صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و هشت - ۰۸ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و هشت - ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۶

گفت‌و‌گوی «ایران» با مجید جلالی، مربی و کارشناس فوتبال:

انتخاب سرمربی تیم ملی به این سبک، تحقیرآمیز است

محمدمحمدی سدهی
روزنامه نگار

جدایی کارلوس کی روش از تیم ملی فوتبال کشورمان باعث شد تا وضعیت نیمکت تیم ملی بعد از جام جهانی 2022 قطر کاملاً مبهم باشد. در این شرایط یوزها در آستانه فیفادی فروردین ماه 1402 با نیمکت خالی روبه‌رو هستند و کاملاً در بلاتکلیفی به سر می‌برند. در این بین در روزهای اخیر برخی اسامی ایرانی و خارجی مطرح و فدراسیون خواستار ارائه برنامه توسط گزینه‌های داخلی شد. امیر قلعه نویی، مهدی تارتار، ساکت الهامی، جواد نکونام، فرهاد مجیدی،حسین فرکی و حمید مطهری جزو گزینه‌های داخلی فدراسیون فوتبال محسوب می‌شوند که در این بین امیر قلعه نویی و مهدی تارتار از هدایت تیم ملی انصراف دادند. با این شرایط مشخص نیست که نیمکت تیم ملی به چه کسی خواهد رسید.
مجید جلالی، بازیکن پیشین، مربی و پیشکسوت فوتبال کشورمان در خصوص شرایط مبهم نیمکت تیم ملی به خبرنگار «ایران» می‌گوید: «این اقدام فدراسیون فوتبال که یک تعداد اسامی را به‌عنوان گزینه تیم ملی مطرح کرده و از این اسامی خواستار ارائه برنامه شده، یک سناریوی تکراری است. فدراسیون در سال 84-83 هم برخی از مربیان داخلی را جزو گزینه‌های سرمربیگری تیم ملی معرفی کرد که من هم جزو گزینه‌های فدراسیون بودم اما جالب اینجاست که هیچ کدام از مربیان مورد نظر فدراسیون به‌عنوان مربی تیم ملی انتخاب نشدند.»
او صحبت‌های خود را این گونه ادامه داد: «در آن زمان هم فدراسیون از مربیان خواست که برای حضور روی نیمکت تیم ملی برنامه بدهند که این کار درستی نیست. من در آن زمان به‌دلیل این رفتار بد فدراسیون فوتبال از حضور روی نیمکت تیم ملی انصراف دادم همانند همان کاری که اکنون امیرقلعه نویی انجام داده است و از حضور روی نیمکت تیم ملی انصراف داد. برنامه خواستن از مربی ای که حضورش روی نیمکت تیم ملی قطعی نیست به نوعی بی‌احترامی است.»
این پیشکسوت فوتبال کشورمان چنین واکنشی به انصراف قلعه نویی دارد: «قلعه نویی به‌دلیل رفتار نامناسب فدراسیون چنین تصمیمی گرفت که از نظر من تصمیم او کاملاً منطقی بود. اینکه فدراسیون از مربی برنامه بخواهد اقدام عجیبی است، مگر فدراسیون نمی‌تواند رزومه گزینه‌های مورد نظر خود را بررسی کند که از خود مربی برنامه می‌خواهد؟ از سال‌های گذشته مربیان خارجی ای همچون برانکو، کی روش، اسکوچیچ و... روی نیمکت تیم ملی نشستند، مگر این مربیان خارجی برنامه‌ای به فدراسیون داده بودند که فدراسیون براساس آن مربی تیم ملی را انتخاب کرد؟ مگر فدراسیون از این مربیان خارجی برنامه خواست که الان از گزینه‌های داخلی این برنامه را می‌خواهد؟»
جلالی با اظهار تعجب از اقدامات مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال می‌افزاید: «تاج مدیر باتجربه‌ای است و از او بعید است که از گزینه‌های مورد نظر برنامه بخواهد. بعد از این اقدام عجیب، فدراسیون اقدام عجیب دیگری انجام خواهد داد. هرکدام از گزینه‌های مورد نظر فدراسیون فلسفه خودشان را دارند و این اقدام فدراسیون همانند بازی با اشخاص است. تیم ملی فیفادی را در پیش دارد و فدراسیون نباید این فیفادی را براحتی از دست بدهد. جام ملت‌های آسیا را در پیش داریم و باید برای حضور در این مسابقات مهم آماده شویم.»
او در ادامه در خصوص تجربیات خود از پیشنهاد مربیگری در تیم‌های لیگ برتر این گونه صحبت می‌کند: «در تمام این سال‌ها که روی نیمکت تیم‌های مختلف حضور داشتم، چنین چیزی ندیدم که از مربی‌ای که جزو گزینه‌ها است، برنامه بخواهند. معمولاً این گونه است که مربی بعد از قرارداد با تیم مورد نظر برنامه‌های خود را در اختیار مسئولان آن تیم قرار می‌دهد تا تیم براساس این برنامه جلو برود. انتخاب سرمربی تیم ملی به این سبک تحقیرآمیز است و چقدر خوب بود که فدراسیون به مربیان داخلی احترام می‌گذاشت.»
این پیشکسوت فوتبال بیان می‌کند: «ما مربیان خوب و بادانشی در لیگ برتر داریم. این درست که در سال‌های اخیر بیشتر مربیان خارجی روی نیمکت تیم ملی نشسته‌اند اما هرکدام از همین مربیان داخلی توان حضور روی نیمکت تیم ملی را دارند. باید به مربیان داخلی اعتماد کرد و از آنها بخواهیم که بیایند و هدایت تیم ملی را برعهده بگیرند. قطعاً مربی داخلی می‌تواند تیم ملی کشورمان را به موفقیت برساند.»
جلالی که سابقه حضور روی نیمکت تیم‌های تراکتور، فولاد، سایپا، صباباتری، نساجی، گل گهر و... را دارد، در پاسخ به این سؤال که گزینه ایرانی برای تیم ملی خوب است یا خارجی، می‌افزاید: «می توان به مربیان خارجی اعتماد کرد اما اعتقاد من بر این است که مربیان ایرانی ظرفیت زیادی دارند. البته باز هم می‌گویم که فدراسیون با این اقدام مربیان ایرانی را تحقیر کرد. انتظار نداشتم که فدراسیون فوتبال با سرمایه‌های ما چنین برخوردی داشته باشد. فکر می‌کنم تفکراتی در فدراسیون هست که با مربیان داخلی مشکل دارد و دوست ندارد آنها روی کار باشند. فدراسیون مسئول انتخاب سرمربی تیم ملی است و اعضای هیأت رئیسه باید برای انتخاب سرمربی تمام جوانب را در نظر بگیرند، چرا که همین افراد در صورت ناکامی باید جوابگو باشند.»

جستجو
آرشیو تاریخی