مشخص شد تعرفه خدمات دارویی از قلم افتاده است، در همین زمینه پس از پیگیری‌های متعدد نمایندگان مجلس شورای اسلامی قول داده‌اند اشتباه موجود در لایحه را اصلاح کنند.
 او در ادامه درباره تخلفات نسخه‌پیچی دارو در داروخانه‌ها نیز عنوان کرد: مردم می‌توانند چنانچه دارویی به اشتباه در فرایند نسخه‌پیچی به دست‌شان رسیده به سامانه 190 که پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت است، شکایت کنند. همچنین با مراجعه حضوری و تلفنی نیز می‌توانند شکایات‌شان را در معاونت‌های غذا و دارو ثبت کنند.

 

بــــرش

برگزاری اولین نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان
حوزه غذا، دارو و تجهیزات پزشکی

رئیس سازمان غذا و دارو، روز گذشته در نشستی خبری که در محل سالن کنفرانس سازمان غذا و دارو برگزار شد، هدف از برگزاری این رویداد را نشان دادن توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه دارو، مکمل و تجهیزات پزشکی اعلام کرد و گفت: برگزاری این رویداد، فرصتی برای شناسایی و توجه ویژه به مشکلات تأمین دارو و تجهیزات پزشکی است تا با همکاری دستگاه‌ها و مجموعه‌های مرتبط، در جهت حل آنها تلاش کنیم. محمدی در ادامه با اشاره به اهمیت تولید و عرضه محصولات، افزود: بعضی شرکت‌ها در مرحله عرضه محصولات خوب عمل نمی‌کنند که وظیفه ما حمایت از این شرکت‌های دانش‌بنیان است. بیش از ۸۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف در اولین رویداد سلامت‌بنیان حاضر هستند. دکتر محمدی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار «ایران» مبنی بر اینکه تولید محصولات دانش‌بنیان چه میزان به کاهش ارزبری کمک می‌کند و عمدتاً چه نوع فرآورده‌های دارویی توسط این شرکت‌ها تولید شده است، اظهار داشت: یکی از مزایای اصلی تولید محصولات دانش‌بنیان کاهش وابستگی است بنابراین تولید این محصولات ارزبری و نیاز ما به تکنولوژی وارداتی را به صفر می‌رساند.
 او در ادامه افزود: ما در حوزه اقلام دانش‌بنیان بیشترین کاهش ارزبری را داریم به‌طوری که بیشترین میزان صادرات ما نیز مربوط به اقلام دانش‌بنیان است.  گفتنی است که نخستین نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان حوزه سلامت با حضور شرکت‌های تولیدی فعال این عرصه در روزهای ۸ و ۹ اسفند ۱۴۰۱ در محل مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی